2024-07-02, 14:49
Medlem
Hej!

Varför lever vi så hedonistiska liv i dagens samhälle jämfört med tidigare tidsepoker? när konsekvenserna ofta leder till ej önskade situationer i såväl personliga mål, ekonomi eller relationer.

Det är lätt att tro att hedonism (maximera njutning och minimera obehag) borde vara sättet att leva. Jag ser också att majoriteten av människor i västvärlden idag lever hedonistiska liv där njutning är det högsta värdet i livet.
Jag nekar hedonismens levnadsvis av två anledningar "Diminishing returns" och "Comfort creep".
Diminishing return är den minskade upplevelsen av ett stimuli som orsakar njutning. Detta kan vi se i mat, sex, drogor, sociala medier, datorspel etc etc. Njutningen blir mindre och mindre ju mer du konsumerar.
Comfort creep är det ökade obehaget som inträffar när vår comfortzone minskar. argumentet bakom det här är att om vi inte gör något som vi upplever obehagligt så kommer mer och mer saker över tid upplevas som obehagliga.

Hoppas på intressanta diskussioner samt goda motargument om varför hedonism är önskvärt
mvh Criticalm
Citera
2024-07-02, 15:17
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Criticalm
Hej!

Hej.

Citat:
Varför lever vi så hedonistiska liv i dagens samhälle jämfört med tidigare tidsepoker?
Vi har inte längre någon gud att frukta, vi vet att ett syndigt liv i överflöd inte kommer resultera i att vi kommer brinna i helvetets eldar när vi dör. Vi är också införstådda med att vi bara får ett liv, så varför vänta på himlarikets frukter när du kan få njutning redan i detta liv.

Det de tänkt ge till oss imorgon, kan vi ta redan idag och vi behöver inte vänta på att nån ska säga "bra". Och det de kallar vår belöning vill vi ändå inte ha - Raymond och Maria

På gott och på ont. Tror att vi som människor mår bra av vissa restriktioner, men antingen förslavas vi av någon övermakt eller av oss själva.

Citat:
Comfort creep är det ökade obehaget som inträffar när vår comfortzone minskar. argumentet bakom det här är att om vi inte gör något som vi upplever obehagligt så kommer mer och mer saker över tid upplevas som obehagliga.

Spännande, jag har inte hört det uttrycket förut. Jag tror att vi (som lever i väst) på många sätt har det lite för bra, dvs de basala behov som människan tampats med genom årtusendena har vi redan tillgodosedda. Dvs mat och skydd så vi behöver hitta på problem för oss själva, vilket ofta tar sig uttryck i saker som karriär, social status och annan identitetspoltik.

Tror att jag i mångt och mycket håller med dig, men hur ser ditt ideal-liv ut? Hur undviker du hedonistiska frestelser?
Citera
2024-07-02, 15:48
Medlem
Citat:
Hej!

Varför lever vi så hedonistiska liv i dagens samhälle jämfört med tidigare tidsepoker? när konsekvenserna ofta leder till ej önskade situationer i såväl personliga mål, ekonomi eller relationer.

Det är lätt att tro att hedonism (maximera njutning och minimera obehag) borde vara sättet att leva. Jag ser också att majoriteten av människor i västvärlden idag lever hedonistiska liv där njutning är det högsta värdet i livet.
Jag nekar hedonismens levnadsvis av två anledningar "Diminishing returns" och "Comfort creep".
Diminishing return är den minskade upplevelsen av ett stimuli som orsakar njutning. Detta kan vi se i mat, sex, drogor, sociala medier, datorspel etc etc. Njutningen blir mindre och mindre ju mer du konsumerar.

Hoppas på intressanta diskussioner samt goda motargument om varför hedonism är önskvärt
mvh Criticalm

Hedonism handlar inte om maximal njutning.

Det handlar om maximalt välbefinnande.
Citera
2024-07-02, 15:57
Bannlyst
Ser ingen hedonism i samhället, utan snarare självplågande flagellanter som söker sämsta möjliga utfall genom att förorda konflikt med Kina och Ryssland, inre spänningar i det egna landet samt osunt leverne i den egna vardagen.

