2024-07-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag är novis när det gäller dopingpreparat, men vilket preparat gör dig till en bättre speedwayförare och vilka preparat testar man mot?

Nåt som skärper dina sinnen kanske? Kan väl vara lite olika från person till person säkert. Men allt som är olagligt till vardags är såklart inte tillåtet i idrottstävlingar heller.

Sen kan man ju testas positivt för nåt man har tagit på fritiden också.

Antonio verkar gilla alkohol, ADHD-medcin och hederligt gatutjack.
Senast redigerad av busy-signal 2024-07-03 kl. 17:16.
Citera
2024-07-03, 17:15
Medlem
Smegmas avatar
Han är en jävla pundare och kommer nog alltid att vara. En gång är ingen gång men igen och IGEN. Förstår inte daltandet och gullandet med denna rastafari återfallsknarkaren.
Citera
2024-07-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
I timmen eller sträckan 110 km?
Ok, jag hugger på din Asperger-kommentar.
Jag tror den ursprungliga skribenten syftar på hastigheten, 110 km/h.
Ett vanligt speedwaylopp är inte speciellt långt, kanske runt 2-3 kilometer.
Citera
2024-07-03, 18:34
Medlem
Citat:
Jag är novis när det gäller dopingpreparat, men vilket preparat gör dig till en bättre speedwayförare och vilka preparat testar man mot?

Det handlar inte om vad som gör dig bättre på just den sporten. Det handlar om alla typer av fördelar.
Medel som förbättrar och snabbar på återhämtning gör att du göra dubbelt så många träningspass som din odopade lagkamrat.

Andra preparat ökar din styrka utan att du nödvändigtvis går upp i vikt.

Astmamediciner ökar din lunhkapacitet och syremättnad i musklerna och öker uthållighet osv.

Det finns medel som lugnar dig mellan träningspassen och minskar stressnivå (kortisol), påskyndar återhämtning och bygger muskler.

Allt som kan ge tränings/tävlings/återhämtnings-fördelar är förbjudet.. om det inte finns dispans.
Som fotbollsspelar som får testo när de ska läka från en skada. Vid adhd. Vid astma osv.

Alla dessa diagnoser är ofta påhittade för att få fördelar. Som Norges längskidelandslag som otroligt osannolikt nog samtliga har astma 😄

Vid testning så skickas provet til labb som testar för alla förbjudna substanser samt sparar provet för framtida tester då man förbättrat testtekniken.
Citera
2024-07-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Det handlar inte om vad som gör dig bättre på just den sporten. Det handlar om alla typer av fördelar.
Medel som förbättrar och snabbar på återhämtning gör att du göra dubbelt så många träningspass som din odopade lagkamrat.

Andra preparat ökar din styrka utan att du nödvändigtvis går upp i vikt.

Astmamediciner ökar din lunhkapacitet och syremättnad i musklerna och öker uthållighet osv.

Det finns medel som lugnar dig mellan träningspassen och minskar stressnivå (kortisol), påskyndar återhämtning och bygger muskler.

Allt som kan ge tränings/tävlings/återhämtnings-fördelar är förbjudet.. om det inte finns dispans.
Som fotbollsspelar som får testo när de ska läka från en skada. Vid adhd. Vid astma osv.

Alla dessa diagnoser är ofta påhittade för att få fördelar. Som Norges längskidelandslag som otroligt osannolikt nog samtliga har astma 😄

Vid testning så skickas provet til labb som testar för alla förbjudna substanser samt sparar provet för framtida tester då man förbättrat testtekniken.

Jag var mest intresserad av vilket preparat som AL testat positivt för. Har det framkommit?
Citera
2024-07-03, 18:48
Medlem
Kan dopingkontrollen se om han har tagit just enbart medicinen eller något mer?
Tänker följande scenario.

En elitidrottare (behöver inte vara Lindbäck) har dispens för att inta en medicin som räknas som doping.
Idrottaren tar sin medicin men också en extra spruta som innehåller samma dopingmedel.

