2024-07-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Enkelt. Kolla upp fordonets status på Transportstyrelsens hemsida eller app, bara att slå in regnumret, och läsa under "Användningsförbud" - Ja eller Nej, där får du svar på din fråga hur du skall se det.

Jag gjorde detta nu. Det stod att jag hade ett föreläggande om besiktning, med tanke på brister som dock inte var så allvarliga att det leder till körförbud. Felen bör dock åtgärdas snarast och absolut senast ett visst datum i slutet av juli.
Citera
2024-07-03, 20:46
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag har kört med obesiktigad bil i tre år. Inga konstigheter. Till motorcykeln har jag inget kort alls. Chilla lite, vad ska de göra.
Citera
2024-07-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Enkelt. Kolla upp fordonets status på Transportstyrelsens hemsida eller app, bara att slå in regnumret, och läsa under "Användningsförbud" - Ja eller Nej, där får du svar på din fråga hur du skall se det.
Användningsförbud har inget med utfall på besiktningen att göra alls. Det hette tidigare brukandeförbud, men ingen skillnad mellan dessa.

Har ett föreläggande utfärdats så skall bilen åtgärdas utan dröjsmål och får användas fritt när felet/felen är åtgärdade. Inom en månad kan efterkontroll ske.
När tiden för ett föreläggande har passerats så inträder s.d.h. automatiskt körförbud.
Citera
2024-07-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tycker nog de var lite hårda mot mig.

Jag fick 2 r på besiktningen men så blev det pandemi och man ville ju inte sprida smitta så jag ställde bilen på lägenhetens parkering. En av 2 rna tog sin rundliga tid att fixa reservdelar till. Det blev inbrott i bilen och ytterligare tid för att skaffa reservdelar.

Så äntligen hade jag skaffat det som behövdes så jag tog bilen till min sommarstuga där jag har ett garage. När jag kom fram visade det sig att jag kunde inte komma in på tomten för kommunen hade grävt bort infarten.

Då vände jag för att åka tillbaks till lägenheten. Efter vägen hade det skett ett mord och polisen hade fullt pådrag.

Jag blev stoppad och bötfälld. Min förklaring om garaget gick inte hem. Jag gav upp och skrev på.
Lite märkligt att man måste tvunget åka till en verkstad när man har egen "verkstad". Sista felet som skulle fixas var att få igång vindrutespolningen. Det ska man väl inte behöva anlita en verkstad till när man kan fixa själv i sitt garage.

Kanske lite hårda poliser, men måste säga att det var verkligen maximalt med otur iaf. Har nog aldrig hört om någon med så mycket otur på en enda gång.

Mest märkligt tycker jag dock är att kommunen grävde bort din infart, och dessutom utan att informera dig om detta. Får de verkligen lov att göra så?
Citera
2024-07-03, 23:01
Medlem
Det där är rätt märkligt, för att om man bara får köra till verkstaden så är det i praktiken samma sak som körförbud, med ända skillnaden att den hävs när felet är åtgärdat. Men vet att det är så rent juridiskt.

Dock kör ju alla som vanligt ändå tills man lagat det, man ska ha riktigt oflyt om man åker dit på det. Även om polisen scannar en och ser att man har en tvåa sen besiktningen förra veckan, ska de ju även kontrollera om det är årgärdat, och beroende på vad det är så är det inte alltid helt enkelt att kolla vid vägkanten.
Citera
2024-07-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tycker nog de var lite hårda mot mig.

Jag fick 2 r på besiktningen men så blev det pandemi och man ville ju inte sprida smitta så jag ställde bilen på lägenhetens parkering. En av 2 rna tog sin rundliga tid att fixa reservdelar till. Det blev inbrott i bilen och ytterligare tid för att skaffa reservdelar.

Så äntligen hade jag skaffat det som behövdes så jag tog bilen till min sommarstuga där jag har ett garage. När jag kom fram visade det sig att jag kunde inte komma in på tomten för kommunen hade grävt bort infarten.

