2024-07-03, 09:32
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det sorgliga är att tom många aktade nyhetsförmedlingar i väst gick på den fejknyheten från Kreml.

https://cornucopia.se/2024/07/uppdateras-ryssland-bombade-ukrainska-skrotflygplan/

Alltså enligt Cornucopia så har inte ryssen kontrollerat satellitbilder de senaste 30 åren?
Helt plötsligt efter flera års krig upptäcker ryssen ett flygfält med su27 endast 14 mil från fronten?
Väldigt troligt. Ryssen är obegripligt korkad!
Citera
2024-07-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
The Telegraph skriver att Ukraina är för korrupt för att ansluta till NATO. Ekvationen stämmer inte, krigar man inte för att få ansluta till NATO och Ryssland motsätter sig det?

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/07/02/ukraine-to-be-told-it-is-too-corrupt-to-join-nato/

Vi är ganska många som i över två års tid har talat om för er att snacket om att Ukrainas Nato-anslutning skulle vara en anledning till invasionen är sk*tsnack. Ukraina har aldrig någonsin varit nära en Nato-anslutning. Detta just på grund av den utbredda korruptionen och den politiska instabiliteten.

Nato kan inte ha medlemmar som är fulla av ryss-kollororatörer och folk som säljer info till ryssen för några få rubel och där varannan president hellre hoppar i säng med Ryssland än ansluter sig till Europa.

Att Ukraina nu vill gå med i Nato är en sak, men före den ryska invasionen fanns inget större stöd varken inom Ukraina för ett medlemskap eller inom organisationen Nato för att uppta Ukraina som medlem. Många stater var emot. Såväl de baltiska staterna som Polen och Ungern var rabiata motståndare till ett ukrainskt medlemskap. Men genom sin invasion har Putin lyckats vända opinionen i åtminstone 4 av de 5 länderna samtidigt som han gjort Ukraina mer politiskt stabilt så att det nu faktiskt finns en chans att Ukraina kan få gå med. Putin är verkligen en "mästerstrateg".
Senast redigerad av Auric 2024-07-03 kl. 09:56.
Citera
2024-07-03, 09:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Alltså enligt Cornucopia så har inte ryssen kontrollerat satellitbilder de senaste 30 åren?
Helt plötsligt efter flera års krig upptäcker ryssen ett flygfält med su27 endast 14 mil från fronten?
Jag håller med dig. Det är inte som Cornucopia påstår helt klart.

Ser man på den ryska filmen och fotona på de stillastående planen så är de på olika platser.

Min bedömning är att flygplatsen var aktiv av någon anledning. Kanske har någon/några Su-27 landat där av någon anledning. Kanske skada på flygplanen eller något. Så något tror jag absolut att Ryssland slog ut något även om det inte var så många som de påstod.

EDIT: Tycker mig också notera en explosion som ser ut som att bränsle antänds. Ett plan som inte använts på 30 år har inget bränsle i sig eller ens i närheten.
Senast redigerad av Conception 2024-07-03 kl. 09:50.
Citera
2024-07-03, 09:56
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ja exemplen på hur korkad ryssen är är otaliga. Ukrainsk militär har flera gånger sagt just att det är tur att ryssen är så korkad.
Citera
2024-07-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag håller med dig. Det är inte som Cornucopia påstår helt klart.

Ser man på den ryska filmen och fotona på de stillastående planen så är de på olika platser.

Min bedömning är att flygplatsen var aktiv av någon anledning. Kanske har någon/några Su-27 landat där av någon anledning. Kanske skada på flygplanen eller något. Så något tror jag absolut att Ryssland slog ut något även om det inte var så många som de påstod.

EDIT: Tycker mig också notera en explosion som ser ut som att bränsle antänds. Ett plan som inte använts på 30 år har inget bränsle i sig eller ens i närheten.
Precis, den var aktiv och något/några operativa plan förlorades säkert.

Väldigt värdefullt för Ukraina att ha kvar ett antal vrak som de kan bogsera runt som skenmål. Vikten av attrapper har verkligen visat sig i detta krig. Synd att vi kasserat/sålt allt gammalt.
Citera
2024-07-03, 10:47
Medlem
Taggads avatar
Mördarpacket fortsätter sitt ondskefulla värv - denna gång var ett av offren en 14-årig flicka - vars framtid förbrytarna stal.🤬
Citat:
Ny rysk attack mot Dnipro – tre döda och 18 skadade
Ryssland har genomfört nya anfall mot den ukrainska staden Dnipro, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Både drönare och robotar riktades mot staden vilket har lett till flera bränder.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Ut med det ryska mördarpacket ur Ukraina.
Citera
2024-07-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehauf
Jag tycker han är hyfsat tydlig; "the primary reason for supporting Ukraine is to seize these critical minerals by defeating Russia on the battlefield."

