2024-07-06, 05:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag har lyssnat på den och vill tipsa om att Martin Kragh har en egen podd också:

Världen: med Martin Kragh
https://fritanke.se/podcast/?filter=&program=varlden-med-martin-kragh

Två avsnitt hittills, båda handlar om Ryssland/Ukraina.

Ping:

Mer på samma tema (Putins fantasier om att vara Rysslands nya Tsar):

https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2021/januari/att-leva-som-en-kung--putins-bisarra-historiska-fantasi/
Den bild som målas upp i Navalnyjs film, om vad som verkar vara Putins kära fastighet vid Svartahavskusten, är en parodi på hur det ryska imperiets tsarer brukade uppföra sig. Naturligtvis kan en rysk president på 2000-talet inte framstå som en upphöjd monark. Hans legitimitet måste, åtminstone formellt, vara baserad på folkets röst. Alltså ingår inte imperietidens storslagenhet, med dess pompa och ståt och palats, i Putins härskarredskap. Ledaren i Kreml, som växte upp i Leningrads tuffa gränder på 1960-talet, tycks dock vara fast besluten att ”leva som en kung” i det privata. Denna sjuka besatthet av lyx (som enligt filmens berättare gränsar till ”sinnessjukdom”) har nu fått grotesk, fysisk form genom den smaklösa överdådigheten i hans ”hemliga” residens vid havet.

Många som sett filmen tolkar detta som ett typexempel på storhetsvansinne, med tanke på palatsets gigantiska storlek och exceptionella byggkostnad. Boris Nemtsov, en av Rysslands ledande liberala politiker, har gett en kort och koncis förklaring: ”Putin”, sade Nemtsov strax innan han lönnmördades 2015, ”är en j**la knäppskalle”.
Kanske är det helt enkelt som vi alla har förstått:
Det finns dock en längre och mer nyanserad ”sociologisk” anledning. Dagens Ryssland är ett typexempel på ”statskapning” (state capture): det styrs – och ägs – av en liten, fast sammanhållen grupp. Alla i denna grupp är enormt rika, har otroligt överdådiga privata herrgårdar, och ståtar öppet med sin lyxkonsumtion (conspicuous consumption). Denna grupp har en hierarkisk struktur där Putin har rollen som capo dei capi (bossarnas boss). Grundsynen i ett sådant sällskap är att Putin i egenskap av högste ledare har rätt till ”det bästa av allt” *– inklusive det största privata huset i landet. Det är ett bevis på hans status och auktoritet inom gruppen.
Sett i ljuset av det ovanstående om Putins inbillade ställning som den nya tsaren så är det kanske inte speciellt konstigt (för honom) att offra alla dessa 100-tusentals "undersåtar" i "Konung Putins" namn...
Senast redigerad av hillsongsweden 2024-07-06 kl. 05:32.
Citera
2024-07-06, 05:45
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ja, mina ovänner. Det går snabbt utför för Ukraina och det västliga proxyprojektet. Nu kommer kanske F-16? Blir detta "the next wonder weapon"? Jag skulle inte tro det. Allt det samlade väst har försökt har misslyckats totalt. Sanktionerna har drabbat väst mycket värre. Vilket fiasko. Jag rodnar och skäms å era vägnar, för ni är tammefan skamlösa. Ni skadar väst å det grövsta.
Citera
2024-07-06, 06:52
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ja, mina ovänner. Det går snabbt utför för Ukraina och det västliga proxyprojektet. Nu kommer kanske F-16? Blir detta "the next wonder weapon"? Jag skulle inte tro det. Allt det samlade väst har försökt har misslyckats totalt. Sanktionerna har drabbat väst mycket värre. Vilket fiasko. Jag rodnar och skäms å era vägnar, för ni är tammefan skamlösa. Ni skadar väst å det grövsta.
Vilket dravel. Hur går det utför för Ukraina när snart hela Rysslands armé är utplånad? Världens andra armé totalt utraderad. På vilket sätt har sanktionerna drabbat väst? Ryssland var en pytteekonomi (ungefär som Italiens) redan innan man fattade det katastrofala beslutet att ta Ukraina på ett par dagar. Nu 3 år senare ser det så illa ut att man tror att Ryssland har slut på pengar till jul. Det skulle i förlängningen kunna innebära att landet kollapsar.
Citera
2024-07-06, 06:55
Medlem
Citat:

Har du någon peer reviewed källa att sanktionerna skadar väst värre? Tänker inte läsa något skräp med låg impact faktor…
Citera
2024-07-06, 07:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Vilket dravel. Hur går det utför för Ukraina när snart hela Rysslands armé är utplånad? Världens andra armé totalt utraderad. På vilket sätt har sanktionerna drabbat väst? Ryssland var en pytteekonomi (ungefär som Italiens) redan innan man fattade det katastrofala beslutet att ta Ukraina på ett par dagar. Nu 3 år senare ser det så illa ut att man tror att Ryssland har slut på pengar till jul. Det skulle i förlängningen kunna innebära att landet kollapsar.

Och allt bara för att mätta Putins vansinniga drömmar om att bli den förste ryske tsaren av ätten PUTIN - Vova den 1:e av ätten Putin

Rätt så weird gubbe den där Putin.
Citera
2024-07-06, 07:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Nato - Oprovocerad attack på forna Jugoslavia.

Okey! Jag tror att svenskarna är de mest lättlurade och bombastiska varelser som finns. Som någon poängterade att Sverige inte kan ta hand om de aggressiva grupperna som skjuter varann på öppen gata - men att de nog tror sig om att klå Ryssland och ryssarna.

