2024-06-29, 21:23
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det finns en känd fallacy kring det sättet att diskutera. Du kan t.ex inte motbevisa att jag råkar vara jävulen. Försök.

Detta att "jag påstår nåt och du kan inte motbevisa det" används normalt av religiösa, men om du vill prova, så kör. Men det är fullständigt fel.

självfallet kan det finnas andra civilisationer i universum. även i vår galax.

det har ni inte det blekaste aning om.
Citera
2024-06-29, 21:26
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
självfallet kan det finnas andra civilisationer i universum. även i vår galax.

det har ni inte det blekaste aning om.
Du envisas med att missa poängen. Du har rätt i att vi inte vet nåt om det. Men vi påstår inte att det är "sant för ni kan inte motbevisa det" heller.

Jag tror inte den här omgången retorik förklarar så du förstår, så vi lär pausa där.
Citera
2024-06-29, 21:29
Medlem
Citat:
Nej! Du har fullständigt fel i vad du tror.

Jag *noterar* att vi funnit liv på enbart en plats, och funderar på varför - vad krävs. Du tänker att eftersom det finns här måste det finnas överallt, nånting det inte finns stöd för oavsett hur du tänker. Att liv är en naturlag är enbart i ditt sinne. Ingen lag säger att liv "måste uppstå". Eller hur den gör det. Det öär vad vi försöker ta reda på, hur kan liv uppstå - och som du egentligen vet har vi ännu inte en aning.

Ja, vi vet inte hur liv uppstår.

Men okey jag förstår du håller på något sätt öppet för andra alternativ än att det är en naturlag som är universiell. På sätt och vis så finns det ju fler som håller öppet att naturlagarna inte gäller överallt i universum. Jag tänker mer att de faktiskt gör det och att det är vi som ännu inte fullt förstår naturlagarna. Eftersom jag tänker så, och vi faktiskt har liv på jorden så blir min tankegång att det finns liv även på andra ställen i universum. Jag kan givetvis inte bevisa det.

Så det är okey om du avfärdar mig som ej trovärdig och håller dig till att inget liv finns i universum till motsatsen är bevisad och även att ingen naturlag är bevisad förrän den är det.

Men folk har i alla tider gissat, många tror på en gud som skapat allt och så vidare i tusentals olika varianter. Vi har t ex 6000 olika religioner och de flesta har berört den här frågan.
Citera
2024-06-29, 21:31
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Du envisas med att missa poängen. Du har rätt i att vi inte vet nåt om det. Men vi påstår inte att det är "sant för ni kan inte motbevisa det" heller.

Jag tror inte den här omgången retorik förklarar så du förstår, så vi lär pausa där.

jag förstår visst. men anser bara att ni har fel och är inte särskilt intresserad av era poänger

Men :

Angående, om liv och utomjordingar i universum..

Så länge det inte är motbevisat så ”kan ” allt finnas.
Senast redigerad av floraflap 2024-06-29 kl. 21:33.
Citera
2024-06-29, 21:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tänker mer att de faktiskt gör det och att det är vi som ännu inte fullt förstår naturlagarna.
...
Vi har t ex 6000 olika religioner och de flesta har berört den här frågan.

Enligt internet finns det 4.000 eller 10.000 religioner. Givet hur bra google klarar reella fakta - det är vi som har rätt och google har inte.

Men intressant att du tar upp religion - där man kunde tänka att maximalt EN av dom har rätt. Fundera på den.
Citera
2024-06-29, 21:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Så länge det inte är motbevisat så ”kan ” allt finnas.
Gröna män i teacups. Orcs in their full spendor.

Kom igen, det är inte hur vetenskap funkar. Man kastar inte ur sig nåt halvt vansinningt för att komplettera med "ni kan inte motbetvisa det!".

Orcher existerar.
Citera
2024-06-29, 21:41
Medlem
Citat:
Enligt internet finns det 4.000 eller 10.000 religioner. Givet hur bra google klarar reella fakta - det är vi som har rätt och google har inte.

Men intressant att du tar upp religion - där man kunde tänka att maximalt EN av dom har rätt. Fundera på den.

Precis så är det. Så när man pratar med en religiös och denne säger sig ha rätt och anklagar en som ateist att man förnekar dennes gud, då kan man lugnt påtala att denne religiösa ju faktiskt förnekar tusentals gudar och religioner.

Men du och jag vi kan lugnt luta oss tillbaka mot det faktum att ingen fram till idag har svaret på hur liv uppkommer.
Citera
2024-06-29, 21:45
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men du och jag vi kan lugnt luta oss tillbaka mot det faktum att ingen fram till idag har svaret på hur liv uppkommer.
Du måste ha glömt att du gjort massa förutsägelser från det lilla du vet. Som t.ex att liv måste finnas överallt.

"Sedan antar jag att det är rimligt att livet finns i hela universum om naturlagar gäller och förutsättningarna för att liv ska existera finns."

Det finns inget stöd för denna kommentar. Jag inser att du inte förstår men jag försöker verkligen ändå att få dig att inse begränsningarna på denna kommentar.
Citera
2024-06-29, 21:45
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Gröna män i teacups. Orcs in their full spendor.

Kom igen, det är inte hur vetenskap funkar. Man kastar inte ur sig nåt halvt vansinningt för att komplettera med "ni kan inte motbetvisa det!".

Orcher existerar.

bara förklarar ren fakta och faktum. = Så länge det inte är motbevisat så " kan" allt finnas

och angående gröna män, så bjuder jag er att tro på dem. jag gör det dock inte.

och självklart kan det finnas andra civilisationer i universum, även i vår galax

det har ni inte en aning om ö h t
Citera
2024-06-29, 21:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
det har ni inte en aning om ö h t
Det är inte upp till oss att ha aningar. Som Sagan sa; extraordinary claims require extraordinary evidence.
Citera
2024-06-29, 21:58
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Det är inte upp till oss att ha aningar. Som Sagan sa; extraordinary claims require extraordinary evidence.

jag har inte extraordinära anspråk och därav behöver bevisa någonting
men däremot har ni det, extraordinära anspråk Men noll bevis för det ni hävdar etc

jag bara förklarar ren fakta och faktum. = Så länge det inte är motbevisat så kan* allt finnas.

Sagan är inte mycket att citera överhuvudtaget. han hade fel i mycket och var trögtänkt i det mesta, begränsad i sina observationer. finns andra mycket vassare och smartare man kan citera isf. som är genier på riktigt.
Senast redigerad av floraflap 2024-06-29 kl. 22:09.
Citera
2024-06-29, 22:05
Medlem
Citat:
Sagan är inte mycket att citera överhuvudtaget. han hade fel i mycket och var trögtänkt i det mesta, begränsad i sina observationer. finns andra mycket vassare och smartare man kan citera isf. som är genier på riktigt.
Och så undrar du varför du är ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in