Citat:
Nu är jag med. Ja, iran-irak kriget slutade med att ingen "vann". För att inte gå helt OT med likheter mellan Putin och Hitler samt paralleller mellan Stalin-Saddam Hussein-Putin så tror jag att Putin skulle överleva ett nederlag om han drog till med en enorm lögn till den paraliserade och zombiefierade ryska eliten. Ju större lögn desto bättre chans att skriva in sig i ryska historieböckerna. En enorm lögn som att "Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina efter en förkrossande seger över Nato" skulle funka. Efter Putins död måste ryska historieböckerna angående Ukraina genast skrivas om för att passa nästa ryska diktator.
I den delen har vi olika åsikter. De ryska massorna är zombiefierade, absolut. Men jag menar att den ryska eliten varken är zombifierad eller paralyserad. Eliten drivs av egennytta och de är lojala med Putin så länge de tjänar på det. Den ryska eliten är de enda som kan avsätta Putin. Och enligt min mening finns inte en chans att eliten kommer köpa en lögn om "seger" om de inte själva gör någon vinst på lögnen (t ex slopade sanktioner).
För att behålla elitens stöd behöver Putin något som kan framställas som en verklig seger även mer objektivt och det enda som kan uppfylla det kravet är att Ryssland får behålla en del av Ukraina. Delar av det man f n håller ockuperat går kanske att släppa och ändå få det att vara en seger. Men att Ryssland behåller allt man tog 2014 samt betydande delar av det man tagit efter 2022 är nog ett minimum om Putin ska kunna hålla sig kvar vid makten. I annat fall återstår bara för Putin att köpa stödet och hur det skulle gå till är svårt att se.
Och i detta finns alltså en betydande skillnad mellan Saddam och Putin. Saddams styre var hotat av såväl folkliga resningar och religiösa grupperingar som av revolter inom maktapparaten, men för Putin är det bara folk inom maktapparaten som utgör ett reellt hot.