Då vände jag för att åka tillbaks till lägenheten. Efter vägen hade det skett ett mord och polisen hade fullt pådrag.

Jag blev stoppad och bötfälld. Min förklaring om garaget gick inte hem. Jag gav upp och skrev på.
Lite märkligt att man måste tvunget åka till en verkstad när man har egen "verkstad". Sista felet som skulle fixas var att få igång vindrutespolningen. Det ska man väl inte behöva anlita en verkstad till när man kan fixa själv i sitt garage.

Det låter som att det gick mer än 30 dagar, eller?

Intressant också när det jagar misstänkta för ett mord och ändå prioriterar att kontrollera besiktningstvåor på bilar som passerar...
Citera
2024-07-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Min kusse påpekar ständigt för mig nu hur brottslig jag är, när jag skriver att jag tar bilen till stranden någon mil bort etc. Bakgrunden är att jag har besiktat bilen och fick 2 st större tvåor, dock inget som inte går att fixa. Besiktningsmannen berömde också bilens övriga skick.

Efter lite strul med en verkstad så fick jag ena tvåan åtgärdad, detta var sista dagen innan ombesiktning så samma eftermiddag ombesiktade jag och förklarade att bara ena saken var åtgärdad. Om en vecka har jag tid på verkstan igen.

Kussen hörde om detta och blev småtokig "Du får för helvete inte köra annat än till verkstad nu". Jag sa att jag använder bilen som vanligt, inte varje dag, men ibland. Jag har inte körförbud och jag har en tid bokad på verkstad, sa jag åt honom. Jaja, skyll dig själv om de stoppar dig, sa han. Sist jag körde hade jag till och med polisbussen bakom mig, sa jag. De gjorde väl ingen slagning på dig då, där hade du tur, sa han.
Det verkar som det har införts en ny variant av 2:a. Vill minnas att de kallades för 2X. Jag fick det på ojämn bromsverkan i bak. Sedan att vänster blinkers på sidobackspegeln inte fungerade. Besiktningen var nu i våras.

Jag behövde inte ombesikta inom en månad. Verkstaden behövde inte heller släcka dem. De hade aldrig hört eller sett det förut. Men vid senare besök på verkstaden så hade fler visat upp det.

Hittade infomation om 2X. Är det gamla 1:a som har upphört?
Anmärkning 2x (eller villkorstvåa), fordonet behöver ej återkomma för efterkontroll; ett mindre fel har upptäckts, till exempel en trasig lampa, och föraren får en uppmaning att åtgärda felet snarast möjligt, men behöver inte återkomma för efterkontroll.
Vad betyder 2x på besiktningen? - Svaren
svaren.nu/vad-betyder-2x-pa-besiktningen/
Senast redigerad av slurppen 2024-07-04 kl. 00:14.
Citera
2024-07-04, 00:24
Medlem
"Det är inte tillåtet att använda fordonet mer än nödvändigt innan du har fått det godkänt på en efterkontroll"

Det är väl lite hur man tolkar "nödvändigt"... Exempelvis. du var tvungen att åka till stranden för din farmors hund sprang bort från henne på stranden

Det är bara att köra på, polisen kommer inte bry sig om sådan sak, för vem hur var bestämmer hur nödvändigt ska tolkas..

"Ja men du får ju bara använda den till och från verkstaden/besiktningen"
Ja hade fallet varit så, så hade man skrivit exakt det, för exakt så specificerar man det när bilen har körförbud.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-07-04 kl. 00:27.
Citera
2024-07-04, 00:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja, enligt lagen ska fel på fordonet åtgärdas snarast. Men krav på ombesiktning ska väl inte ses som totalt körförbud?
Du kan räkna det som ett förbud att använda den, tills felen är åtgärdade. Det gäller för övrigt även fel som du fått ettor på.
Blir du stoppad med felen kvar får du troligen även böter för felen som Polisen kan hitta på din bil.
Citera
2024-07-04, 09:10
Medlem
Det känns som att alla är överens om att man inte får köra omkring hur som helst med en bil som fått en eller flera 2r innan man gjort en ny kontrollbesiktning.

