2024-07-02, 23:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Var det inte han som gjorde 5 mål i Degerfors?
Han gjorde nog några mål, ja - vilket väckte intresset. Men har inte alls fungerat i Bajen, och då fick han ändå en ny chans av Hellberg. Jag tror inte han kommer lyckas i VSK heller, men jag har haft fel förut...
Citera
2024-07-03, 01:05
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Just nu (tisdag, andra juli 2024) har MFF säkrat 2.5 koefficienter för året genom sitt CL-kval. DIF har 1.5 in på kontot för sitt ECL-kval. Samtidigt har MFF tappat 8.0 från ifjol och DIF 0. DIF har 18.0 (plats 83) och MFF har 13.0 (plats 105).

Om ett par veckor tävlar båda lag för kampen om nya koefficienter. Det är ingen black box där vi inte har någon aning om hur tabellen utvecklas tills resultatet magiskt visas om ett år. Tabellen kommer uppdateras fortlöpande under 2024/2025.

Nja, tabellen uppdateras ju inte under säsong eftersom rankingen under säsongen bygger på de fem föregående åren. Däremot kan du själv se intjänade poäng under pågående år och beräkna nästa års ranking i ögonblickformat. Om det är din grej att bry sig om så får du väl göra det, precis som Elfsborg räknar allsvenska tabeller som inte har 30 omgångar.

Personligen tycker jag att det hade varit kul om vi kunde få etablerat ett par, tre svenska klubbar bland topp 100 för då kan vi åtminstone ha några lag som är seedade rätt långt fram i EL och ECL-kvalen. Det är verkligen skitsamma i sig själv vem som är högst rankad för alla vet att i verkligheten hade alla hellre spelat gruppspel i CL än vunnit gruppen i ECL och det enbart baserat på ekonomi. Baserat på det rent fotbollsmässiga är det ju mycket roligare att lira i EL/ECL och känna att man har en chans.
Citera
2024-07-03, 04:19
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Var det inte han som gjorde 5 mål i Degerfors?
Så var det! Saidi är precis den målfarliga anfallare som VSK behöver.
Citera
2024-07-03, 10:05
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Nja, tabellen uppdateras ju inte under säsong eftersom rankingen under säsongen bygger på de fem föregående åren. Däremot kan du själv se intjänade poäng under pågående år och beräkna nästa års ranking i ögonblickformat. Om det är din grej att bry sig om så får du väl göra det, precis som Elfsborg räknar allsvenska tabeller som inte har 30 omgångar.

Personligen tycker jag att det hade varit kul om vi kunde få etablerat ett par, tre svenska klubbar bland topp 100 för då kan vi åtminstone ha några lag som är seedade rätt långt fram i EL och ECL-kvalen. Det är verkligen skitsamma i sig själv vem som är högst rankad för alla vet att i verkligheten hade alla hellre spelat gruppspel i CL än vunnit gruppen i ECL och det enbart baserat på ekonomi. Baserat på det rent fotbollsmässiga är det ju mycket roligare att lira i EL/ECL och känna att man har en chans.

Den filosofiska skillnaden är således om en tabell lever mellan de två punkter med absolut betydelse eller inte. Alltså omgång 30 2023 till omgång 30 2024 i AS som exempel. De flesta av oss i denna tråd följer utvecklingen omgång för omgång så har svårt att förstå hur svårt det är att se Europaspelet på samma sätt?

Givet att klubben har chans på europaspel nästa år är det av flera anledningar intressant. Hade DIF varit rankande 4 i UEFA:s 10 years rank så hade man fått närmare 15 mkr på den delen av deltagandet istället för de 2 man fick som 29:a av 32 lag 2022. Hur vi presterar i år har stor betydelse för ett eventuellt europaspel 2025 eller 2026.

Sen håller jag helt med i övrigt. Tar ett gruppspel i CL med 0 p. inspelade över en kvartsfinal i ECL alla dagar i veckan. Det kommer jag tycka enda tills den dagen ekonomi är oväsentligt (alltså att vi har mer pengar än vad vi någonsin kan tänkas behöva eller omsätta eller att regelverk tvingar alla till samma budget).

Egoistiskt är spel i ECL där vi har sportslig chans roligare men det viktigaste är vad som är bäst för klubben även imorgon och för efterkommande generationer.
Citera
2024-07-03, 12:33
Medlem
Valvantos avatar
Vilken otroligt trött diskussion som pågår här. Tur serien drar igång i helgen igen. Invasion Göteborg. Luktar med andra ord torsk mot gggg-aaa…
Citera
2024-07-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha, vet inte hur annars jag ska förklara än föregående svar.

Men nej. Årets europasäsong har precis startat och oavsett hur det går framöver har MFF säkrat 2.5 koefficienter för i år. Spelar man bra kan det bli betydligt fler men inte mindre.

