2024-07-03, 06:36
Medlem
kaktusplastiks avatar
När kan man förvänta sig FUP?
Citera
2024-07-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
När kan man förvänta sig FUP?

När åtal väcks.
Citera
2024-07-03, 08:28
Medlem
Är det någon som vet vad hon fördriver tiden med nu, för häktad är hon väl inte?
Citera
2024-07-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Är det någon som vet vad hon fördriver tiden med nu, för häktad är hon väl inte?

Lyssnar på Stones?
Citera
2024-07-03, 10:50
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Håller med om att det ligger ett helt annat upplägg bakom det hela.

SVT skriver om det idag 29 maj men fortfarande inget om vem/vilka som fick pengarna...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/notan-for-mick-jagger-bluff-vaxer-solna-stad-svindlade-pa-178-miljoner

Exakt. Blir intressant se vart pengarna hamnade.

Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Det hade pågått i flera år … hur startade det ? Genom Mail från ” Mick J” ? Hon tyckte inte det var konstigt att han behövde låna pengar ? Inte heller att han aldrig ville ses ?

Jag tror hon bluffade hela tiden. Hon har koll och kan trolla bort pengarna till en kompis.
Visserligen är svennar jävligt naiva men i detta fall är det inte hon som är den naiva..

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tyvärr ingen info här om motiv och vem som har pengarna.
Vi vet om jag nu minns rätt av inlägg, att det är en tidigare ostraffad välutbildad kvinna 58 år, boende med man som har samma efternamn- gifta. I blackeberg (Holbergsgatan). Inga lyxbostäder där. Vad jag vet. (Faktiskt bott på den gatan själv).
Idrottsintresserad enl inlägg på facebook. ”Snälla”inlägg där. Gillar Thåström och Nelson Mandela.
Vanlig medelsvensson, svensk.

Ser inte alkoholiserad ut.
En hypotes här är sol-och-vår.
Spelmissbruk en annan.
En tredje - min. Hon har bunkrat pengar för egen räkning. Bluffar med att hon skickat dom till någon annan (Micke Jagger).

Bra info.
Facebook borta? men Linked in kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Ser att damen ifråga var på Stoneskonserten på Friends Arena 2022. Kan ju hända att hon är gammal Stonesfan och faktiskt träffat Mick Jagger någon gång. Jagger gillade hänga på inneställen i städerna de besökte i samband med konserter. Minns att det blev rubriker när Mick försökte ragga upp en 15-åring på Berns för flera år sedan. Kanske någon snappat upp att hon träffat Jagger och tagit det vidare därifrån. Som sagt, fupen blir en intressant läsning.

Enligt
https://www.linkedin.com/in/ingela-rosengren-528424170/?originalSubdomain=se
så jobbar hon kvar... gör hon? VAD gör hon nu?

"En kvinna som arbetade inom Solna stad misstänks ha svindlat kommunen på flera miljoner kronor. De första misstankarna rörde ett belopp på 4,3 miljoner kronor. Men efter kommunens internutredning så har summan nu växt till 17,8 miljoner"

Hur många kommuner förlorar pengar på sina anställdas bluffar?
Citera
2024-07-03, 10:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Jag tror hon bluffade hela tiden. Hon har koll och kan trolla bort pengarna till en kompis.
Visserligen är svennar jävligt naiva men i detta fall är det inte hon som är den naiva..

Bra info.
Facebook borta? men Linked in kvar.

Enligt
https://www.linkedin.com/in/ingela-rosengren-528424170/?originalSubdomain=se
så jobbar hon kvar... gör hon? VAD gör hon nu?

"En kvinna som arbetade inom Solna stad misstänks ha svindlat kommunen på flera miljoner kronor. De första misstankarna rörde ett belopp på 4,3 miljoner kronor. Men efter kommunens internutredning så har summan nu växt till 17,8 miljoner"

Hur många kommuner förlorar pengar på sina anställdas bluffar?

