Citat:
Ursprungligen postat av
DenOndaSemlan
Vart ser du att hon fått 100% vårdnad?
Det är STOR skillnad på att ha 100% vårdnad och ha barnen boende hos sig på heltid.
Jag har mina barn boende hos mig på heltid, och sen har de umgänge varannan helg med sin pappa, samt vid lov. Fast vi har ändå lika mycket vårdnad om våran barn. Anledningen till det? Jag flyttade längre iväg och vi utgick hela tiden ifrån barnens bästa, och valde skolan dit jag flyttade. Hade pappan bott närmare mina barn hade vi antagligen haft varannan vecka, och ändå, hela tiden har vi gemensam vårdnad.
Helt rätt och man kan också bli av med umgänget om sina barn men fortfarande ha kvar vårdnad om dem.
Det är extremt viktigt att hålla isär alla delarna.
Detta är saxat från den dom jag och mitt ex fick efter en vårdnadstvist.(jag har tagit bort alla namnen.).
Vi har tre gemensamma barn. Där jag yrkade på endam vårdnad och inget umgänge för pappan.
Enligt min advokat är dock detta en extremt ovanlig dom där han nekas umgänge men får behålla vårdnaden om två av tre barn. Jag vill bara påvisa att domar kan se väldigt olika ut och att bara för att mamman sagt att hon ska ha barnen på heltid behöver det inte betyda att pappan inte får träffa barnen. Det handlar om de juridiska termerna om vad som anses vara att ha barnen på heltid. Precis som du säger.
_____________________ DOMSLUT Mål nr
1. Vårdnaden om parternas gemensamma barn T, ska anförtros H ensam.
2. Parternas gemensamma vårdnad om O och L, ska bestå.
3. O och L ska ha sitt stadigvarande boende hos H.
4. X yrkanden om umgängesrätt avseende O och L ogillas.