Det är inte hedonism att göra sig beroende av sockervatten eller serierelationer, utan en form av missbruk. Hedonism förutsätter ett visst mått av moderation, på det att njutningen inte ska upphöra och övergå i begär och beroende.

Hedonism är därför en annan sida av aurelisk stoicism, förmågan att härda ut och inte falla offer för begäret. En parallell till buddism. Ty njutning kan bara förekomma då man är uttömd på sådan.
Citera
2024-07-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Hedonism handlar inte om maximal njutning.

Det handlar om maximalt välbefinnande.

Fel, hedonism fokuserar på njutning som det centrala målet för människan i livet.
Hedonister motiverar maximering av njutning och minimering av obehag som välbefinnande men andra åskådningar definierar välbefinnande annorlunda.

själv anser jag inte hedonism är kopplat till välbefinnande utifrån konsekvenserna av comfort creep och diminishing return av njutning
Citera
2024-07-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Hej.

Vi har inte längre någon gud att frukta, vi vet att ett syndigt liv i överflöd inte kommer resultera i att vi kommer brinna i helvetets eldar när vi dör. Vi är också införstådda med att vi bara får ett liv, så varför vänta på himlarikets frukter när du kan få njutning redan i detta liv.

Det de tänkt ge till oss imorgon, kan vi ta redan idag och vi behöver inte vänta på att nån ska säga "bra". Och det de kallar vår belöning vill vi ändå inte ha - Raymond och Maria

På gott och på ont. Tror att vi som människor mår bra av vissa restriktioner, men antingen förslavas vi av någon övermakt eller av oss själva.

Intressant. Skulle säga att det är avsaknaden av mening och moral mer än fruktan av gud som leder till hedonismen. Men gud ger ju mening till en stor del av världens befolkning och jag anser även att människor som tillhör en av de stora religionerna är mindre hedonistiska än ateister generellt.

Citat:
Spännande, jag har inte hört det uttrycket förut. Jag tror att vi (som lever i väst) på många sätt har det lite för bra, dvs de basala behov som människan tampats med genom årtusendena har vi redan tillgodosedda. Dvs mat och skydd så vi behöver hitta på problem för oss själva, vilket ofta tar sig uttryck i saker som karriär, social status och annan identitetspoltik.

Kul att du fick en ny lärdom !
Håller helt med dig här att vi ofta skapar problem för oss själva. Kanske är vi som människor inte särskilt bra på att hantera fritid?

Citat:
Tror att jag i mångt och mycket håller med dig, men hur ser ditt ideal-liv ut? Hur undviker du hedonistiska frestelser?

Mitt ideala liv är beskrivet i en annan tråd som jag skrev idag om Descendantism "Descendantism, ny trosåskådning?" Kort handlar det om att leva för överlevnaden av sina ättlingar och detta blir ens moral av gott och ont. läs gärna mer där om det intresserar dig.

Hedonistiska frestelser eller njutningar är för mig inte något som bör undvikas vid alla tillfällen då det är en drivkraft som ofta har ett syfte men inte alltid. Exempelvis sexualdriften är nödvändig för att få barn
men att fokusera på sex varje dag eller varje timme blir snabbt problematiskt. En tumregel jag följer är att mina handlingar skall vara medvetna med intention och ej styrda av impulser. ett bra sätt att avgöra om det är en impulsiv handling eller ett medvetet val är att avstå något i en månad och se om du har kraftiga lusta för denna sak. har du det så är du högst troligt styrd av lust mer än din medvetna vilja.(givetvis inte saker som är nödvändiga för din överlevnad)

För att undvika hedonistiska frestelser så är jag av tron att du måste ha något som du värderar högre än kortvariga njutningar. i mitt fall är det att leva för mina ättlingars överlevnad. Då spelar inte min egna njutning lika stor roll.
Citera
2024-07-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Ser ingen hedonism i samhället, utan snarare självplågande flagellanter som söker sämsta möjliga utfall genom att förorda konflikt med Kina och Ryssland, inre spänningar i det egna landet samt osunt leverne i den egna vardagen.

Det är inte hedonism att göra sig beroende av sockervatten eller serierelationer, utan en form av missbruk. Hedonism förutsätter ett visst mått av moderation, på det att njutningen inte ska upphöra och övergå i begär och beroende.