Men VILKEN lag bryter man mot?

Köra bil med körförbud är en sak - det är en hel del som får böter för det.

Men en bil med en eller flera 2r?

Är det bara en skröna att det skulle vara olagligt att köra med en bil som fått ombesiktning? Dvs alla VET att det är olagligt men ingen har någonsin fått böter för det i Sverige.

Hittade lagen om besiktning/ombesiktning.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/fordonsforordning-2009211_sfs-2009-211/#K6

Citat:
17 § Om ett fordon vid en kontrollbesiktning har sådana brister att det inte kan godkännas, men körförbud inte meddelas, ska fordonsägaren avhjälpa bristerna.
Besiktningsorganet ska förelägga ägaren att inom en viss tid antingen låta fordonet genomgå en ny kontrollbesiktning eller låta reparera och prova fordonet vid en verkstad som ackrediterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll eller av en verkstad som ackrediterats i motsvarande ordning i något annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Något föreläggande ska dock inte utfärdas om bristerna endast är enkla och inte förekom vid den senaste kontrollbesiktningen eller flygande inspektionen.

Om fordonet inte har genomgått en kontrollbesiktning eller godkänts efter provning inom föreskriven tid, inträder körförbud för det.

Den som ställer in ett fordon till reparation och provning vid en ackrediterad verkstad enligt denna bestämmelse ska visa upp föreläggandet.

Om fordonet uppfyller kraven vid provningen får verkstaden utfärda ett intyg om att föreläggandet har följts.

Ackreditering enligt första stycket meddelas på grundval av regler för sådana verkstäder i denna förordning och i Transportstyrelsens föreskrifter som meddelats i anslutning till förordningen. Förordning (2011:812).

Det står inte ett skit om att man inte får köra med bilen innan man besiktat om eller släckt 2rna på en verkstad.

ÄR det så att det är en skröna?
Senast redigerad av poiuy1298 2024-07-04 kl. 09:18.
Citera
2024-07-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har inte hört att systemet larmar poliserna om 2r.

Helt säkert kollar det upp om fordonet är lagligt att köra. I detta fall blir det väl en gul lampa - om poliserna har lite tråkigt så stannar de därmed bilen och kollar upp.
Förmodligen slutar det med en verbal uppmaning om att inte köra runt "till stranden", men om föraren ser lurig ut kanske de vill söka igenom eller kontrollera bilen närmare.
Poängen är alltså att detta fordon blir en "polismagnet", ungefär som en rumänsk skåpbil i ett villaområde.
Citera
2024-07-04, 11:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hur som helst har jag både tid på verkstad och besiktning bokad, vilket polisen givetvis kan få kolla.

Enligt lag får du ej bruka bilen på allmän väg om tiden för ombesiktning passerat ut.
Det tas ej som godkänt om du slår upp din bil på nätet, eftersom uppdateringar där haltar i tid.

Det framgår av lagbok och även besiktningsprotokoll, samt även om du läser/frågar hos Transportstyrelsen eller Polisen.
Det är ett lagbrott och kan utdömas böter att köra obesiktigad bil på allmän väg, helt oberoende av om det är en "liten skit-tvåa" eller om du bokat tid på verkstad.

Dom enda 2 undantagen enligt lag är; Om du kör bilen till/från verkstad, samt till/från besiktning.

En polis som individ kan dock välja att ej böta dig, men det beror nog på din beskaffenhet att motstå att käfta emot samt polismannens form för dagen.
Hamnar du i en trafikolycka (även där du ej själv är vållande) är du 100% torsk, därtill försäkringslös.
Är du vållande kommer bilen tas ifrån dig och du är även här försäkringslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in