Citat:
Ursprungligen postat av
kramiz1
Okej, hur stor del stoppar du i aktier/fonder och vad sparar du övrigt i, ett sparkonto?
Vi prioriterar vårt boende under några år. Men tar det absolut i etapper, har bott i hus i snart 10 år. Vi är rätt bra på att spara men rätt bra på att bränna pengarna också. Sparar nog en 250.000/år men bränner dem snabbt periodvis. Amorterar ca 10.000/mån på våra lån också, har ca 4 milj i lån som jag vill få ner en del (hade närmare 6 milj i lån som mest tidigare). Fasta utgifter varje månad på runt 40k 😅
Det jag presenterar är vad jag har kvar varje månad efter alla utgifter är inräknade, som dels ska täcka amorteringen på boendet, amortering på CSN-lånet och resten fördelas på sparkonto/fonder. Men jag försöker allltid få in minst 15k/mån i fonder, hade önskat det var lite högre
Menar du att ni "bränner" pengarna på saker relaterade till huset då? Det känns ju ändå som konsumtion man kan motivera.
Jag tycker faktiskt det är ganska skönt med det tvungna sparandet via amorteringen. Jag har sen jag startade tråden amorterat över 100k på bolånet utan att jag direkt tänkt så mycket på det. Ni amorterar ju betydligt mer än så också! Hehe ja fasta utgifter på 40k känns en del, räntorna lär smaka sådär?
Citat:
Ursprungligen postat av
porrskadadalfa
Delmål 500k: 58,2%
Mål 5M: 5,82% <- är de ju
Absolut, men presenterar man det med en decimal som jag genomgående gjort i tråden är det dock 5,8 %
Citat:
Ursprungligen postat av
8686
8% per år. Vilket snålt antagande.
Nasdaq100 har avkastat runt 15%-20% per år.
Safe withdrawal rate brukar man säga ligger på 4%. Om mitt antagande är på 8% och Nasdaq100 har avkastat som du säger är ingen gladare än jag, det betyder bara att jag når mina mål tidigare. Ser ingen nackdel i att jag potentiellt kan bli positivt överraskad.