Hedonism är därför en annan sida av aurelisk stoicism, förmågan att härda ut och inte falla offer för begäret. En parallell till buddism. Ty njutning kan bara förekomma då man är uttömd på sådan.

Hej! håller helt med att många utövar missbruk av vardagliga aktiviteter.
Hedonism måste inte nödvändigtvis vara av moderation. Det går att hävda att någon som brukar heroin i några dagar och sedan avlider har levt sina sista dagar hedonistiskt. Eftersom denna person endast upplevde njutning.

Personer som lever med njutning som högsta mål men som ständigt faller in i beroende är även dem klassade som hedonister ( inte särskilt smart sådan men fortfarande hedonister). det är mer målet med livet till njutningen som kopplas till begreppet hedonism mer än konsekvenserna. Dock förstår jag ditt resonoemang. "Om man utför beroende som minskar ens njutning och ökar ens obehag, hur kan man då kalla det hedonism? " Det är fortfarande hedonism men personen som brukar värderar det kortvariga njutningen över den långvariga njutningen.

Denna konflikt om hur man skulle definiera hedonism diskuterades redan tillbaka på de gamla grekernas tid och slutade i en bredare definition av begreppet. För mig så är definitionen endast intressant så länge vi talar om samma fenomen, hoppas det skapade mer förståelse mellan oss

håller inte med den buddistiska parallellen. även kortvarig njutning existerar men jag förstår innebörden och den har en god praktisk användning.
Citera
2024-07-02, 17:07
Medlem
Timoteuss avatar
Nej, äldre tider kan också ses som mer hedonistiska. Det man hade tack vare sin ställning i samhället kunde avnjutas i frid. I vår tid är det fokus på ansvar och solidaritet och rättvisa. Man kan inte gömma sig bakom att de underprivilegierade bor på andra sidan jorden. De privilegierade uppmanas till medvetenhet och eventuellt skam. På 1600-talet behövde en adelsman inte skämmas för sin rikedom och makt och ingen skulle säga att det rätta vore att dela förmögenheten till de fattiga. (Möjligen kunde någon präst säga ajabaja om han förfört en piga eller varit full under gudstjänsten)

Livet var kort och man behövde passa på att njuta av det som fanns för dagen: färsk frukt, öl, en helgdag till något av oräkneliga helgons ära.
Idag håller vi nödtorftigt ihop oss själva mentalt hela året och ser fram emot att släppa loss fyra veckor på sommaren.vi går i skola i decennier och väntar på att det riktiga livet ska komma senare.
Citera
2024-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Hej!

mvh Criticalm
Det är redan känt sedan antiken att hedonismen inte är en bra etisk princip att leva efter. Det kan förefalla attraktiv att sätta njutningen i centrum och söka maximera den i alla situationer. Men denna grundinställning mynnar snart ut i förfall och olika former av lidande, vilket är ju själva motsatsen till vad man ville åstadkomma.

Grekerna och Romerna förstod detta och såg på hedonism som på en karaktärsdefekt som kunde ha förödande konsekvenser för ett samhälle om den bredde ut sig bland medborgarna. Hedonism gör att människor söker ytliga och tillfälliga njutningar istället för att ägna sin tid och sina krafter åt mera konstruktiva ändamål. Som att söka kunskap, ta hand om sina medmänniskor, eller förbättra samhället.

En del romerska tänkare pekade på den hedonism som präglade de härskande klasserna under de sista århundraden av det romerska imperiet som en avgörande orsak till dess fall. Hedonism leder till fysisk och moralisk svaghet. Det säger sig självt att om alla som var satta att styra och försvara riket var mer intresserade av att dricka vin, äta god mat och springa efter horor istället för att sköta sina plikter, blev riket ett lätt byte för de aggressiva germanska horder som ville erövra Rom.

Sorgligt nog kan vi se att samma hedonism som ledde till Romarrikets fall bredder ut sig i våra dagar bland medborgarna i det välmående och välbeställda Västlandet och kan förr eller senare leda till vår undergång.

