Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Då kan man ju avfärda detta påstående tillsvidare.
Det är en hörsägen om en osannolik historia man inte ens kan hitta källan till.
Man hittar den inte eftersom den som känner till det inte vill uppge det.
Efter nedläggningen har det dock blivit känt varifrån uppgiften ytterst emanerar. Och det är alltså från kusin L. Som berättar att CA själv sagt det till honom på åttiotalet. Att Palme var i rutan när han sköt i sin tv. Det är vad om är känt om saken. Uppgiften verkar finnas i släkten innan det är känt att CA är intressant i utredningen.
Citat:
Det är dessutom nästan för passande att en misstänkt palmemördare skulle göra något sådant. Det är inget som händer i verkligheten, men som gör sig bra som historia.
Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det skulle gått till. Satt han och väntade med vapnet redo eller sprang han och hämtade det så fort han såg OP. Och varför inte bara slå i bordet eller något. Att göra sönder sin egendom bara för att en person som dyker upp väldigt ofta i tvn, dyker upp i tvn är ju extremt märkligt.
Att skjuta inne i sin bostad är väl extremt märkligt. Att skjuta rakt in i sin tv än mer så. Det har dock inträffat. Att det vore mer eller mindre konstigt om just Palme var i bild vid tillfället vet jag inte.
Jag tror inte att CA med berått mod skjutit rakt in i tv:n. Men det är, som sagt, svårt att föreställa sig situationen på annat vis än att han suttit i soffan med sin laddade revolver och siktat in i tv:n och på olika personer som rör sig i den. Ett skott avgår tydligen.
Citat:
Motivbilden får fortsatt ses som väldigt vag.
Du gjorde för övrigt ett påstående om att du inte tror att GM gjorde det av politiska skäl. Det resonemanget förstår jag inte riktigt. Hur har du resonerat där?
Att jag inte tror att ensamagerande halvstollar i fall likt detta agerar i kraft av konkreta politiska övertygelser. Utan snarare utifrån mer dunkla föreställningar som knappast är uppenbara för omvärlden. Även om politiska aktualiteter kan trigga. Men inte att tillräcklig grad av konkreta "motiv" driver en udda GM av denna typ. Handlar mer om rätt slags person (om man nu undantar kategorin individer som drabbats personligen av beslut) än om rätt grad på "motiv".
Här bortser jag från den i sammanhanget synnerligen vanliga kategorin helstollar (psyk), som ofta drivs av mycket konkreta, men rent vansinniga, föreställningar.