2024-06-30, 22:45
Medlem
Hej..

Åkte till akuten idag då gårdagens hjärtklappning och tryck över bröstet återkom ihop med att jag gick en lätt promenad.
Läkaren tog pulsen som var hög, 127 slag per minut.
Syresatte mig mellan 90- 94% vilket han sa va ok.
Han lyssnade på hjärta och lungor och sa att han hörde knastrande och pipande ljud i lungorna och blåsljud på hjärtat, det hördes klart och tydligt ett vad han sade var ett kraftigt fysiologiskt blåsljud med kännbara vibrationer.
Han bokade in vilo ekg, arbets ekg och ultraljud av hjärtat imorgon då han ansåg att det inte var någon akut fara för mitt liv..
Även ny undersökning av lungorna pga pip o knastret där.

Fick göra ett snabbt astmatest som visade precis godkänt, hostade som en dåre trots buventolen som jag fick som inte visade någon förbättring..

Sitter nu med sjuk ångest och ett hjärta som slår okontrollerat fort i bröstet samt att jag nu själv känner pipet i bröstet..
Känner mig inte sjuk, bara fruktansvärd ångest inför morgondagen..

Kan någon av er berätta hur undersökningarna går till? Vilo Ekg, arbets ekg och ultraljud.. även undersökning av lungorna som jag inte minns vad det hette..

Är det något jag skall önska mer som undersökning av läkaren?

Tack på förhand.
Citera
2024-06-30, 23:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invoria
Hej..

Kan någon av er berätta hur undersökningarna går till? Vilo Ekg, arbets ekg och ultraljud.. även undersökning av lungorna som jag inte minns vad det hette..

.

Vilo Ekg: du ligger ner och de tar en graf på hur hjärtat slår,
arbets ekg: samma men på testcykel där du får anstränga dig under påfrestning - kom inte i tajta jeans kanske
ultraljud: de smörjer in bröstmuskulaturen och kör ett verktyg som ser ut som den man matar in streckkoden med och kollar om de kan se avvikelser på hjärtat.
Väldigt enkla undersökningar för patienten som ger värdefull info.
även undersökning av lungorna som jag inte minns vad det hette: Spirometri?
https://vard.skane.se/skanes-universitetssjukhus-sus/undersokningar-och-behandlingar/lungfunktionstest/
-----------
Bra att de kollar upp dig.
Jag har haft liknande problem som nu är åtgärdade
Jag hade frågat läkaren - inte förhört honom utan i samtalsform...
a. vilken/a diagnos/er har vi?
b. har vi diagnos/förklaringar på alla symptom
3. hur säkra är vi på dessa?
4. vilka alternativa diagnoser finns?
5, vad återstår som vi inte vet idag eller är osäkra på?
6. vilka ytterligare undersöknimngar kan skapa ökad klarhet i diagnosen?
--------
Men du får kanske inte veta resultatet imorgon.
Citera
2024-06-30, 23:41
Medlem
Citat:
Hej..

Åkte till akuten idag då gårdagens hjärtklappning och tryck över bröstet återkom ihop med att jag gick en lätt promenad.
Han lyssnade på hjärta och lungor och sa att han hörde knastrande och pipande ljud i lungorna och blåsljud på hjärtat, det hördes klart och tydligt ett vad han sade var ett kraftigt fysiologiskt blåsljud med kännbara vibrationer.
Han bokade in vilo ekg, arbets ekg och ultraljud av hjärtat imorgon då han ansåg att det inte var någon akut fara för mitt liv..

Fick göra ett snabbt astmatest som visade precis godkänt, hostade som en dåre trots buventolen som jag fick som inte visade någon förbättring..

Sitter nu med sjuk ångest och ett hjärta som slår okontrollerat fort i bröstet samt att jag nu själv känner pipet i bröstet..

Tack på förhand.

Hur gammal är du och hur många sprutor av vaccinet har du tagit?
Citera
2024-06-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Hur gammal är du och hur många sprutor av vaccinet har du tagit?