Vi som bor i Väst är de absolut mest lyckligt lottade och privilegierade människor som någonsin har funnits. Vi behöver inte sträva särskilt mycket för att få något att äta, få tak över huvud, eller få skydd, vilket var vad våra förfäder fick ägna nästan all sin tid. Det mesta är redan ordnat åt oss och vi har gott om ledig tid och ledig energi som vi kan göra vad vi vill med. Men istället för att ägna vår fritid och vår energi åt att förkovra oss själva, lära oss nya saker, bli duktigare individer och ett bättre och starkare samhälle slösar vi all vår tid på helt banala njutningar. Vilket gör oss lätt byte, precis som i Roms fall, för aggressiva främlingar som avundas vår välstånd och gärna vill erövra oss.
Citera
2024-07-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Nej, äldre tider kan också ses som mer hedonistiska. Det man hade tack vare sin ställning i samhället kunde avnjutas i frid. I vår tid är det fokus på ansvar och solidaritet och rättvisa. Man kan inte gömma sig bakom att de underprivilegierade bor på andra sidan jorden. De privilegierade uppmanas till medvetenhet och eventuellt skam. På 1600-talet behövde en adelsman inte skämmas för sin rikedom och makt och ingen skulle säga att det rätta vore att dela förmögenheten till de fattiga. (Möjligen kunde någon präst säga ajabaja om han förfört en piga eller varit full under gudstjänsten)

Livet var kort och man behövde passa på att njuta av det som fanns för dagen: färsk frukt, öl, en helgdag till något av oräkneliga helgons ära.
Idag håller vi nödtorftigt ihop oss själva mentalt hela året och ser fram emot att släppa loss fyra veckor på sommaren.vi går i skola i decennier och väntar på att det riktiga livet ska komma senare.

Du har förmodligen rätt i att det förekom andra former av hedonism bakom stängda dörrar till skillnad av att allt syns i sociala medier idag.

ansvar, solidaritet skulle jag argumentera emot att det fokuseras på i dagens samhälle. tror inte vi i Sverige eller västvärlden varit så hör splittrade sedan andra världskriget både politiskt och i nära relationer (familj och vänner)
rättvisa pratas det mer om kan jag hålla med om men oftast i försök att få mer till sig själv.

rikedom och fördelning av förmögenhet är en bit off topic och har inte med hedonismen att göra. du kan vara rik, fattig, kapitalist eller kommunist och fortfarande vara hedonistisk. att en adelsman inte vill dela med sig av sin rikedom kan anses girigt men inte hedonistisk.

för i tiden när man njöt av det som fanns för dagen behöver inte vara hedonism. Det är när du värderar denna njutning som det högsta värdet i livet som du anses vara hedonistisk. jag vill argumentera att religion hade en mycket större roll då än nu.

I dag är det sant att vi jobbar de flesta veckorna på året eller går i skolan. men hedonismen är en syn på livet. vad anser du människor jobbar eller går i skolan för? jag anser de gör det för en framtida njutning av säkerhet eller ett framtida undvikande från obehag. detta är hedonism.
Att vänta på belöning är ett smart sätt att utöva hedonism på.

Hedonism handlar mindre om vad du gör utan mer din livssyn om det förklarar begreppet bättre.

Idag anser jag att människor värdesätter saker som familj, religion, själ, överlevnad mindre än vad man gjorde för i tiden och att man fyllt detta tomrummet med njutningsfulla upplevelser.
fika varje dag. massa kaffe på jobbet. socker. porr. sociala medier. droger.

Detta är min argumentation om varför jag anser att vi är mer hedonistiska idag än jämfört med 20, 50, 100, eller 1000 år
Citera
2024-07-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightSailor
Det är redan känt sedan antiken att hedonismen inte är en bra etisk princip att leva efter. Det kan förefalla attraktiv att sätta njutningen i centrum och söka maximera den i alla situationer. Men denna grundinställning mynnar snart ut i förfall och olika former av lidande, vilket är ju själva motsatsen till vad man ville åstadkomma.

Grekerna och Romerna förstod detta och såg på hedonism som på en karaktärsdefekt som kunde ha förödande konsekvenser för ett samhälle om den bredde ut sig bland medborgarna. Hedonism gör att människor söker ytliga och tillfälliga njutningar istället för att ägna sin tid och sina krafter åt mera konstruktiva ändamål. Som att söka kunskap, ta hand om sina medmänniskor, eller förbättra samhället.

