2024-06-28, 23:20
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Känns inte som att det stämmer. Mina MBP från 2012 är lika rappa som förr i tiden, för likvärdiga uppgifter. Hur menar du att Apple "slöar" ner dem?

Han menar att han köpt skitsnack pga hur Apple hanterade dåliga batterier i iPhone, där de föredrog att sakta ner systemet än att mobilen helt sonika skulle reboota när batteriet inte kunde leverera efterfrågad ström.
Det har aldrig gällt datorer.
Citera
2024-06-29, 21:19
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Som laptop kör jag en MacBook Pro 17" från 2010, så 14 år gammal är den. Trög vid uppstart och batteritiden är inte längre den bästa, men fungerar felfritt i övrigt och flyter på bra när den varit igång i någon minut. Dock får den inte säkerhetsuppdateringar längre. Mac-datorer får säkerhetsuppdateringar i ca 10 år, så det är väl egentligen hur länge man borde bruka en Mac-dator om man tar väl hand om den.
Citera
2024-06-29, 21:22
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
9 år gamla MacBook Pro från 2015 fick sin senaste säkerhetsuppdatering för en månad sedan: https://www.macworld.com/article/673697/what-version-of-macos-can-my-mac-run.html
Citera
2024-06-30, 14:01
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Det är ju individuellt beroende på vad man gör med den och vad man måste använda den till.

Jag jobbar med min och har generellt köpt en nästintill max-specad bärbar mac varje gång. Efter tre år har jag gjort ett batteribyte. Efter 5 år så pensionerar jag den och köper ny max-specad bärbar. Då är den gamla macen fortfarande hel, men jag känner att jag kan vinna tid och göra mitt jobb snabbare om jag uppgraderar.
Citera
2024-07-01, 21:41
Medlem
Jag kör en iMac sent 2015, visserligen maxspecad med 2TB hårddisk, i7 intel core, 32GB ramminne, men den rullar på snabbt nog för allt vanligt användande. Den är seg när det gäller videoredigering och det är något vajsing på hårddisken som hade behövt bytas ut som gör att den hänger sig ibland om man surfar i Safari.

Men har kostat mig 277 kr i månaden (30 000 kr som nyinköpt) så här långt och merparten av tiden jag och min fru har bott ihop så har hon lagt ut ungefär samma summa pengar på sina billiga laptops, men hon har bytt betydligt oftare än mig och haft mer problem.
Citera
2024-07-02, 16:44
Medlem
Fruxo9987s avatar
Min iMac höll i ca 12 år, sedan dog grafikkortet.
Citera
2024-07-02, 17:52
Medlem
lasersmurfens avatar
Jag bytte två stycken iMacar från 2009 hos en kund för två månader sen.
Dvs, de har använts varje vardag i 15 år.
Nu hängde inte alla programvaror med, så de köpte två stycken iMac 24" M3 istället.

Så "hur länge en Mac håller" beror på. Apple hade stora problem med GPU:er från 2011 till 2015ish. En ny Mac med M-processor kommer hålla för dagligt arbete i *minst* 5 år, antagligen betydligt längre än så.

/$0.02
Citera
2024-07-03, 10:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Jag kör en bondiblue Imac från 1998 (rev. B) med jämna mellanrum. Fungerar oklanderligt. Likaså en fläktlös Imac DV från 2002. Har även en Macintosh Classic från 1992 som var perfekt för ordbehandling; den höll i 30 år, men häromåret märkte jag att det runnit ut någon vätska på ett kretskort och kortslutit det så att skärmen är som ett schackbräde. Tråkigt, den var min skönaste och snabbaste ordbehandlare med Word 3.0.
Citera
2024-07-03, 21:15
Medlem
Min macbook pro 15 pro mid 2014 "flaggskepp" fungerar riktigt bra fortfarande. Enda minus är batteriet som tar slut efter 2tim. Har 67% batteri kvar. Den har 1220 batteri cyklar vilket är rätt mycket.

Min Macbook pro 16 late 2019 "flaggskepp" är som ny, den här har bara 310 cyklar och här är batteriet fortfarande bra men den har tappat ner till 80% vilket är mycket jämfört med min äldre pro ovan. Den har cirka 6tim i batteri tid
Citera
2024-07-04, 09:28
Medlem
raikiras avatar
Har en Macbook Air från 2011 som fortfarande fungerar fint, batteritiden har såklart kraftigt gått ner (man får köra den med sladd) och den går inte att uppgradera till nyare OS, har för mig senaste som gick att installera var high sierra.

Men helt otroligt värde för pengarna, först använde jag den för jobbet, sen privat, sen frun som surfdator, sen min dotter och sedan några år tillbaka dotterns yngre kusin. It just works.
Citera
2024-07-04, 11:00
Medlem
ReverendFs avatar
Har en rätt hyfsad Mac som matchar de sista Adobe-programmen som inte kräver abonnemang.
Hade tidigare även en beige som körde Quark Xpress, men den behövs inte längre.

Nåt internet har jag dock inte kopplat upp den till eftersom operativsystemet inte är lämpligt längre
Citera
2024-07-04, 21:45
Avslutad
Har en iMac 5k 2005 som jag nyss bytte hårddisk i och fungerar fint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här