Om man följer med kriget så kan man se hur många ukrainare som dör på en vecka (10.000), men det beror på att det här är nästan slutet på kriget och då är det alltid värst.
Men vad tänker folk som stöder det att ukrainarna stjäl folk från gatan så att de måste delta i kriget - fast de inte vill. Och dessa från gatan KAN ju ingenting. Man måste ju lära sig var drönarna är, var kommer bomberna att falla, vad de har fått för vapen och hur fungerar det.
Det krävs kunskap och disiplin. De som släpptes ut från fängelser i Ryssland, och som alla hade genomgått militären - men ändå måste de de träna flera månader för att bli "up to date".
Hur kan det fungera med vem som helst från gatan?

Natos bombningar, var att ta hand om våldet från Serbien mot civila. Ungefär som att ta hand om skjutningar i Sverige.

Men nu till topic och min fråga till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av torppet
2022 i april hade Ukraina ingenting kvar att kriga med. Allt var nerskjutet - borta. De undertecknade freden. Då kom Västvärlden in och sa: Riv dokumentet - fortsätt kriga! Vi ger er allt ni behöver och vill ha, bara ni fortsätter kriga.
Ukraina gjorde det. Dåligt!
För alla dessa vapen och pengar måste Ukrainas president varje månad be om - ingenting fungerar enligt någon plan.
Och från det rivna fredsdokumentet och tills nu - så har Ukraina bara två små vinster.
Om det blivit fred så skulle Ukraina ha egna pengar att betala löner, betala änkor och återuppbyggnaden. Nu har de ingenting - inte ens soldater.

Varför ska Ukraina behöva vapen?
Varför ska Ukraina behöva försvara sig?
Varför ska inte Ukraina kunna bestämma över sig själva?
Citera
2024-07-06, 07:17
Medlem
Citat:

Varför ljuger du igen medvetet? Återigen försöker du provocera och återigen misslyckas. Du är tragisk som vanligt
Citera
2024-07-06, 07:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nja, dryga tusen oskadliggjorda ryssar varje dag i veckan är inte kattskit!
Citera
2024-07-06, 07:29
Medlem
Citat:

Ja, det militära läget för ukrainska armen är riktigt svårt med ökade upplösningstendenser. Zelenski vet precis det och att det inte är någon som helst ljusning i sikte. Han talar allt tydligare om att kriget måste få ett slut snabbt, i år, men talar otydligt om hur det skall ske. Han blir också allt tydligare (och hotfullare) med sina krav om Nato och EU medlemskap.

Det var nog en svår sak att smälta för den ukrainska befolkningen med korruptionen vid mönstringar och att tiotusentals kunnat köpa sig fria från mönstruingen. Det finns dock en värre korruptionsskandal under uppsegling. Ukraina har frikostiga ersättningar till stupade soldaters efterlevande - dessa pengar verkar aldrig/sällan ha betalas ut. Känns dessutom som änkor/efterlevande fått folkopinionen mot sig - i stället för att kräva pengar nu skall de ge sig till tåls tills kriget är över men det där är en tickande bomb. Samma med att olika brigader har en massa "papperssoldater" av ekonomiska skäl och sådant liknar utvecklingen i Afghanistan under "demorkratin" där man hade hela pappersarmeer som fick pengar från "demokratierna" men bara existerade på papperet.

Torsk-Nato: Det går inte att köpa kärlek!
Citera
2024-07-06, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nja, dryga tusen oskadliggjorda ryssar varje dag i veckan är inte kattskit!

Några tiotusen döda ukrainare varje dag i veckan borde tala sitt tydliga språk. 238 ryska attacker på mindre än ett dygn. Det här går inte längre. Väst är besegrat.
Citera
2024-07-06, 07:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Några tiotusen döda ukrainare varje dag i veckan borde tala sitt tydliga språk. 238 ryska attacker på mindre än ett dygn. Det här går inte längre. Väst är besegrat.
"Väst är besegrat", men ryssen kommer ingenstans. Är det förresten förmiddagsskiftet i ryska trollfabriken?
Citera
2024-07-06, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja, det militära läget för ukrainska armen är riktigt svårt med ökade upplösningstendenser. Zelenski vet precis det och att det inte är någon som helst ljusning i sikte. Han talar allt tydligare om att kriget måste få ett slut snabbt, i år, men talar otydligt om hur det skall ske. Han blir också allt tydligare (och hotfullare) med sina krav om Nato och EU medlemskap.

Det var nog en svår sak att smälta för den ukrainska befolkningen med korruptionen vid mönstringar och att tiotusentals kunnat köpa sig fria från mönstruingen. Det finns dock en värre korruptionsskandal under uppsegling. Ukraina har frikostiga ersättningar till stupade soldaters efterlevande - dessa pengar verkar aldrig/sällan ha betalas ut. Känns dessutom som änkor/efterlevande fått folkopinionen mot sig - i stället för att kräva pengar nu skall de ge sig till tåls tills kriget är över men det där är en tickande bomb. Samma med att olika brigader har en massa "papperssoldater" av ekonomiska skäl och sådant liknar utvecklingen i Afghanistan under "demorkratin" där man hade hela pappersarmeer som fick pengar från "demokratierna" men bara existerade på papperet.

Torsk-Nato: Det går inte att köpa kärlek!

Verkligheten är ju precis det motsatta och alla rapporter motsäger dina påståenden? Nu har du väl inga trovärdiga källor så jag avstår från att be dig om sådana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in