En del romerska tänkare pekade på den hedonism som präglade de härskande klasserna under de sista århundraden av det romerska imperiet som en avgörande orsak till dess fall. Hedonism leder till fysisk och moralisk svaghet. Det säger sig självt att om alla som var satta att styra och försvara riket var mer intresserade av att dricka vin, äta god mat och springa efter horor istället för att sköta sina plikter, blev riket ett lätt byte för de aggressiva germanska horder som ville erövra Rom.

Du har en del felaktigheter här. Epicuranismen är en av de stora lärorna inom den antika grekiska filosofin. detta är var hedonismen utvecklades. Och den var mycket debatterad. Det var inte alls erkänt att den var en dålig filosofi samt är det många idag som förespråkar den. Den var nästan lika stor som stoicismen eller skepsismen.

Du verkar fokusera på hedonism utan eftertanke. Den typen har alltid ansetts dålig. men den hedonism som har debatterats sen antika Grekland handlar om att maximera njutning och minimera obehag. Att dricka vin, äta massa god mat och använda horor är hedonism som fokuserar på nuet.
En hedonist som är fokuserad på framtida njutning och undvikande av framtida obehag kan vara mycket disciplinerad och det var denna typen av hedonism som la grunden till stoicismen.
Kortsiktig hedonism kan jämföras med dekadens.

Citat:
Ursprungligen postat av NightSailor
Sorgligt nog kan vi se att samma hedonism som ledde till Romarrikets fall bredder ut sig i våra dagar bland medborgarna i det välmående och välbeställda Västlandet och kan förr eller senare leda till vår undergång.

Vi som bor i Väst är de absolut mest lyckligt lottade och privilegierade människor som någonsin har funnits. Vi behöver inte sträva särskilt mycket för att få något att äta, få tak över huvud, eller få skydd, vilket var vad våra förfäder fick ägna nästan all sin tid. Det mesta är redan ordnat åt oss och vi har gott om ledig tid och ledig energi som vi kan göra vad vi vill med. Men istället för att ägna vår fritid och vår energi åt att förkovra oss själva, lära oss nya saker, bli duktigare individer och ett bättre och starkare samhälle slösar vi all vår tid på helt banala njutningar. Vilket gör oss lätt byte, precis som i Roms fall, för aggressiva främlingar som avundas vår välstånd och gärna vill erövra oss.

Du har helt rätt i kortsiktig hedonism eller dekadens kommer leda till vårt samhälles undergång om det blir normen.
Citera
2024-07-03, 14:56
Medlem
Citat:
Du har en del felaktigheter här. Epicuranismen är en av de stora lärorna inom den antika grekiska filosofin. detta är var hedonismen utvecklades. Och den var mycket debatterad. Det var inte alls erkänt att den var en dålig filosofi samt är det många idag som förespråkar den. Den var nästan lika stor som stoicismen eller skepsismen.

Du verkar fokusera på hedonism utan eftertanke. Den typen har alltid ansetts dålig. men den hedonism som har debatterats sen antika Grekland handlar om att maximera njutning och minimera obehag. Att dricka vin, äta massa god mat och använda horor är hedonism som fokuserar på nuet.
En hedonist som är fokuserad på framtida njutning och undvikande av framtida obehag kan vara mycket disciplinerad och det var denna typen av hedonism som la grunden till stoicismen.
Kortsiktig hedonism kan jämföras med dekadens.

Du har helt rätt i kortsiktig hedonism eller dekadens kommer leda till vårt samhälles undergång om det blir normen.
Vi är nog överens i grund och botten. Den hedonismen mitt resonemang kretsade kring var den primitiva hedonismen, en strävan efter att i nuet skaffa sig så många ytliga njutningar som möjligt utan tanke på framtiden. Om man istället försöker fylla sitt liv med djupare, mer raffinerade njutningar, exempelvis estetiska upplevelser, då har man tagit steget från hedonism till epicureanism, som naturligtvis är en fullvärdig etisk hållning. Och om man istället för att fokusera på nuet strävar efter att maximera njutning och minimera lidande på längre sikt, då går man från hedonism till stoicism, som också den är en fullt respektabel livsåskådning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in