2024-06-29, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Tack för svar.
Väl bekomme. Jag blev nyfiken på vilket rättsfall du beskrev och ställde en följdfråga.
Citera
2024-06-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Väl bekomme. Jag blev nyfiken på vilket rättsfall du beskrev och ställde en följdfråga.

Tror det beskrevs i Kvartal, utan information om exakt vilket fall det gällde.

Kan försöka leta upp det när jag kommer hem till min dator. Det är för svårt att hitta på mobilen.
Citera
2024-06-29, 15:40
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
I Aftonbladet igår stod ”utåt såg Philip ut som en lyckad chef” men resten av artikeln var bakom betalvägg.
Vad jobbade han med?

Philip Westh var marketingchef i et firma, der importerer og sælger elektronik (Raasdal Trading). De har 16 ansatte.
Citera
2024-06-29, 18:46
Medlem
Citat:

Jag har inte inte hittat just det fallet, men jag har hittat ett annat fall där en åtalad person blev frikänd av hovrätten trots en mycket övertygande indiciekedja som pekade på hans skuld.

Citat:
Man kan införa hur hårda straff som helst för gängkriminalitet, men om det inte går att fälla de kriminella i domstol har själva straffsatserna ingen betydelse, skriver Per Bauhn, professor i filosofi, som jämför ett svenskt och ett danskt terrormål.

https://kvartal.se/artiklar/bevisbor...rimliga-tyngd/

Citat:
En metod som i den faktiska rättstillämpningen kommit att få stort inflytande går under namnet prövning genom alternativa hypoteser – i fortsättningen för enkelhets skull kallad hypotesmetoden. Den innebär att domstolen ska ställa upp alternativa förklaringar till åklagarens framställning, och om dessa alternativa förklaringar ses som möjliga föreligger rimligt tvivel och den åtalade ska frikännas.

Citat:
Christian Diesen, professor emeritus i straffrätt vid Stockholms universitet, som har varit framträdande när det gäller den teoretiska formuleringen av hypotesmetoden, understryker att för att punktera åklagarens framställning ”krävs inte fullt stöd för alternativet eller ens att detta är mer troligt än åklagarens gärningspåstående – för friande dom i ett brottmål räcker det att en alternativ hypotes kan vinna något, konkret och rimligt, stöd genom fakta i målet”.

Citat:
Dessutom gäller, enligt Diesen att ”delarna bedöms före helheten”, vilket innebär att domstolen ska ”värdera varje bevismedel, varje deltema, för sig, innan man går över till sammanvägningen”.

Citat:
Hur hypotesmetoden fungerar kan illustreras av en dom i Svea hovrätt den 12 juni 2019. Målet gällde bland annat förberedelse till terroristbrott. En man hade enligt åtalet införskaffat och förvarat 560 kilo kalciumhypoklorit, 5 liter 50-procentig väteperoxid, 100 kilo kaliumhydroxid och cirka 100 liter 96-procentig svavelsyra.

Han hade dessutom införskaffat två stridsselar, fyra kommunikationsradioapparater med headset, en ryggsäck, en gasmask, en gasmaskväska, ett gasmaskfilter, ett hölster, ett par knäskydd, två bajonetter och fyra par stridshandskar.

Citat:
Hovrätten har alltså följande komponenter att ta ställning till: (1) Mannens införskaffande av kemikalier, bajonetter, gasmasker, med mera; (2) hans kontakter med en IS-soldat; (3) hans egna sympatier för IS; (4) hans konversationer med IS-soldaten om förestående ”bröllop”; (5) hans innehav av en bombinstruktion som inkluderar de kemikalier han sedan inskaffar. Sammantaget kan detta tyckas tala för mannens skuld, men hovrättens slutsats är att ”det inte är styrkt att [mannen] har gjort sig skyldig till förberedelse till terroristbrott”. Och detta är helt riktigt utifrån hypotesmetoden.

Citat:
Hovrätten skriver inledningsvis att det ”för en fällande dom krävs att andra alternativa händelseförlopp än det åklagaren har gjort gällande i praktiken kan uteslutas” och att ”en dom inte får grundas på ett helhetsintryck av det framlagda materialet utan att en bedömning ska göras av de enskilda bevisen”.

Citat:
Och tar man sedan de fem punkterna var för sig, så måste slutsatsen bli att ingen av dem enskilt måste tolkas som att ett terroristbrott är under planläggning. Kemikalierna skulle kunna användas till något annat ändamål, personer kan ha gasmasker och bajonetter i sin ägo utan att vara terrorister, att man känner IS-soldater och sympatiserar med IS innebär inte att man själv tänker begå ett terroristbrott, att man nog inte menar ”bröllop” i vanlig mening när man använder det ordet innebär inte heller att man planerar ett terrordåd, och att man laddar ned bombinstruktioner kan handla om ren nyfikenhet, utan några avsikter att själv göra en bomb. Och vips har åklagarens framställning skjutits i sank.

Det fall som jag återgav tidigare i tråden, när en av Sveriges hovrätter frikände en gängkriminell man från anklagelserna om mord trots att många indicier pekade på honom, det fallet hitter jag inte. Men det fall som beskrivs i texten i Kvartal visar ju samma sak, att svenska hovrätter har gjort allt för att frikänna personer som har stått åtalade för särskilt allvarliga brott.

