2024-07-04, 09:49
Medlem
Hej!
Tänkte också ansluta mig till tråden, väldigt intressant!

Kvinna
39 år
Startvikt: 91.2 kg
Midja: 110 cm
BMI: 31.6

Trodde jag tog min första dos Ozempic förra onsdagen men misstänker att jag gjorde nått fel och inte fick ut något ur pennan. Dels syntes inget hända med vätskan i fönstret på pennan och sen fick jag verkligen noll effekt/biverkningar.

Igår morse tog jag min andra (eller första) dos och då såg jag hur det trycktes ut vätska. Det enda som hänt sen dess är att jag fick ont i bakhuvudet igår kväll som sitter kvar idag, ingen dämpad hunger än.

Fråga till er som har 1 mg penna, såg ni att det hände nått i fönstret på pennan redan vid er första dos på 0.25 mg?
Citera
2024-07-04, 10:30
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi
Hej!
Tänkte också ansluta mig till tråden, väldigt intressant!

Kvinna
39 år
Startvikt: 91.2 kg
Midja: 110 cm
BMI: 31.6

Trodde jag tog min första dos Ozempic förra onsdagen men misstänker att jag gjorde nått fel och inte fick ut något ur pennan. Dels syntes inget hända med vätskan i fönstret på pennan och sen fick jag verkligen noll effekt/biverkningar.

Igår morse tog jag min andra (eller första) dos och då såg jag hur det trycktes ut vätska. Det enda som hänt sen dess är att jag fick ont i bakhuvudet igår kväll som sitter kvar idag, ingen dämpad hunger än.

Fråga till er som har 1 mg penna, såg ni att det hände nått i fönstret på pennan redan vid er första dos på 0.25 mg?

Välkommen

Nej det syntes inget i fönstret vid första dosen.. inte vid andra heller som jag minns det.
Däremot hördes det hur den ”tickade” ner till noll.

Jag sätter på nålen.. räknar klick o ser då hur en liten droppe syns på nålspetsen.. allt enl instruktionen på bipacksedeln.
Citera
2024-07-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Välkommen

Nej det syntes inget i fönstret vid första dosen.. inte vid andra heller som jag minns det.
Däremot hördes det hur den ”tickade” ner till noll.

Jag sätter på nålen.. räknar klick o ser då hur en liten droppe syns på nålspetsen.. allt enl instruktionen på bipacksedeln.

Tack!

Jo jag gjorde också allt enligt instruktionerna men tyckte det var konstigt att inget syntes i fönstret så vart osäker på om det kommit ut något. Igår när jag tog så såg jag i fönstret direkt att en grå grej kom fram och pressade ut vätskan.

Första gången var det också en stor droppe vätska kvar på huden vid sticket, igår ingenting. Aja tänker räkna från igår oavsett för då vet jag att dosen gick in. Nu väntar jag bara på effekt!
Citera
2024-07-04, 13:36
Medlem
Dags för min första uppdatering!
Kvinna, 32 år. 158 cm, 87,3 kg (hade visst gått upp de senaste veckorna)

Första dos: 27 juni
Nuvarande vikt: 85.0 (-2.3kg)

Inga särskilda biverkningar, de första dagarna kanske magen var något bråkig men jag har en bråkig mage i mig själv, så vet inte vad som var vad. Har tagit magnesiumoxid när det kändes som att magen blev något trög, funkade finfint.

Har försökt gå 8-10.000 steg om dagen, planerade att börja styrketräna 5 dagar i veckan men kände att kroppen är inte där än, var helt slut hela dagen efter ett träningspass och har just nu en treåring hemma på sommarlov så jag kör styrketräning varannan dag och 1h promenad de dagarna jag inte tränar för att överleva dagarna.

Apatiten har minskat, känner mig inte sådär besatt i mat längre. Har jag något gott framför mig kan jag definitiv ta en bit eller två, men förr brukade en känsla av att jag vill ha ALLT ta över - vilket det inte gör nu. Har ätit glass nästan varje dag, och något snacks här och där, vilket har gett mig skuldkänslor och ångest (som om jag ”förstört allt”) men försöker jobba på dessa gamla ätstörningsspöken.

