Citat:
Ursprungligen postat av
Timoteus
Nej, äldre tider kan också ses som mer hedonistiska. Det man hade tack vare sin ställning i samhället kunde avnjutas i frid. I vår tid är det fokus på ansvar och solidaritet och rättvisa. Man kan inte gömma sig bakom att de underprivilegierade bor på andra sidan jorden. De privilegierade uppmanas till medvetenhet och eventuellt skam. På 1600-talet behövde en adelsman inte skämmas för sin rikedom och makt och ingen skulle säga att det rätta vore att dela förmögenheten till de fattiga. (Möjligen kunde någon präst säga ajabaja om han förfört en piga eller varit full under gudstjänsten)
Livet var kort och man behövde passa på att njuta av det som fanns för dagen: färsk frukt, öl, en helgdag till något av oräkneliga helgons ära.
Idag håller vi nödtorftigt ihop oss själva mentalt hela året och ser fram emot att släppa loss fyra veckor på sommaren.vi går i skola i decennier och väntar på att det riktiga livet ska komma senare.
Du har förmodligen rätt i att det förekom andra former av hedonism bakom stängda dörrar till skillnad av att allt syns i sociala medier idag.
ansvar, solidaritet skulle jag argumentera emot att det fokuseras på i dagens samhälle. tror inte vi i Sverige eller västvärlden varit så hör splittrade sedan andra världskriget både politiskt och i nära relationer (familj och vänner)
rättvisa pratas det mer om kan jag hålla med om men oftast i försök att få mer till sig själv.
rikedom och fördelning av förmögenhet är en bit off topic och har inte med hedonismen att göra. du kan vara rik, fattig, kapitalist eller kommunist och fortfarande vara hedonistisk. att en adelsman inte vill dela med sig av sin rikedom kan anses girigt men inte hedonistisk.
för i tiden när man njöt av det som fanns för dagen behöver inte vara hedonism. Det är när du värderar denna njutning som det högsta värdet i livet som du anses vara hedonistisk. jag vill argumentera att religion hade en mycket större roll då än nu.
I dag är det sant att vi jobbar de flesta veckorna på året eller går i skolan. men hedonismen är en syn på livet. vad anser du människor jobbar eller går i skolan för? jag anser de gör det för en framtida njutning av säkerhet eller ett framtida undvikande från obehag. detta är hedonism.
Att vänta på belöning är ett smart sätt att utöva hedonism på.
Hedonism handlar mindre om vad du gör utan mer din livssyn om det förklarar begreppet bättre.
Idag anser jag att människor värdesätter saker som familj, religion, själ, överlevnad mindre än vad man gjorde för i tiden och att man fyllt detta tomrummet med njutningsfulla upplevelser.
fika varje dag. massa kaffe på jobbet. socker. porr. sociala medier. droger.
Detta är min argumentation om varför jag anser att vi är mer hedonistiska idag än jämfört med 20, 50, 100, eller 1000 år