2024-07-01, 16:21
Medlem
Hej!

Har under helgen tagit ett privatlån hos Santander bank.
Fick ett avtal som jag skrev på direkt och sen var det klart. Idag är första arbetsdagen så kontaktar deras kundtjänst som förklarar att de handlägger mitt ärende? Men vad finns det att handlägga?
Undrar om någon har erfarenhet vid lån hos Santander och hur processen gick till?
Citera
2024-07-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudu111
Hej!

Fick ett avtal som jag skrev på direkt och sen var det klart. Idag är första arbetsdagen så kontaktar deras kundtjänst som förklarar att de handlägger mitt ärende? Men vad finns det att handlägga?
Undrar om någon har erfarenhet vid lån hos Santander och hur processen gick till?

Ingen större aning men gissar på att de ska kolla att allt stämmer, borde gå ganska fort. Stod det inget om handläggningstid när du ansökte?

Med tanke på en annan tråd som är aktuell (FB) Idioter som badar i blancoskulder - hur resonerar dom? kan du inte berätta mer om hur du resonerar.

Hu mycket har du lånat, återbetalningstid, hur kommer din ekonomi att påverkas, till vad ska lånet gå till?
Citera
2024-07-01, 16:49
Medlem
Antar man inte signerar ett låneavtal om inte allt är kontrollerat och godkänt kan man väl tycka?
Ville man ha komplettering eller uppgifter av ett slag ska det väl informeras innan man ingått ett avtal.

Varför jag tagit lånet är av privata skäl.
Lånet är taget på 1 år (mindre summa) men ska betalas av redan i september.
Citera
2024-07-01, 16:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Hej!

Ingen direkt erfarenhet av Santander, men skulle anta att det behövs någon form av manuell granskning vid vissa eller rent av alla ansökningar. Vanligtvis brukar det räcka med en kreditupplysning, men om den visar på konstigheter kan du behöva komplettera med anställningsavtal, lönespecifikationer och så vidare.
Citera
2024-07-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Ingen direkt erfarenhet av Santander, men skulle anta att det behövs någon form av manuell granskning vid vissa eller rent av alla ansökningar. Vanligtvis brukar det räcka med en kreditupplysning, men om den visar på konstigheter kan du behöva komplettera med anställningsavtal, lönespecifikationer och så vidare.

Mycket möjligt. Blev bara lite fundersam på hur lång tid detta kommer ta. Frågade hon i kundtjänst imorse om det är något jag kommer få besked om idag. Svaret blev ”ojdå, nä”.
Citera
2024-07-01, 17:23
Medlem
Vill varna för Santander. Hade ett billån hos dem för några år sedan.

Två saker hände. Först ringde de och frågade om jag ville ha en försäkring på lånet. Jag svarade att jag inte ville ha det. Blev minst sagt förvånad när det låg på nästa faktura ändå. Jag bad dem direkt att ta bort det men fick ändå betala flera månader innan jag blev av med det.

Det andra som hände var att jag gjorde större amorteringar än minimum under många månader. När jag kontrollerade vad som hade registrerats hos banken hade de inte noterat mina amorteringar utan endast dragit minimiamorteringen. Hade jag inte själv kontrollerat dem hade jag förlorat tiotusentals kronor.
Citera
2024-07-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Vill varna för Santander. Hade ett billån hos dem för några år sedan.

Två saker hände. Först ringde de och frågade om jag ville ha en försäkring på lånet. Jag svarade att jag inte ville ha det. Blev minst sagt förvånad när det låg på nästa faktura ändå. Jag bad dem direkt att ta bort det men fick ändå betala flera månader innan jag blev av med det.

Det andra som hände var att jag gjorde större amorteringar än minimum under många månader. När jag kontrollerade vad som hade registrerats hos banken hade de inte noterat mina amorteringar utan endast dragit minimiamorteringen. Hade jag inte själv kontrollerat dem hade jag förlorat tiotusentals kronor.

Ja det ringde från Lendo först imorse och undrade om jag skulle ha försäkring på lånet. Svarade nej, vilket man redan fyller i vid ansökan av lånet? Väldigt jobbiga.

Min plan är att betala av lånet fortare men bra att du varnar mig så man får vara på dem lite extra kring det.
Har även hört att folk betalat av sina lån hos dem men en ”liggande kredit” har funnits kvar även fast de var betalt sen innan. Man får visst vara på Santander om mycket har jag förstått.
Citera
2024-07-01, 17:53
Medlem
Santander ska du passa dig för... Väldigt reko och så men väldigt dyra dessvärre.
Citera
2024-07-01, 17:54
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Lånet är taget på 1 år (mindre summa) men ska betalas av redan i september.

Håll dig till den planen. Trust me, du vill inte vara fast hos Santander. Det kan bli skitdyrt i längden.
Citera
2024-07-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Santander ska du passa dig för... Väldigt reko och så men väldigt dyra dessvärre.

Nu fick jag ett Mail från dem att varifiera mitt lönekonto, via en länk?
Är de verkligen en sån här process för ett lån hos dem?
De är en bagatell summa och har inga andra lån närvarande. En årsinkomst på över 300,000 kr. Fattar inte vad problemet är helt ärligt.
Citera
2024-07-01, 18:45
Medlem
Citat:
Nu fick jag ett Mail från dem att varifiera mitt lönekonto, via en länk?
Är de verkligen en sån här process för ett lån hos dem?
De är en bagatell summa och har inga andra lån närvarande. En årsinkomst på över 300,000 kr. Fattar inte vad problemet är helt ärligt.

Det är klart de vill verifiera att det är ditt konto de betalar ut till?
Citera
2024-07-01, 18:48
Medlem
Citat:
Fattar inte vad problemet är helt ärligt.
De kanske vill kontrollera med din arbetsgivare att du verkligen arbetar där. Svårt att göra på helgen och helt automatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in