2024-07-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Dystert läge nu. Vi verkar ha sett en topp i inflödet till ETF:erna vilka i stort sett upphört att ackumulera Bitcoins. Efterfrågan känns rent allmänt svag, inget större företag verkar vilja följa MicroStrategy i spåren och ackumulera. Kursen går i denna stiltje snart under 60 000 dollar.

Är det någon som har några nyheter att presentera om något som i den närmaste framtiden kan driva på inflödet av medel i Bitcoin eller kommer denna svaga marknad att bestå. Jag hade ärligt talat trott att ETF:erna skulle växt betydligt mer än vad de har gjort den sista tiden, men nu är det ett nettoutflöde, om än ganska litet, som vi ser…

Det som troligen kommer att driva upp priset är att det "tar slut" på säljare, dvs "alla" svaga händer har till slut sålt sina bitcoin till starka händer. Halveringen ned till 450 bitcoin per dag gör att inflexionspunkten och vändpunkten kommer att vara på en förhållandevis hög prisnivå. Det behöver alltså inte hända något särskilt för att priset ska börja stiga igen.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-03 kl. 21:03.
Citera
2024-07-03, 21:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det som troligen kommer att driva upp priset är att det "tar slut" på säljare, dvs "alla" svaga händer har till slut sålt sina bitcoin till starka händer. Halveringen ned till 450 bitcoin per dag gör att inflexionspunkten och vändpunkten kommer att vara på en förhållandevis hög prisnivå. Det behöver alltså inte hända något särskilt för att priset ska börja stiga igen.
Haha! Ja, om de där förbannade säljarna bara försvann så skulle alla med ”starka händer” kunna gemensamt bara kunna köpa bitcoins och bli rika tillsammans allihop

Du resonerar som en religiös tok.
Citera
2024-07-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Haha! Ja, om de där förbannade säljarna bara försvann så skulle alla med ”starka händer” kunna gemensamt bara kunna köpa bitcoins och bli rika tillsammans allihop

Du resonerar som en religiös tok.

Säljarnas bitcoin tar slut, mer korrekt uttryckt. Det finns bara en högst begränsad mängd bitcoin, som bekant, och dessa bitcoin tenderar över tid att hamna i ickesäljares händer.
Citera
2024-07-03, 22:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Säljarnas bitcoin tar slut, mer korrekt uttryckt. Det finns bara en högst begränsad mängd bitcoin, som bekant, och dessa bitcoin tenderar över tid att hamna i ickesäljares händer.
Vem ska köparna få bitcoins av annars, om inte säljare?

Men precis som jag beskrev ovan så kan alla naturligtvis bli kollektivt rika genom att bara köpa bitcoins och aldrig sälja. Bombsäker plan.
Citera
2024-07-03, 22:29
Medlem
Citat:

Hm, alltså ... Verklighetsbilden du har tycks något svartvit. Starka och svaga händer existerar knappast utanför teoretiseringar av följande skäl:
Hur starka eller svaga händer en entitet har är konstant föränderlig. Ett exempel: om en marknad blir hetare än en annan (tänk när räknemaskiner togs över av miniräknare - facit sjönk som en sten på börsen och asiatiska teknikbolag som nyss släppt miniräknade steg). "Starka" händer förvandlades till svaga.

Tänk nu på att samma kan ske med Bitcoin. Låt säga att investerare x, y och z vill flytta över satsningar från krypto till AI-företag. De förvandlas då efter ett enda beslut från starka händer inom krypto till svaga samtidigt som de blir starka händer inom AI.

Resonemanget du har fallerar alltså på föränderligheten. Särskilt på institutionsnivå där 99% + av all handel inte sker av ideologiska skäl, utan av strikt ekonomiska skäl. Om portföljen anses gynnas av färre Bitcoin och mer z, å, ä eller ö så kommer förflyttning ske.
Citera
2024-07-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hm, alltså ... Verklighetsbilden du har tycks något svartvit. Starka och svaga händer existerar knappast utanför teoretiseringar av följande skäl:
Hur starka eller svaga händer en entitet har är konstant föränderlig. Ett exempel: om en marknad blir hetare än en annan (tänk när räknemaskiner togs över av miniräknare - facit sjönk som en sten på börsen och asiatiska teknikbolag som nyss släppt miniräknade steg). "Starka" händer förvandlades till svaga.