Min största utmaning kommer att vara att komma ifrån allt eller inget tänkandet, att inte straffa mig själv med rörelse om jag äter något gott osv. Jag vill verkligen hitta en hälsosam balans där jag kan leva i frid och fröjd även efter ozempic!

Dags för nästa dos ikväll, är taggad på kommande vecka! Ska utmana mig själv men att öka grönsaker och frukt något, för att se om min energi blir bättre.

Tack till alla som delar här, så kul att få hänga med och dela varandras upplevelser!
Citera
2024-07-04, 15:57
Medlem
graskalas avatar
Egentligen var det dags imorgon, men flyttade fram den officiella "veckovägningen" till idag pga semesterresa. Fjärde sprutan och ev. sista 0,25-dosen? Ska kolla med läkaren dock, hoppas hon är ok med att jag stannar på 0,25 ett tag till (eftersom jag haft så bra effekt, både i huvudet och på vågen).

Har hela veckan pendlat mellan 90,4 och 90,7 (så sent som i förrgår), men imorse stod vågen ändå på 90,1. Nästa vecka hoppas jag att det står en 8:a först.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm, startvikt 96 kg (1 juni).

Start med Ozempic:
14 juni: 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)

Totalt: -5,9 kg.

Utmaningar denna vecka:
- Konstig känsla/myrkrypningar i benen kvällstid (har köpt nån magnesiumsort - inte samma som för magen - som tydligen kan hjälpa, återstår att se om det funkar).

- Att få i mig tillräckligt med protein (som vegetarian dessutom). Har ju fattat att proteinintaget kan göra skillnad när det gäller hur mkt muskelmassa man tappar. Men trots att jag blandar en proteinshake 1-2 gånger/dag så kommer jag sällan över 100 gram protein (och skulle gärna ligga uppåt 120-150 gram).
Är det någon av er som håller koll på ert proteinintag? Vad siktar/ligger ni på?
Citera
2024-07-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Egentligen var det dags imorgon, men flyttade fram den officiella "veckovägningen" till idag pga semesterresa. Fjärde sprutan och ev. sista 0,25-dosen? Ska kolla med läkaren dock, hoppas hon är ok med att jag stannar på 0,25 ett tag till (eftersom jag haft så bra effekt, både i huvudet och på vågen).

Har hela veckan pendlat mellan 90,4 och 90,7 (så sent som i förrgår), men imorse stod vågen ändå på 90,1. Nästa vecka hoppas jag att det står en 8:a först.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm, startvikt 96 kg (1 juni).

Start med Ozempic:
14 juni: 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)

Totalt: -5,9 kg.

Utmaningar denna vecka:
- Konstig känsla/myrkrypningar i benen kvällstid (har köpt nån magnesiumsort - inte samma som för magen - som tydligen kan hjälpa, återstår att se om det funkar).

- Att få i mig tillräckligt med protein (som vegetarian dessutom). Har ju fattat att proteinintaget kan göra skillnad när det gäller hur mkt muskelmassa man tappar. Men trots att jag blandar en proteinshake 1-2 gånger/dag så kommer jag sällan över 100 gram protein (och skulle gärna ligga uppåt 120-150 gram).
Är det någon av er som håller koll på ert proteinintag? Vad siktar/ligger ni på?

Ditt inlägg var som att läsa om mig själv, hehe. Vi är ungefär i samma ålder, nästan samma längd, nästan samma startvikt. Jag började dock i måndags så är väldigt ny i detta.

Jag är också vegetarian och har svårt med proteinintaget. Reggar i lifesum och kommer upp i lite mer än 100 g protein men det är svårt när man ska hålla nere på kalorierna. Gör ofta en shake på proteinpulver, kvarg och bär till lunch eller mellis. Den ger lite mer än 40 g protein.
Citera
2024-07-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Ditt inlägg var som att läsa om mig själv, hehe. Vi är ungefär i samma ålder, nästan samma längd, nästan samma startvikt. Jag började dock i måndags så är väldigt ny i detta.

Jag är också vegetarian och har svårt med proteinintaget. Reggar i lifesum och kommer upp i lite mer än 100 g protein men det är svårt när man ska hålla nere på kalorierna. Gör ofta en shake på proteinpulver, kvarg och bär till lunch eller mellis. Den ger lite mer än 40 g protein.

