2024-06-30, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nu är jag med. Ja, iran-irak kriget slutade med att ingen "vann". För att inte gå helt OT med likheter mellan Putin och Hitler samt paralleller mellan Stalin-Saddam Hussein-Putin så tror jag att Putin skulle överleva ett nederlag om han drog till med en enorm lögn till den paraliserade och zombiefierade ryska eliten. Ju större lögn desto bättre chans att skriva in sig i ryska historieböckerna. En enorm lögn som att "Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina efter en förkrossande seger över Nato" skulle funka. Efter Putins död måste ryska historieböckerna angående Ukraina genast skrivas om för att passa nästa ryska diktator.

I den delen har vi olika åsikter. De ryska massorna är zombiefierade, absolut. Men jag menar att den ryska eliten varken är zombifierad eller paralyserad. Eliten drivs av egennytta och de är lojala med Putin så länge de tjänar på det. Den ryska eliten är de enda som kan avsätta Putin. Och enligt min mening finns inte en chans att eliten kommer köpa en lögn om "seger" om de inte själva gör någon vinst på lögnen (t ex slopade sanktioner).

För att behålla elitens stöd behöver Putin något som kan framställas som en verklig seger även mer objektivt och det enda som kan uppfylla det kravet är att Ryssland får behålla en del av Ukraina. Delar av det man f n håller ockuperat går kanske att släppa och ändå få det att vara en seger. Men att Ryssland behåller allt man tog 2014 samt betydande delar av det man tagit efter 2022 är nog ett minimum om Putin ska kunna hålla sig kvar vid makten. I annat fall återstår bara för Putin att köpa stödet och hur det skulle gå till är svårt att se.

Och i detta finns alltså en betydande skillnad mellan Saddam och Putin. Saddams styre var hotat av såväl folkliga resningar och religiösa grupperingar som av revolter inom maktapparaten, men för Putin är det bara folk inom maktapparaten som utgör ett reellt hot.
Citera
2024-06-30, 08:34
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett stort gäng med ryskt skytte som hoppar ur ett pansarfordon bli i stort sett förintade av automateld från Ukrainskt pansar.

kan det va 10 ryssar som blir grillade? nån enstaka verkar lyckas fly.

https://x.com/GoreClipps/status/1806955501718212909
Vet vi att det är ryssar i videon? Enligt kommentarerna i videon är de ukrainare. Jag har ingen aning vad som är sant.
Citera
2024-06-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det är en gammal video. Postad första gången för flera månader sedan.

Nej det är det inte.
Citera
2024-06-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Vet vi att det är ryssar i videon? Enligt kommentarerna i videon är de ukrainare. Jag har ingen aning vad som är sant.

Med tanke på att ryssar dagligen slaktas en masse så är det mer än troligt att det sker även i videon.
Citera
2024-06-30, 08:52
Medlem
donald12s avatar
30.06.2024
Tanks — 8080 (+7)
Armored fighting vehicle — 15524 (+19)
Artillery systems — 14533 (+53)
MLRS — 1110 (+1)
Anti-aircraft warfare — 873 (+2)
Planes — 360
Helicopters — 326
UAV — 11584 (+46)
Cruise missiles — 2331
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19643 (+75)
Special equipment — 2448 (+12)
Military personnel — aprx. 542700 people (+1140)
Citera
2024-06-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly

Då kan jag tala om för dig att det är ryssar som dör och det är vad vi ser på videon.

Kommentaren som du refererar till är någon som försöker göra sig lustig bara.
Citera
2024-06-30, 09:30
Medlem
Ukraina har nu börjat massproducerat UAV:s som kan bomba mål långt inne i Ryssland. Ala raffinaderier lär bli bombade. Frågan är när Ryssland kapitulerar?

"Ukraine has started mass production of long-range UAVs that can hit strategic targets inside Russia at a distance of 1000km, General Director of Ukroboronprom Herman Smetanin."
Citera
2024-06-30, 09:32
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Då kan jag tala om för dig att det är ryssar som dör och det är vad vi ser på videon.

Kommentaren som du refererar till är någon som försöker göra sig lustig bara.
Okej, tack, jag tror dig väl. Vet inte varför jag gör det men ändå.
Citera
2024-06-30, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, andas en viss optimism nu när de fått påfyllning med vapen och ammunition.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Ja ryssland börjar få stora problem dom skickar folk på kryckor mot Ukrainas försvarslinje nu tror ryssland kapitulerar snart
Citera
2024-06-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Ukraina har nu börjat massproducerat UAV:s som kan bomba mål långt inne i Ryssland. Ala raffinaderier lär bli bombade. Frågan är när Ryssland kapitulerar?

"Ukraine has started mass production of long-range UAVs that can hit strategic targets inside Russia at a distance of 1000km, General Director of Ukroboronprom Herman Smetanin."

Zelensky har förlorat för länge sedan. Ukraina som land är förstört för alltid. Men fortsätt heja du!
Citera
2024-06-30, 10:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Zelensky har förlorat för länge sedan. Ukraina som land är förstört för alltid. Men fortsätt heja du!
Det handlar om så mycket mer ska du veta.

Det handlar om att sätta stopp för Putins planer att "make Russia great again".

Ukraina går att bygga upp igen. De har stora delar av världen bakom sig.

Ryssland har.... Nord korea?
Citera
2024-06-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frideric

Hela Ukraina har förlorat enormt mycket på ryssarnas invasion. Många döda och skadade samt landet delvis i ruiner. Må Putin och Ryssland få sitt straff för detta. Kan ta ett, fem eller tio år men tillslut kommer straffet att utmätas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in