Kan kontrollen se att det är två olika källor?
Citera
2024-07-03, 19:24
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Med tanke på att han är så gammal så är det nog Elvanse han fått utskrivet och den kan identifieras som amfetamin ifall man använder fel test.

Riksidrottsförbundets dopningstester är mycket precisa och kommer visa vilken substans det är, finns flera substanser som ger utslag på amfetamin. Detta är för att den som torskar inte ska kunna skylla på ADHD-medicin när det i själva verket tagit amfetamin.

Finns domar utförda av riksidrottsförbundet där förare torskat på amfetamin men även de som tagit landstingsamfetaminer utan recept.

Citat:
Jag var mest intresserad av vilket preparat som AL testat positivt för. Har det framkommit?

Framgår inte i artikeln specifikt vilken substans det är som han testats positivt för, provsvaret kommer ge svar på tal. Visar det amfetamin så har det knappast förskrivits av någon läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Kan dopingkontrollen se om han har tagit just enbart medicinen eller något mer?
Tänker följande scenario.

En elitidrottare (behöver inte vara Lindbäck) har dispens för att inta en medicin som räknas som doping.
Idrottaren tar sin medicin men också en extra spruta som innehåller samma dopingmedel.

Kan kontrollen se att det är två olika källor?

Ja det kan de, testerna är mycket tillförlitliga och kommer visa exakt vilken substans det är som tagits, urinprov mäter metaboliterna.
Citera
2024-07-03, 19:31
Medlem
Kanastras avatar
Det börjar bli som den där gamla sägningen på journalistutbildningen med tanke på hanses återkommande drog/alkoholrelaterade inslag:
Hund bet man - ingen nyhet.
Man bet hund - nyhet.

Men i hans fall:
Antonio påverkad - ingen nyhet.
Antonio nykter - nyhet.
Citera
2024-07-03, 19:33
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Guldmedaljer börjar med en bra landslagsläkare. Verkar det som.
Citera
2024-07-03, 19:50
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
"men allt handlar om att Antonio tar adhd-medicin – likt många andra förare. Vilket han har dispens för och som inte är konstigt när man kör 110 kilometer.".

Rundar speedway-förare och många andra idrottsmän lagstiftningen genom påhittade ADHD-diagnoser?

Påhittad diagnos?
Tror jag inte. Titta på hans backtrack, den skvallrar rätt bra, inklusive en uppenbart bristande förmåga angående konsekvensanalys.
Om det ska vara tillåtet att tävla i motorsport och vara dopad med den lite speciella adhd-medicinen är väl en mer väsentlig fråga.
Om dispens gäller och reglerna tillåter att förare tar ritalina eller motsvarande så är ju hela historien en icke-nyhet. En anka.
Citera
2024-07-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Han är en jävla pundare och kommer nog alltid att vara. En gång är ingen gång men igen och IGEN. Förstår inte daltandet och gullandet med denna rastafari återfallsknarkaren.

Senaste lagen har anställt honom för hans tilltagande ”bad boy faktor” i hopp om att locka fler kvinnor till arenan ??
Citera
2024-07-03, 20:06
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Påhittad diagnos?
Tror jag inte. Titta på hans backtrack, den skvallrar rätt bra, inklusive en uppenbart bristande förmåga angående konsekvensanalys.
Om det ska vara tillåtet att tävla i motorsport och vara dopad med den lite speciella adhd-medicinen är väl en mer väsentlig fråga.
Om dispens gäller och reglerna tillåter att förare tar ritalina eller motsvarande så är ju hela historien en icke-nyhet. En anka.
Det var inte att en hade adhd-diagnos jag reagerade över. Över att tydligen många speedway-åkare hade det. Artikeln antyde så. Så jag undrade om det var en grej? Bland speedway-åkare och andra idrottande.

Jag tycker jag fick bra svar i och med att samtliga i norges skidlandslag "har astma".

Jag har inte följt idrotten på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in