Det är en typisk nigeriansk romance scam, men svenska media vill fortfarande inte skriva ut att brottslingarna är negrer. Negrerna sitter i hela syndikat i Lagos eller Accra och lurar kvinnor i Västvärlden på deras pengar, och på andras pengar som kvinnorna lånar, stjäl eller bedrar sig till. Det är en hel industri, de gör det på automatik och samarbetar (det kan t.ex. ha varit flera olika män som har chattat med kvinnan, när hon trodde att det var Mick Jagger). Att använda sig av en kändis är ett av deras modus operandi, fast det är vanligare att de använder sig av en helt påhittad person - men med stulna foton av en verklig person. Men som sagt, det finns flera sådana kändis-scams också på "Catfished" (youtubekanal).

I ett fall var det en tant som trodde att hon pratade med Johnny Depp. Han ville komma och hälsa på henne, men för det behövde han hyra ett jetplan, för han som megakändis kunde inte åka bland vanliga människor på reguljärflyg, då han inte får vara ifred i så fall. Men han hade inte tillgång till några pengar, för hans manager förvaltade allting, så kvinnan måste i så fall betala hyran av planet. Då gjorde hon det, men sedan tillkom det förstås nya kostnader och avgifter flera gånger...
Citera
2024-07-03, 11:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är en typisk nigeriansk romance scam, men svenska media vill fortfarande inte skriva ut att brottslingarna är negrer. Negrerna sitter i hela syndikat i Lagos eller Accra och lurar kvinnor i Västvärlden på deras pengar, och på andras pengar som kvinnorna lånar, stjäl eller bedrar sig till. Det är en hel industri, de gör det på automatik och samarbetar (det kan t.ex. ha varit flera olika män som har chattat med kvinnan, när hon trodde att det var Mick Jagger). Att använda sig av en kändis är ett av deras modus operandi, fast det är vanligare att de använder sig av en helt påhittad person - men med stulna foton av en verklig person. Men som sagt, det finns flera sådana kändis-scams också på "Catfished" (youtubekanal).

I ett fall var det en tant som trodde att hon pratade med Johnny Depp. Han ville komma och hälsa på henne, men för det behövde han hyra ett jetplan, för han som megakändis kunde inte åka bland vanliga människor på reguljärflyg, då han inte får vara ifred i så fall. Men han hade inte tillgång till några pengar, för hans manager förvaltade allting, så kvinnan måste i så fall betala hyran av planet. Då gjorde hon det, men sedan tillkom det förstås nya kostnader och avgifter flera gånger...

Jag tror det är en kopia av en typisk nigeriansk romance scam.
IR är smart, utbildad och har koll på finanser.
No way hon skulle låta sig luras under 6 år och betala gång på gång på gång...

Det enda som talar emot är att IR är skriven på 59 kvm med sin son. Kan vi lita på det? Jag tvivlar.
Nu kanske hon bor i ett lyxhus på franska rivieran med sin älskade kumpan.
Citera
2024-07-03, 13:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror det är en kopia av en typisk nigeriansk romance scam.
IR är smart, utbildad och har koll på finanser.
No way hon skulle låta sig luras under 6 år och betala gång på gång på gång...

Det enda som talar emot är att IR är skriven på 59 kvm med sin son. Kan vi lita på det? Jag tvivlar.
Nu kanske hon bor i ett lyxhus på franska rivieran med sin älskade kumpan.

Men vadå - hon går ju inte fri från straff eller krav på återbetalning, bara för att hon i sin tur blivit lurad. Domstolen kommer inte att se det som förmildrande omständigheter (kan jag inte tänka mig i alla fall, ska bli intressant att se i och för sig). Det är dock möjligt att arbetsgivaren gör det, och låter henne jobba kvar. Dock helt säkert inte på en befattning där hon har tillgång till pengar.