Det vore ju knappast första gången som USA har en officiell och en dold agenda. Varför är de annars kvar i så många av de länder de befriat från något hemskt hot eller diktatur? Irak, Kosovo, Afghanistan, Syrien = olja, kol, bauxit, opium. Och det är bara några exempel.

Sen är inte Putin nån hjälte och världsledare. Men han har iaf inte åkt runt på samma skenheliga världsplundring maskerat som försvar av frihet och demokrati.

Fast de sa han inte vilket man ser om man läser artikeln.

"and the primary reason for supporting Ukraine is to seize these critical minerals by defeating Russia on the battlefield" är något som Global Times hittat på - det har Lindsey Graham aldrig sagt.

Global Times - undrar vad det är för tidning?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Times

Citat:
Global Times är en kinesisk statsägd dagstidning som ges ut både på kinesiska och engelska.[1] Tidningen publiceras av det kinesiska kommunistpartiets partitidning Folkets dagblad[1] med ett fokus på utrikesnyheter och globala trender.[2]

Hoppsan.
Citera
2024-07-03, 10:51
Medlem
Citat:
Jag tycker han är hyfsat tydlig; "the primary reason for supporting Ukraine is to seize these critical minerals by defeating Russia on the battlefield."

Det vore ju knappast första gången som USA har en officiell och en dold agenda. Varför är de annars kvar i så många av de länder de befriat från något hemskt hot eller diktatur? Irak, Kosovo, Afghanistan, Syrien = olja, kol, bauxit, opium. Och det är bara några exempel.

Sen är inte Putin nån hjälte och världsledare. Men han har iaf inte åkt runt på samma skenheliga världsplundring maskerat som försvar av frihet och demokrati.

Det du citerar är alltså något som textförfattaren själv tycker, och inte något som senatorn säger.

Så ryZZland är i Syrien för att stötta vad?
Vad gör Wagner i flertalet afrikanska länder?
Vad gör ryZZland i Georgien?

Fan vad patetiska ni vatniks är
Citera
2024-07-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Via Cornu läser jag:

Detta är tvåeggat tycker jag. Inte orimligt att ställa krav på att uppfylla sina åtaganden (2%) om man vill ha fördelarna med medlemskapet. Sedan finns det ju en risk att det försvagar alliansen, men orsaken är då främst de länder som försöker smita från vad man har lovat.

Detta utspel kan göra att Nato stärks genom att de som åker lite snålskjuts tvingas att steppa upp.

https://cornucopia.se/2024/07/uppdateras-svenska-kyrkan-i-gammalsvenskby-nedbrand-av-ryssarna-ryska-framryckningar-vid-fronten-men -med-svara-forluster-trump-uppges-forhandla-med-putin-om-att-ge-ukraina-till-ryssland/

Den delen är ju självklar. Alla länder måste ju ha ett eget försvar till att börja med.
Citera
2024-07-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Fast de sa han inte vilket man ser om man läser artikeln.

"and the primary reason for supporting Ukraine is to seize these critical minerals by defeating Russia on the battlefield" är något som Global Times hittat på - det har Lindsey Graham aldrig sagt.

Global Times - undrar vad det är för tidning?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Times

Hoppsan.

Kolla intervjun med honom på Youtube, den är inte gjord med kinesisk voice over el. dyl. Sen finns det vissa tidningar som väljer att inte skriva om det. Men det är inte fabricerat, det har varit en hel del reaktioner på hans uttalanden i USA.
Citera
2024-07-03, 11:06
Medlem
Citat:
Kolla intervjun med honom på Youtube, den är inte gjord med kinesisk voice over el. dyl. Sen finns det vissa tidningar som väljer att inte skriva om det. Men det är inte fabricerat, det har varit en hel del reaktioner på hans uttalanden i USA.

Nej - Fel!

Har sett intervjun som hela artikeln bygger på och ingenstans säger han något sådant som du påstår.

Men länka gärna till det om du kan men det kan du inte va?
Citera
2024-07-03, 11:08
Medlem
Citat:

Som någon annan skrev. Han är en person, inte ett land. Om Ukraina hade kunnat handla med USA utan krig så hade det kunnat gynna befolkningen. Med Ryssland finns inte den möjligheten. Belarus har inte direkt blomstrat t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in