33 år och inga sprutor vaccin
Citera
2024-06-30, 23:45
Medlem
Citat:
33 år och inga sprutor vaccin

Låter bra! Läkarna kommer nog att kunna hjälpa dig!
Citera
2024-06-30, 23:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Hej..
Kan någon av er berätta hur undersökningarna går till? Vilo Ekg, arbets ekg och ultraljud..

Jag har ett litet blåsljud på hjärtat. Det är inte farligt eftersom, i mitt fall har jag tre aortaklaffar vilket är normalt och en aorta som ser normal ut. Läckaget är dessutom litet.

Vilo EKG = de kopplar på dig elektroder när du ligger ner, en dator registrera sedan hjärtslagen under ett par minuter.

Arbets EKG = du får cykla på en ergometercykel samtidigt registreras ditt EKG.

Ultraljud = Du ligger ner, läkaren för en stav mot ditt bröst och scannar/filmar invändigt i ditt hjärta, hur klaffar och annat i hjärtat ser ut. Aortaklaffarna brukar associeras med blåsljud, om dessa läcker. Det går operera om det är mycket läckage.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-01 kl. 00:07.
Citera
2024-07-01, 02:00
Medlem
Citat:
Hej..

Tack på förhand.

90-94% syresättning är inte optimalt, det bör vara över 95. något kan orsaka att du har dålig syresättning.

Har du mätt Troponin? Det är ett hjärtinfarktsvärde, ligger det under 5 är det i princip ingen risk att du får en hjärtinfarkt, borde finnas i din journals provsvar.

127 puls är högt, i tanke på att du har låg syresättning låter det som att det är något med lungorna, för med låg syresättning får man ofta hög puls för att kroppen försöker kompensera.

Du kan lida av blodbrist, vad har du för Hemoglobin, B-Hb värde? Borde också finnas på journalen, vilket kan vara ett tecken på järnbrist, B12 brist eller inre blödningar, hade du dock inre blödningar borde de också gett fler symtom.

Fråga läkaren om dina lungor och dina blodnivåer är mitt tips.
Citera
2024-07-01, 04:51
Medlem
Inte sovit något inatt..
Hjärtat bultar som besatt, pulsen har pendlat mellan 100-145 hela natten.
Trångt I bröstet o andas som att jag sprungit maraton..

Undersökning kl 09.30.
Citera
2024-07-01, 06:13
Medlem
Har du s k smartklocka så kolla upp hur pulsen förändrats över tiden före du är tillbaka på sjukhuset.

Har du någon i släkten som haft problem med s k giftstruma ?
Citera
2024-07-01, 10:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Inte sovit något inatt..
Hjärtat bultar som besatt, pulsen har pendlat mellan 100-145 hela natten.
Trångt I bröstet o andas som att jag sprungit maraton..

Undersökning kl 09.30.

Hjärtmuskelinflammation? Läker ofta av sig själv men kan ibland bli allvarligt.
Skriv gärna hur undersökningen fortlöpte.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-01 kl. 10:51.
Citera
2024-07-01, 11:53
Medlem
Kom till läkaren, satt och väntade 20 minuter, puls 110 i väntrummet.
Har nu gjort vilo EKG som visade tachycardi samt oregelbundna sekvenser.
Puls på 119 slag / minut.

Även gjort Arbetsprov, dålig syresättning, under 95 hela tiden.
Orkade bara 7 av 15 minuter.
Puls 192 som max, oregelbundna slag 40% av tiden
Tog 1 timme att få ner pulsen till 110 efteråt.

Dagens läkare sa även han sig höra ett kraftigt blåsljud som även gick att känna utanpå bröstet.
Lungorna hade ett fint rassel och jag har känt mig trång i bröstet under hela undersökningen hittills..

Snart dags för ultraljudet..
Citera
2024-07-01, 12:04
Medlem
Luriosans avatar
Jag gissar på att det är något med lungorna som gör att kroppen inte klarar av att syresätta sig normalt. Skicka hem en till synes frisk människa med 90-94% i syresättning utan förklaring

Hur är din andningsfrekvens? Hur ser blodgaserna ut? Smärta vid djupandning? Misstanke om bindvävssjukdom?

Köp annars hem en pulsoximeter för att kontrollera syresättning och puls regelbundet.

Berätta gärna vad de kom fram till under undersökningarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in