Så nej, lika lite som jag inte räknar in några poäng Elfsborg kommer få i resterande 17 matcher. De har 16 nu. MFF har 11 i koefficient. Vad de båda slutar på vet vi inte förrän respektive säsong är över.

Så då kan vi precis lika bra ta bort 13000 poäng från er redan nu för den säsongen kommer ni bli av med till slut ändå, eller så kan vi ge Malmö 100000 poäng för det kan ju hända nån gång i framtiden.
Förstår du inte hur puckat det låter.
Eller om vi inte räknar vad som spelats om så är ju Malmö årets mästare redan.
Och varför har inte årets kval som är lottat men inte spelat än inte baserad på er lista???

Ni länkar alltså en lista som endast kan bli aktuell för nästa års kval och baserad på om vi båda skulle åka ut direkt i kvalet, när Malmö till nästa års kval blivit av med 1 år med 8000 poäng och diffen har blivit av med ett år med 0 poäng, vi alla vet att poängen kommer inte se ut så nästa säsong.
Du o kukräven är nu inte ens på halmstrå nivå längre, nu försöker ni greppa kvantumpartiklar.
Ni vet mycket väl att dom 18500 poäng vi har och dom 16500 poäng ni har kommer vara dom hela denna säsongens europaspel baseras på. Inte nån poäng som med mikroskopisk chans först kan bli verklig nästa säsong.
Ni är ta mig fan både talanglösa och hjärnlösa.
Citera
2024-07-03, 14:58
Medlem
Skarparattarns avatar
Härligt med Allsvensk fotboll igen snart!
Citera
2024-07-03, 15:08
Medlem
baggebo1s avatar
Det ska bli rätt intressant att se Elfsborg nu i början på nystarten. Hiljemark har tydligen lagt om både träning och spelsätt ganska radikalt. Trebackslinje, possession, wingbacks som sköter hela kanten, tre fria eller mer centrala offensiva. Sen mycket hårdare träningar. Det blir lite kul att se hur de klarar den omställningen nu. Börjar mot BP på lördag.
Citera
2024-07-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det ska bli rätt intressant att se Elfsborg nu i början på nystarten. Hiljemark har tydligen lagt om både träning och spelsätt ganska radikalt. Trebackslinje, possession, wingbacks som sköter hela kanten, tre fria eller mer centrala offensiva. Sen mycket hårdare träningar. Det blir lite kul att se hur de klarar den omställningen nu. Börjar mot BP på lördag.

Är det inte så det låter varje gång en ny tränare kommer??

”Vi tränar hårdare än någonsin” ”Vi har ett helt annat spelsätt” osv.

Hiljemark känns ju väldigt väldigt mkt Thelin i allt så skulle bli förvånad om detta bytet skulle innebära någon stor förändring.
Citera
2024-07-03, 20:08
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Är det inte så det låter varje gång en ny tränare kommer??

”Vi tränar hårdare än någonsin” ”Vi har ett helt annat spelsätt” osv.

Hiljemark känns ju väldigt väldigt mkt Thelin i allt så skulle bli förvånad om detta bytet skulle innebära någon stor förändring.
Thelin hade ju en väldigt tydlig spelidé och allt jag hört tyder på att Hiljemark vill spela på ett helt annat sätt. Elfsborg spelade en träningsmatch mot norska Fredrikstad där de ska ha spelat med mycket mer eget bollinnehav och ny formation. Jag tror det kommer att bli ett helt annat spelsätt. Det intressanta blir att se hur lätt det är att ändra något som ju Thelin ändå satt under dryga sex års tid i klubben. Hur kommer det att se ut nu efter nån månad med Hiljemark?
Citera
2024-07-03, 20:13
Medlem
Har Elfsborg kommit fram till att man behöver ett nytt spelsätt för att ta nästa steg eller tog de bara in Hiljemark för att han är tränare och tidigare spelat i klubben?
Citera
2024-07-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Thelin hade ju en väldigt tydlig spelidé och allt jag hört tyder på att Hiljemark vill spela på ett helt annat sätt. Elfsborg spelade en träningsmatch mot norska Fredrikstad där de ska ha spelat med mycket mer eget bollinnehav och ny formation. Jag tror det kommer att bli ett helt annat spelsätt. Det intressanta blir att se hur lätt det är att ändra något som ju Thelin ändå satt under dryga sex års tid i klubben. Hur kommer det att se ut nu efter nån månad med Hiljemark?

Ärligt talat ingen koll på Hiljemark men känns väldigt Thelin kompatibel men absolut skulle vara kul om han har lite nytänk efter 6 år med samma tänk.

Det med träningskultur har jag hört lite för ofta och brukar slå dövörat till då varenda jävla sportchef gillar att nämna hur mkt mer och effektivt alla tränar med nya tränaren 😂

Sen tror jag det skulle vara dumt att ändra för mkt mitt i säsong men kanske inte helt fel med nån form av förändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in