2024-07-02, 11:02
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Läs på om 4% regeln inom FIRE. Eller vad var det du tänkte på?

Tanken är ju inte att du skall dränera kontot med fire utan att du skall leva på 4% så skulle du behöva 30 miljoner på kontot.
Citera
2024-07-02, 11:14
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2024-07-03, 10:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tanken är ju inte att du skall dränera kontot med fire utan att du skall leva på 4% så skulle du behöva 30 miljoner på kontot.

Var står det? Det finns inget som säger att man inte får förbruka det intjänade kapitalet vid en Fire. Har man inga arvingar så är det ganska självklart att man gör det.
Citera
2024-07-03, 11:31
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Var står det? Det finns inget som säger att man inte får förbruka det intjänade kapitalet vid en Fire. Har man inga arvingar så är det ganska självklart att man gör det.

Du kan nog hittat både och, men grunden är att du skall kunna leva på ditt kapital oavsett om du förbrukar det eller lever på avkastningen.
Har du förbrukat alla pengarna långt innan du dör så bet jag inte om det kan kallas (fi)RE.
Citera
2024-07-03, 11:50
Medlem
Citat:
Jag tycker att det saknas en tråd för oss som satsar på Fat FIRE. Dvs oss som satsar på FIRE men också vill ha det bra som tidiga pensionärer. Dvs äta och dricka gott, inte flyga economy, bo på 5-stjärniga (möjligen 4.5 stjärniga) hotell, ja ha det bra och leva värdigt helt enkelt.

Finns det några andra som satsar på det här i forumet och kanske en del som redan nått målet? Hur ligger ni till och vad är planen? Vad skulle ni sätta för gräns för en riktigt värdig FIRE nivå?

Själv har jag länge tänkt att 3 miljoner dollar i aktier och fonder (ej inräknat pensionsfonder eller eventuellt värde i bostad) vore en nivå där man kan börja tänka på att pensionera sig tidigt. Då borde man kunna spendera kring 10k dollar per månad vilket väl är den undre gränsen för ett värdigt liv.

Edit:
Själv tror jag att jag borde nå mitt undre mål inom ungefär 7 år men förhoppningsvis snabbare. Risken finns väl dock att man ökar sin gräns och då vill ha 5M istället osv.

Förhoppningsvis så inser du hur sorglig du låter långt innan dess! (Syftar på att 10k dollar skulle vara den nere gränsen för ett värdigt liv). Men förstår att du bor i USA om du tror att det där är meningen med livet. Önskar dig lycka till!
Citera
2024-07-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Förhoppningsvis så inser du hur sorglig du låter långt innan dess! (Syftar på att 10k dollar skulle vara den nere gränsen för ett värdigt liv). Men förstår att du bor i USA om du tror att det där är meningen med livet. Önskar dig lycka till!

Ja det vore ju lättare att nå FIRE om man nöjde sig med mindre. Men om man vant sig vid livsstilen ovan så känns det svårt att nöja sig med något annat.

Vet inte riktigt hur man skulle klara sig på mindre än 80-100k per månad. Spenderar själv kring 140k och lever inget lyxliv direkt. 40-50k går till barnflicka + dagis iofs, men utan det så hamnar vi ju ändå på 100k spend per månad ungefär.

Hur mycket tycker du krävs för ett värdigt liv där man kan göra det mesta man vill, inte behöver tänka på priser i mataffären och kan bo på de bästa hotellen på semester (i en svit om man har barn), äta ute precis när man vill?
Citera
2024-07-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Okej, hur stor del stoppar du i aktier/fonder och vad sparar du övrigt i, ett sparkonto?