EDIT: och detta att hon är smart, utbilad och koll på finanser, hjälper inte heller. Jag intresserar mig för det här ämnet, och på Dr Phil och Catfished har det varit lurade kvinnor som har haft betydligt högre befattningar än så. Bland annat en "intelligence officer" på amerikanska försvaret...
Senast redigerad av Merwinna 2024-07-03 kl. 13:09.
Citera
2024-07-03, 14:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
EDIT: och detta att hon är smart, utbilad och koll på finanser, hjälper inte heller. Jag intresserar mig för det här ämnet, och på Dr Phil och Catfished har det varit lurade kvinnor som har haft betydligt högre befattningar än så. Bland annat en "intelligence officer" på amerikanska försvaret...

Det enda goda jag kan se som kommer ut av det här är lite ökad förståelse för män som i alla tider råkat ut för scams, men som har ansetts få skylla sig själva för att deras "weak spot" varit testiklarna.

När nu äggstockarna visat sig vara en lika "weak spot" för parasiter att utnyttja så tänker jag att det också ger en sorts insikt om att könskillnaderna inte är så stora ändå. Den där "elden i röven" fördunklar omdömet för kvinnor och män lika.

Helt annat: Kan inte vara lätt för sonen. Och hon hade väl haft risk för suicid om hon inte kände ansvar för honom misstänker jag.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-07-03 kl. 14:30.
Citera
2024-07-03, 15:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det enda goda jag kan se som kommer ut av det här är lite ökad förståelse för män som i alla tider råkat ut för scams, men som har ansetts få skylla sig själva för att deras "weak spot" varit testiklarna.

När nu äggstockarna visat sig vara en lika "weak spot" för parasiter att utnyttja så tänker jag att det också ger en sorts insikt om att könskillnaderna inte är så stora ändå. Den där "elden i röven" fördunklar omdömet för kvinnor och män lika.

Helt annat: Kan inte vara lätt för sonen. Och hon hade väl haft risk för suicid om hon inte kände ansvar för honom misstänker jag.

Visst handlar det om köttets lust och själens obotliga ensamhet... Samt ett starkt önsketänkande. Men jag har ändå svårt att förstå hur man kan tappa det sunda förnuftet på det där sättet. Hon hade ju t.ex. kunnat söka kontakt med Mick Jagger (eller hans staff) genom någon annan kanal, för att få bekräftat om det var han. Jag har själv råkat ut för vid ett tillfälle, att jag skrev en sak på en tysk skådespelares Facebooksida (han är inte känd i Sverige).

Det dröjde inte länge förrän jag fick ett mess från "skådespelaren", där han skrev att han blivit så glad över det jag skrev, och att han tyckte att jag var så söt och skrev så intressanta saker på min Facebook! Men det gick ju snabbt att se att hans Facebookkonto a) inte hade någon blå bock, b) var relativt nystartat med väldigt lite aktivitet, den riktiga skådespelaren måste ju ha massor av aktivitet på sina sociala media, och c) de enda som hade lajkat hans poster var negrer i lantliga miljöer... troligen i Nigeria! Dessutom var tyskan så bedrövlig att den måste ha dragits genom Google Translate. Och denne skådespelare är då mästare på att lägga orden!

Ja, enormt surt, det blir ju existensminimum för henne resten av livet. Inte ens någon idé att försöka tjäna mer pengar, för hon kan aldrig betala av de där beloppen vad hon än gör.
Citera
2024-07-03, 15:29
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Det är lätt att se svagheter i systemen man jobbar med. Avslöjar man sådana blir man nästan misstänkt för något själv så man avstår gärna. Alla människor har inte en spärr för mitt och ditt. Ingela föll för frestelsen. Tror att hon har djup ånger idag för vad hon gjort.
Citera
2024-07-03, 18:38
Medlem
Citat:
På hennes konton utomlands? Kryptovaluta?
Citat:
Precis. Efter sitt straff så kan hon få en skapligt fin ålderdom i fjärran land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in