Jag sitter i samma båt också.
Äter egentligen helt växtbaserat men blir en del mejeriprodukter nu som kvarg och proteinshakes för att få i mig nog. Styrketränar även 3-4 ggr i veckan. Kommer upp i 80-100g protein per dag, trots att vissa rekomenderar att äta mer så tror jag att jag tappar mer muskler av att gå ner snabbt och äta mer protein snarare än att gå ner i vikt långsamt (0,3-0,5kg/veckan) med denna proteinmängd
Citera
2024-07-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Äter egentligen helt växtbaserat men blir en del mejeriprodukter nu som kvarg och proteinshakes för att få i mig nog. Styrketränar även 3-4 ggr i veckan. Kommer upp i 80-100g protein per dag, trots att vissa rekomenderar att äta mer så tror jag att jag tappar mer muskler av att gå ner snabbt och äta mer protein snarare än att gå ner i vikt långsamt (0,3-0,5kg/veckan) med denna proteinmängd

Vad roligt att vi är flera som känner igen oss. Jag styrketränar också 3-4 ggr i veckan och vill verkligen inte tappa min styrka. Har varit sjuk influensa med kvarvarande hosta i 3 v och kan inte anstränga mig utan att få världens hostattack. Har såklart inte tränat under sjukperioden och jag känner mig redan svagare. Kommer bli tufft att komma tillbaka efter sjukdom + start av Wagovy. Men det är bara att köra.
Citera
2024-07-05, 01:47
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl

Åh, jag hade missat inlägget där du presenterade dig. Vad kul! Hoppas du kommer må bra på Wegovy och vi kan följas åt på resan neråt kilona. Jag tog ju första sprutan 14 juni så känner mig väldigt ny fortfarande också.

Bra tips om shake iaf! Jag har lite svårt för kvarg och keso i sin rena form, men ska absolut testa det i en shake.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare

Det låter som sunda tankar. I mitt fall så har jag ju gått ner ganska fort hittills (ev. lite för fort), så jag blir lite extra nojig att det är musklerna som rinner av mig. Till skillnad från er så styrketränar jag inte heller (slutade i samband med pandemin och hittade sen inte tillbaka..). Men samtidigt som jag skriver detta så inser jag ju att hey, det är ju antagligen precis det jag behöver? Puh. Imorrn är det jag som kollar upp gymkort.
Citera
2024-07-05, 05:21
Medlem
Man, 59, 178 cm lång med högt blodtryck samt högt blodsocker (förstadie till diabetes typ 2). Startvikt 89 kilo, BMI 27,5. Efter 18 månader först med Saxenda sedan Ozempic, nu på underhållsdos väger jag 71 kilo, BMI 22,5 och har perfekta värden för både blodtryck och blodsocker.

Kommer köra på hela livet, tror det hjälper mig slippa hjärtproblem samt diverse problem med knä och höfter som tyvärr redan gett sig till känna. Jag dricker tyvärr en del också, men med Ozempic har detta reducerats och t.ex. Nu när jag har semester dricker jag inte alls om det inte är något speciellt, före Ozempic var det varje dag om än inga jättemängder.

Så för mig, rena mirakelmedicinen och jag är otroligt tacksam för att den finns.

Dyrt att köpa helt ny garderob. Har gått från L/XL till Medium och kan inte använda några gamla kläder alls.
Citera
2024-07-05, 09:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi

Jag tror inte du gjorde nåt fel, om du räknade 18 klick, och snurran tickade tickade tillbaka till noll när du tryckte då har du fått din dos. Först efter några doser syns det att det är mindre vätska kvar i fönstret.
Tänk på att det är 4ml i pennan, så när du tar 0,25 första ggn, då har du tagit bara 1/16 del, självklart att det inte syns
Citera
2024-07-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag tror inte du gjorde nåt fel, om du räknade 18 klick, och snurran tickade tickade tillbaka till noll när du tryckte då har du fått din dos. Först efter några doser syns det att det är mindre vätska kvar i fönstret.
Tänk på att det är 4ml i pennan, så när du tar 0,25 första ggn, då har du tagit bara 1/16 del, självklart att det inte syns

Jo så kan det säkert vara men när jag tog den andra dosen i onsdags så syntes det tydligt i fönstret att det blev mindre vätska. Blev då osäker och ville höra om det varit lika för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in