Vi prioriterar vårt boende under några år. Men tar det absolut i etapper, har bott i hus i snart 10 år. Vi är rätt bra på att spara men rätt bra på att bränna pengarna också. Sparar nog en 250.000/år men bränner dem snabbt periodvis. Amorterar ca 10.000/mån på våra lån också, har ca 4 milj i lån som jag vill få ner en del (hade närmare 6 milj i lån som mest tidigare). Fasta utgifter varje månad på runt 40k 😅

Det jag presenterar är vad jag har kvar varje månad efter alla utgifter är inräknade, som dels ska täcka amorteringen på boendet, amortering på CSN-lånet och resten fördelas på sparkonto/fonder. Men jag försöker allltid få in minst 15k/mån i fonder, hade önskat det var lite högre

Menar du att ni "bränner" pengarna på saker relaterade till huset då? Det känns ju ändå som konsumtion man kan motivera.

Jag tycker faktiskt det är ganska skönt med det tvungna sparandet via amorteringen. Jag har sen jag startade tråden amorterat över 100k på bolånet utan att jag direkt tänkt så mycket på det. Ni amorterar ju betydligt mer än så också! Hehe ja fasta utgifter på 40k känns en del, räntorna lär smaka sådär?

Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Delmål 500k: 58,2%
Mål 5M: 5,82% <- är de ju

Absolut, men presenterar man det med en decimal som jag genomgående gjort i tråden är det dock 5,8 %

Citat:
Ursprungligen postat av 8686
8% per år. Vilket snålt antagande.
Nasdaq100 har avkastat runt 15%-20% per år.

Safe withdrawal rate brukar man säga ligger på 4%. Om mitt antagande är på 8% och Nasdaq100 har avkastat som du säger är ingen gladare än jag, det betyder bara att jag når mina mål tidigare. Ser ingen nackdel i att jag potentiellt kan bli positivt överraskad.
Citera
2024-07-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd

Safe withdrawal rate brukar man säga ligger på 4%. Om mitt antagande är på 8% och Nasdaq100 har avkastat som du säger är ingen gladare än jag, det betyder bara att jag når mina mål tidigare. Ser ingen nackdel i att jag potentiellt kan bli positivt överraskad.

Ja, så sluta såsa och köp en icke distribuerande NASDAQ100 ETF, alternativt Swedbank Robur Technology A också.
Citera
2024-07-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Ja, så sluta såsa och köp en icke distribuerande NASDAQ100 ETF, alternativt Swedbank Robur Technology A också.

Äger Swedbank Robur Technology A redan. Ligger ca 60% exponerad mot globalfonder, så är redan på den bollen
Citera
2024-07-03, 22:21
Medlem
Hur tänker du kring amortera vs investera? Har en liknande situation som dig. Kanske framgår någonstans i tråden
Citera
2024-07-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Äger Swedbank Robur Technology A redan. Ligger ca 60% exponerad mot globalfonder, så är redan på den bollen

Jag hänger inte med, vilka fonder har du och vad är respektive allokering?
Citera
2024-07-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ja det vore ju lättare att nå FIRE om man nöjde sig med mindre. Men om man vant sig vid livsstilen ovan så känns det svårt att nöja sig med något annat.

Vet inte riktigt hur man skulle klara sig på mindre än 80-100k per månad. Spenderar själv kring 140k och lever inget lyxliv direkt. 40-50k går till barnflicka + dagis iofs, men utan det så hamnar vi ju ändå på 100k spend per månad ungefär.

Hur mycket tycker du krävs för ett värdigt liv där man kan göra det mesta man vill, inte behöver tänka på priser i mataffären och kan bo på de bästa hotellen på semester (i en svit om man har barn), äta ute precis när man vill?

Man kan såklart leva ett värdigt liv när man har en inkomst som täcker boende och mat i det land man lever. Man kan självförverkliga sig själv på andra sätt än genom att spendera pengar. Sen är det såklart trevligare att inte behöva oroa sig över ekonomin och att kunna unna sig saker, men det har inget med ett värdigt eller ovärdigt liv att göra.

Jag kan göra det mesta jag vill, jag behöver inte tänka på priset i mataffären (men det gör jag ändå och handlar på extrapris och rea). Jag kan inte bo på de lyxigaste hotellen när jag reser eller äta ute varje dag men det har jag (eller någon annan heller för den delen) noll behov av också...
Senast redigerad av kramiz1 2024-07-03 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in