Näe gissar på en dyr friande dom pga force majeure
Finns iallafall inga svenska försäkringsbolag som tar i dessa tivolin, det är om det finns något utländskt bolag.
De lär sitta iskiten, helt rätt dessutom.
Nu är jag iofs inte vid kusten i Skåne, utan i Bohuslän. För ett par timmar sen stod jag och pratade med en granne när det brakade till i ett träd en bit bort, och smågrenar började flyga omkring. Under ca 20 sekunder blåste det extremt hårt. Sånt är svårt att gardera för. Det blir dock allt vanligare med extrema väderhändelser här.
Nu är det kanske bara de svenska anställda som är med där. Har för mig att både bilar och anställda brukar vara från utlandet.
De är iallafall uppställda i Sala också.
Finns förresten tre företag som heter Axels Tivoli med olika namn, är kanske tre bröder som kör skiten då alla har samma efternamn. Inget av bolagen omsätter några stora summor ska tilläggas.
Jag var på plats och såg hela händelseförloppet... stod cirka 3 meter ifrån.
Jag var en av de första som ringde 112 när kaoset bröt ut och min man bland de som hjälpte till att lyfta vagnen som hade vält över 55-åriga mannen. Där och då märkte vi att mannen dessvärre inte skulle klara sig. Min man hjälpte även mannen med skadade axeln att ta dig upp då ingen lade märke till honom.
Så onödigt, obehagligt, tragiskt och sorgligt.
Det verkar vara ett chokladhjul vars "stånd" har blåst iväg/omkull. Det är rejält blåsigt på flera platser längs västkusten idag. Och ett sådant där stånd är väl ett rejält vindfång som knappt väger någonting alls. En gäng tunna träskivor uppställda, antagligen utan förankring. Och vips när det kom en kastvind så blåste skiten omkull/runt. Mycket allvarligt så klart.