2024-07-02, 08:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADiamantidis
Korsningen är mycket knepig, många som faktiskt missbedömmer att Norra vägen är en 60 väg också. Varit med om att många slänger sig ut från Stadsmissionen innan utan att ens kolla om det kommer fler fordon. Tråkigt när utgången blir som den blev

Tycker inte korsningen är knepig. Det är tydligt skyltat med väjningsplikt, det finns kraftiga linjer för korsande cykel-/gångväg och framförallt så finns det refuger i korsningen som inte går att missa.

Men är man nu så korkad eller påverkad eller har så bråttom att man trots allt missar det så finns det ju ett högt buskage mellan cykelvägen och Norra vägen som i det här fallet lär ha skymt bussen för föraren av personbilen. Det kan ju bara en del av förklaringen.
Citera
2024-07-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tycker inte korsningen är knepig. Det är tydligt skyltat med väjningsplikt, det finns kraftiga linjer för korsande cykel-/gångväg och framförallt så finns det refuger i korsningen som inte går att missa.

Men är man nu så korkad eller påverkad eller har så bråttom att man trots allt missar det så finns det ju ett högt buskage mellan cykelvägen och Norra vägen som i det här fallet lär ha skymt bussen för föraren av personbilen. Det kan ju bara en del av förklaringen.

Körde där för några dagar sedan när jag skulle till Biltema. Brukar ta den vägen. Precis som du skriver så tycker inte jag heller att den är knepig..
Citera
2024-07-02, 10:01
Medlem
e_peppes avatar
Nu står det i tidningen att föraren som är i 35 årsåldern är misstänkt för drograttfylleri.
Både 25 och 35åringen är hemmahörande i skåne.
Citera
2024-07-02, 10:14
Medlem
Från barometerns artikel:

"35-åringen har provtagits och det finns misstanke om att han kört bil påverkad av droger. I bilen hittade polisen en mindre mängd droger. Detta gör att 35-åringen även misstänks för drograttfylleri och ringa narkotikabrott. Han körde utan körkort och har tidigare dömts för olovlig körning, vilket gör att han slutligen misstänks för grov olovlig körning.

Både 35-åringen och den avlidne passageraren är hemmahörande i Skåne."

SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bilforare-misstanks-for-flera-brott-efter-dodsolyckan-i-kalmar
Senast redigerad av mazarin-gejser 2024-07-02 kl. 10:41.
Citera
2024-07-02, 10:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Vad som är "knepigt" och inte är högst subjektivt.

Rent objektivt så gäller som regel att fri sikt skall råda i korsningar och där talas om sikttrianglar för vilka det finns olika specifikationer beroende på de korsande gatornas beskaffenhet och hastigheter. I detta fallet med två gator med hastigheterna 60/40 km/h så bör man för att hålla sig inom rekommendationerna ha en sikttriangel om 170x40m runt korsningen. Men i detta fallet uppfyller man knappt ens den mest begränsade regeln för lokalgator inom ett bostadsområde som säger 10x10m.

Med hänsyn till dessa regler och korsningens beskaffenhet rent objektivt, så förefaller det högst rimligt att kalla korsningen för "mycket knepig", rent subjektivt. Men det är ju bara min åsikt
Senast redigerad av flashmaner 2024-07-02 kl. 10:40.
Citera
2024-07-02, 10:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazarin-gejser

"35-åringen har provtagits och det finns misstanke om att han kört bil påverkad av droger. I bilen hittade polisen en mindre mängd droger. Detta gör att 35-åringen även misstänks för drograttfylleri och ringa narkotikabrott. Han körde utan körkort och har tidigare dömts för olovlig körning, vilket gör att han slutligen misstänks för grov olovlig körning.

Hoppsan, så drograttfylleri, narkotikabrott, grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik som det också lär bli, och kanske fler brott samt återfallsförbrytare, och nu med en död passagerare, så kommer det bli ett långt fängelsestraff för den föraren.
Citera
2024-07-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hoppsan, så drograttfylleri, narkotikabrott, grov olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik som det också lär bli, och kanske fler brott samt återfallsförbrytare, och nu med en död passagerare, så kommer det bli ett långt fängelsestraff för den föraren.

Hur långt blir straffet? 2-3 år som max gissar jag på. Tycker att det är alldeles för milda straff när det kommer till sånt här.
Citera
2024-07-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Det är något om detta som skriker att det är invandrare. Säkerligen några sketna smålangare dessutom.
Citera
2024-07-02, 12:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbolink
Hur långt blir straffet? 2-3 år som max gissar jag på. Tycker att det är alldeles för milda straff när det kommer till sånt här.

Jag håller helt med om att det är alldeles för ringa straff.
För grovt vållande till annans död så sträcker sig straffsatsen till 6 år. Det blir väl dessvärre inget maxstraff här även om man hade hoppats på det, men åtminstone 4 år för den delen borde man väl kunna förvänta sig tycker jag.
Citera
2024-07-02, 12:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tft8030
Det är något om detta som skriker att det är invandrare. Säkerligen några sketna smålangare dessutom.

Av någon anledning får jag balt-vibbar. Men det kan ju vara vad som.
Citera
2024-07-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pPQQJw/buss-och-personbil-i-olucka

Någon som vet mer? Någon måste ha klantat sig rejält när det sker olyckor med dödlig utgång mitt i stan .

Oerhört sorgligt hur som helst .

Vila i frid

Detta är inte mitt i stan
Citera
2024-07-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazarin-gejser

SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bilforare-misstanks-for-flera-brott-efter-dodsolyckan-i-kalmar

Är det ens samma person för personen i frågan är 25 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in