2024-07-04, 11:30
Medlem
zoombos avatar
Villkorstvåa är väl samma sak som en 1:a, man behöver inte komma tillbaka/ombesikta men stoppas man och inget är åtgärdat så åker bötesblocket fram?
Jag fick detta på släpet gällande positionsljusen framåt men det man missat var att det faktiskt satt fungerade lysen längre upp på kåpan och besiktaren hade inte rätt behörighet för att kunna korrigera det redan inskrivna felet så det fick stå kvar...

Om jag får spekulera så tror jag allt beror på felets art och polismannens humör hur man agerar. Jag fick en villkorstvåa (tillsammans med ett annat fel) en gång då en av reflexerna baktill på ett släp hade fel färg. Inget direkt trafikfarligt som äventyrar liv och lem och förhoppningsvis är den som stoppar en någon vecka senare mänsklig och kan förstå och förbise detta om övriga fel är åtgärdade. Om man sen högaktningsfullt struntar i detta och blir stoppad 6 månader senare utan att det åtgärdats kan man nog tänka sig att det blir påföljder.
Citera
2024-07-04, 11:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kanske lite hårda poliser, men måste säga att det var verkligen maximalt med otur iaf. Har nog aldrig hört om någon med så mycket otur på en enda gång.

Mest märkligt tycker jag dock är att kommunen grävde bort din infart, och dessutom utan att informera dig om detta. Får de verkligen lov att göra så?

De hade tillstånd av mig att tillfälligt dra en vattenledning för området över infarten men att tillfälligt betydde 3 år visste jag inte. Någon info om att det var klart har jag inte fått men antog det.
Citera
2024-07-04, 11:59
Medlem
Har man inte körförbud får man väll åka med bilen i 4 veckor? Får du röd lapp på rutan så är det värre. Jag har alltid kört 4 veckor utan att åka fast för det.
Skulle man bli stoppad lär polisen kolla upp exakt vad för 2or det är. Är det bromsarna blir dom nog rätt sura(kör man med sådan bil är man efterbliven) men är det bara en kass kat eller annat fel som inte påverkar säkerheten är det nog rätt lugnt.

Vet inte hur mycket polisen bryr sig, en polare åkte obesiktigat i 2 år utan att åka fast då han inte orkade fixa lambda sonden.

Men de nya bilarna lär säkert göra det svårare som scannar reg skyltar själv.
Citera
2024-07-04, 12:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det låter som att det gick mer än 30 dagar, eller?

Intressant också när det jagar misstänkta för ett mord och ändå prioriterar att kontrollera besiktningstvåor på bilar som passerar...

Ja, som jag skrev gjorde jag ingen ombesiktning. Så egentligen var det ju nyttjandeförbud så det var nog rätt dömt ändå rent juridiskt. Jag skulle ha bogserat bilen från bostaden till sommarstugan, lagat vindrutespolningen och sen bogserat bilen till besiktningen elller....?
Citera
2024-07-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Enligt lag får du ej bruka bilen på allmän väg om tiden för ombesiktning passerat ut.
Det tas ej som godkänt om du slår upp din bil på nätet, eftersom uppdateringar där haltar i tid.

Det framgår av lagbok och även besiktningsprotokoll, samt även om du läser/frågar hos Transportstyrelsen eller Polisen.
Det är ett lagbrott och kan utdömas böter att köra obesiktigad bil på allmän väg, helt oberoende av om det är en "liten skit-tvåa" eller om du bokat tid på verkstad.

Dom enda 2 undantagen enligt lag är; Om du kör bilen till/från verkstad, samt till/från besiktning.

En polis som individ kan dock välja att ej böta dig, men det beror nog på din beskaffenhet att motstå att käfta emot samt polismannens form för dagen.
Hamnar du i en trafikolycka (även där du ej själv är vållande) är du 100% torsk, därtill försäkringslös.
Är du vållande kommer bilen tas ifrån dig och du är även här försäkringslös.

I just mitt fall så har jag ombesiktat en gång, men då bara ena felet hunnit åtgärdas så fick jag en ny tid för ombesiktning, men det som var klart godkändes ju. Det enda besiktningsgubben sa, som dessutom är fd polis, var att jag måste besikta inom en månad annars blir det en ny hel besiktning.
Citera
2024-07-04, 12:50
Medlem
Lillreds avatar
Vid anmärkning "Tvåa" får du bruka bilen i begränsad omfattning till felet är lagat och bilen är ombesiktad. Du får köra i begränsad omfattning en månad men har två månader på dig att besikta om, sedan blir det en helt ny besiktning. Du får endast köra bilen kortast väg till och från verkstad om du inte "hunnit" laga och besikta om under den första månaden.