Och det är därför jag undrar om Philip Westh kommer att bli frikänd för mordet på Emelie Meng i den danska landsretten, eller om landsretten har en helt annan inställning till indiciemål än våra svenska hovrätter.
Citera
2024-06-29, 18:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Ja och Ulf Olsson han som mördade Helen och Jannicke. Ulf Olsson erkände ju aldrig heller att han bragt livet om dessa kvinnor trots man hitta DNA som kopplade honom till båda fallen. PW erkänner ju en del när det gäller Filippa men inte att han gjort något mot 15 åringen eller Meng.
Även om dom själva inte känner skuld eller skam så vet dom nog vad omgivningen tycker om denna typ av brott och vill väl av den anledningen inte gärna erkänna. Även fast det finns bevis.
Citera
2024-06-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även om dom själva inte känner skuld eller skam så vet dom nog vad omgivningen tycker om denna typ av brott och vill väl av den anledningen inte gärna erkänna. Även fast det finns bevis.

Så är det säkert. Men undrar om de ens erkänner sådana här horribla brott för sig själva eller det är lättare att försöka överleva i förnekelse även de innerst inne nog vet att de är gärningsmännen.
Citera
2024-06-29, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte inte hittat just det fallet, men jag har hittat ett annat fall där en åtalad person blev frikänd av hovrätten trots en mycket övertygande indiciekedja som pekade på hans skuld.

(...) eller om landsretten har en helt annan inställning till indiciemål än våra svenska hovrätter.
Tack för svar, (om än frånvaro av uppgift vad du tar för rättsfall som exempel men ingen fara).
Rent juridisk skiljer det sig inte i varken byretten eller Landsretten och som jag redan citerat från domen så handlar det om en sammantagen bedömning - dvs där indicier och i huvudsak bevisning som tejprullen med DNA samverkar (ang Emilie).

Den här tråden handlar dock om 13-åringen och där han ordagrant blev påkommen in action.
Sammantaget är det runt 12 år enbart ang henne i straffnivå.
Senast redigerad av develi 2024-06-29 kl. 22:13.
Citera
2024-06-29, 22:07
Medlem
Citat:
Tack för svar, (om än frånvaro av uppgift vad du tar för rättsfall som exempel men ingen fara).
Rent juridisk skiljer det sig inte i varken byretten eller Landsretten och som jag redan citerat från domen så handlar det om en sammantagen bedömning - dvs där indicier och i huvudsak bevisning som tejprullen med DNA samverkar (ang Emilie).

Den här tråden handlar dock om 13-åringen och där är han ordagrant blev påkommen in action.
Sammantaget är det runt 12 år enbart ang henne i straffnivå.

Givetvis. Där är det inte tal om att han ska frikännas.
Citera
2024-06-29, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Givetvis. Där är det inte tal om att han ska frikännas.
Nej, för min del kan han sänkas i Kattegatt...
Det som skiljer i Danmark är väl rättsprocessen innan dom rent praktiskt vid häktningsförhandling. Deras förfarande ang mentalerklæring förefaller bättre IMO.
Rent rättssäkert ligger väl Danmark fortfarande i topp enligt WjP i världsrankning.
Citera
2024-06-30, 14:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej, för min del kan han sänkas i Kattegatt...
Det som skiljer i Danmark är väl rättsprocessen innan dom rent praktiskt vid häktningsförhandling. Deras förfarande ang mentalerklæring förefaller bättre IMO.
Rent rättssäkert ligger väl Danmark fortfarande i topp enligt WjP i världsrankning.

Danmark nr 1 på listor där Sverige brukar hamna på plats tre, sett till rättssäkerhet. Sedan efter sett fängelser är nog Danmark bättre. Där är det mer riktiga fängelser med galler. Även om de såklart som Sverige är sjuka sett till att fängelse ska mer vara vård än straff. Denna GM lär väl dock aldrig bli fri. Men så tänkte folk 1994 om Mattias Flink också...
Citera
2024-06-30, 15:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Nu i skenet av vad som har hänt och att P.W. åkte fast och är nu dömd till livstid så har ju polisen haft en enorm tur.

Det avgörande tipset kom från en person som hade en bilkamera och fångade P.W.s bil på bild.

Ungefär här:
https://www.google.com/maps/@55.3462...5410&entry=ttu

Cykeln hittades ungefär här:
https://www.google.com/maps/@55.3542...5410&entry=ttu

Använd zoomen så ser ni byggnaden i bakgrunden.

Cykeln:
https://imgur.com/a/cykel-oQYJaTu
Glöm inte att dessa tre bilder är tagna med kamerans zoom på stort avstånd.

Som sagt, ibland är slumpen och turen på rätt sida...

Citerar mig själv nu.

Jag fick en fråga om var bilderna på cykeln var fotograferade från.
https://imgur.com/a/cykel-oQYJaTu

Jag vet inte tyvärr. Varken kamera, objektiv eller zoom.
Har inte hittat fotografen heller.
Kanske är det ett drönarfoto.

Men jag tror att jag har hittat platsen var bilderna tog ifrån.

https://www.google.com/maps/@55.3582...5410&entry=ttu
Citera
2024-06-30, 18:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Danmark nr 1 på listor där Sverige brukar hamna på plats tre, sett till rättssäkerhet. Sedan efter sett fängelser är nog Danmark bättre. Där är det mer riktiga fängelser med galler. Även om de såklart som Sverige är sjuka sett till att fängelse ska mer vara vård än straff. Denna GM lär väl dock aldrig bli fri. Men så tänkte folk 1994 om Mattias Flink också...
Jag tror det är stor skillnad på Flink och Westh.
Flink var berusad och fick ett psykbryt.
Eftersom Westh verkar drivas av lust så tror jag han är farligare. Jag tror att det är lusten till sexualbrott, inslag av sadism som kan leda till mord som gör honom mycket farligare.
Därför bör Westh aldrig släppas ut. (inte heller Anders Eklund)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in