Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Enligt lag får du ej bruka bilen på allmän väg om tiden för ombesiktning passerat ut.
Det tas ej som godkänt om du slår upp din bil på nätet, eftersom uppdateringar där haltar i tid.
Det framgår av lagbok och även besiktningsprotokoll, samt även om du läser/frågar hos Transportstyrelsen eller Polisen.
Det är ett lagbrott och kan utdömas böter att köra obesiktigad bil på allmän väg, helt oberoende av om det är en "liten skit-tvåa" eller om du bokat tid på verkstad.
Dom enda 2 undantagen enligt lag är; Om du kör bilen till/från verkstad, samt till/från besiktning.
En polis som individ kan dock välja att ej böta dig, men det beror nog på din beskaffenhet att motstå att käfta emot samt polismannens form för dagen.
Hamnar du i en trafikolycka (även där du ej själv är vållande) är du 100% torsk, därtill försäkringslös.
Är du vållande kommer bilen tas ifrån dig och du är även här försäkringslös.
I just mitt fall så har jag ombesiktat en gång, men då bara ena felet hunnit åtgärdas så fick jag en ny tid för ombesiktning, men det som var klart godkändes ju. Det enda besiktningsgubben sa, som dessutom är fd polis, var att jag måste besikta inom en månad annars blir det en ny hel besiktning.