Får du bara en eller flera "villkors tvåa" (2X) så är du skyldig att laga felen men behöver inte besikta om. Anmärkningen hänger kvar tills nästa besiktning och är felet kvar blir 2X automatiskt en 2 alltså ombesiktning.

Får bilen tex. en 2 och en 2X så måste även "krysstvåan" vara lagad vid ombesiktningen för "vanliga tvåan"

TS hade två fel på sin bil, det ena blev lagat och han besiktade om trots andra felet inte var fixat. Eftersom han besiktade om bilen inom första månaden så får han köra i begränsad omfattning en månad till. Efter den månaden blir det körförbud om han inte lagar det andra felet och besiktar om.
Citera
2024-07-04, 13:16
Medlem
Du får inte bruka bilen mer än till och från verkstaden om man skall följa lagen.
Bilen ör alltså underkänd
Citera
2024-07-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tycker nog de var lite hårda mot mig.

Jag fick 2 r på besiktningen men så blev det pandemi och man ville ju inte sprida smitta så jag ställde bilen på lägenhetens parkering. En av 2 rna tog sin rundliga tid att fixa reservdelar till. Det blev inbrott i bilen och ytterligare tid för att skaffa reservdelar.

Så äntligen hade jag skaffat det som behövdes så jag tog bilen till min sommarstuga där jag har ett garage. När jag kom fram visade det sig att jag kunde inte komma in på tomten för kommunen hade grävt bort infarten.

Då vände jag för att åka tillbaks till lägenheten. Efter vägen hade det skett ett mord och polisen hade fullt pådrag.

Jag blev stoppad och bötfälld. Min förklaring om garaget gick inte hem. Jag gav upp och skrev på.
Lite märkligt att man måste tvunget åka till en verkstad när man har egen "verkstad". Sista felet som skulle fixas var att få igång vindrutespolningen. Det ska man väl inte behöva anlita en verkstad till när man kan fixa själv i sitt garage.

Var du tvungen att åka till sommarstugan för att laga spolaren?
Vad gjorde att du inte kunde fixa det hemma?
Citera
2024-07-04, 13:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det känns som att alla är överens om att man inte får köra omkring hur som helst med en bil som fått en eller flera 2r innan man gjort en ny kontrollbesiktning.

Men VILKEN lag bryter man mot?

Köra bil med körförbud är en sak - det är en hel del som får böter för det.

Men en bil med en eller flera 2r?

Är det bara en skröna att det skulle vara olagligt att köra med en bil som fått ombesiktning? Dvs alla VET att det är olagligt men ingen har någonsin fått böter för det i Sverige.

Hittade lagen om besiktning/ombesiktning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/fordonsforordning-2009211_sfs-2009-211/#K6

Det står inte ett skit om att man inte får köra med bilen innan man besiktat om eller släckt 2rna på en verkstad.

ÄR det så att det är en skröna?
Vad står det på baksidan besiktnings papperet?
Citera
2024-07-04, 13:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Var du tvungen att åka till sommarstugan för att laga spolaren?
Vad gjorde att du inte kunde fixa det hemma?

Ja.
Inga verktyg.
Citera
2024-07-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad står det på baksidan besiktnings papperet?

Förmodligen samma som det står här:

https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/besiktningsresultat--protokoll/vad-innebar-anmarkning-som-leder-till-efterkontroll

Citat:
Vad innebär anmärkning som leder till efterkontroll?
Om ditt fordon har blivit underkänt med krav på efterkontroll får du inte använda det mer än nödvändigt innan felen är åtgärdade. Du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Kontrollen måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet på besiktningsprotokollet.Om man inte har utfört en efterkontroll senast det datumet så får fordonet automatiskt körförbud. Då får det endast köras den kortaste vägen till en verkstad eller besiktning.

Här hittar du din närmaste station för att göra en efterkontroll (ombesiktning).

Men hittar som sagt inget i lagen som säger detta och/eller vad som händer om man skulle använda bilen "mer än nödvändigt" - vad nu det skulle betyda eller bevisas.
Citera
2024-07-04, 14:20
Medlem
Smekarn87s avatar
I och med miljöfrågan som är på tapeten så vill man väl ha liv i saker så lång tid som möjligt. Jag anser att man bör få ha en tvåa och att det är Ok om det inte gäller bromsarna. Vissa tvåor är helt lönlösa att i huvud taget ta hand om. Talar i egenskap av gammal saab ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in