Tänk nu på att samma kan ske med Bitcoin. Låt säga att investerare x, y och z vill flytta över satsningar från krypto till AI-företag. De förvandlas då efter ett enda beslut från starka händer inom krypto till svaga samtidigt som de blir starka händer inom AI.

Resonemanget du har fallerar alltså på föränderligheten. Särskilt på institutionsnivå där 99% + av all handel inte sker av ideologiska skäl, utan av strikt ekonomiska skäl. Om portföljen anses gynnas av färre Bitcoin och mer z, å, ä eller ö så kommer förflyttning ske.

Mitt resonemang är förstås en förenkling, och nästan en truism.

Svaga händer, dvs entiteter som inte har förstått så mycket mer om bitcoin än att den har gått upp i pris eller som köper och säljer för att få mer fiatpengar, tenderar att sälja i en nedåtgående marknad. De som köper trots sjunkande pris, tenderar att vara starka händer. I något läge försvagas säljtrycket för att de svaga händerna inte längre har tillräckligt mycket bitcoin kvar att sälja och kan inte längre stå emot köptrycket från starka händer, och så vänder priset uppåt igen, varpå de svaga händerna efter hand ånyo börjar köpa.

Jag tror inte att starka händer förvandlas till svaga händer så lättvindigt. Det ingår liksom i begreppet. Däremot kan väl även (ganska) starka händer börja sälja i något skede, om priset blir tillräckligt högt.

Svaga och starka händer är mig veterligen inga exakt definierade begrepp men kan icke desto mindre vara till hjälp vid en mer abstrakt marknadsanalys.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-03 kl. 23:12.
Citera
2024-07-03, 23:07
Medlem
Bitcoins 200 dagars glidande medelvärde ligger på cirka 58400 USD i nuläget. Det blir intressant att se om det stödet kan hålla. Så länge vi är över detta medelvärde eller bara högst temporärt dippar under det, så är allt i sin ordning, enligt min mening.

https://buybitcoinworldwide.com/charts/200-day-moving-average/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-07-03 kl. 23:13.
Citera
2024-07-03, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Du för ofta logiska resonemang, det som talar emot dig och dina resonemang är dock att du med viss vana dyker upp i dippar med resonemang om att nu har BTC sett sin storhetstid, det är slut. Men du har hittills haft fel varenda gång. Det kan vara värt att tänka på.
Citera
2024-07-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Du för ofta logiska resonemang, det som talar emot dig och dina resonemang är dock att du med viss vana dyker upp i dippar med resonemang om att nu har BTC sett sin storhetstid, det är slut. Men du har hittills haft fel varenda gång. Det kan vara värt att tänka på.

Jag måste medge att jag inte riktigt känner igen mig i att jag skrivit sådär, det närmsta jag kan minnas är att jag vid ett par tillfällen har påtalat att Bitcoin är i stort behov av billig och smidig betallösning samt i viss mån av minskad volatilitet. Jag har i samband med det nämnt att Bitcoin börjar kännas som yesterdays news, vilket jag tror riskerar att bidra till möjliga problem för Bitcoin (i synnerhet om annan krypto blir mer innovationsdrivna än Bitcoin). Det står jag dock för, och har tidigare backat upp med minskade (google)sökningar avseende Bitcoin.

Du får gärna citera något inlägg där jag ger uttryck för något som liknar:
Citat:
att nu har BTC sett sin storhetstid, det är slut.
för minnet kanske sviker mig?
Citera
2024-07-04, 14:41
Medlem
Leastons avatar
Om det är HÄR vi är nu, så är det absolut sista chansen att köpa innan resan tar fart på allvar.
Citera
2024-07-04, 14:44
Avslutad
Citat:
Bitcoins 200 dagars glidande medelvärde ligger på cirka 58400 USD i nuläget. Det blir intressant att se om det stödet kan hålla. Så länge vi är över detta medelvärde eller bara högst temporärt dippar under det, så är allt i sin ordning, enligt min mening.

https://buybitcoinworldwide.com/charts/200-day-moving-average/

Tydligen inte vi brakar rätt igenom och finns det en ände först vid fyrtio tusen frågar vi
Citera
2024-07-04, 14:46
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om det är HÄR vi är nu, så är det absolut sista chansen att köpa innan resan tar fart på allvar.

Euforin har ju pågått hela året? Vi skulle lika gärna kunna vara i ”fear” på den där skalan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in