2024-06-29, 17:09
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Och befann sig inte CA i en pressad situation där hans kaotiska sida kom fram? Han behövde stålar. Hela historien kring honom tycks koka ned till just ekonomisk desperation.

Ptja. Han har ont om stålar hela 90-talet och 00-talet. Då går han vackert till pantbanken och socialkontoret. (Han lämnar in sina vapen, kameror m m för att kunna lösa ut dem senare)
Citera
2024-06-29, 17:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
7. Jag fick besök av en/några som visste jag hade vapen och de rånade mig på vapnet.
8. Jag blev utpressad att ge bort vapnet.

Just det förstnämnda vet jag en vapenbög som nästan hamnade i den situationen. CA ska dock varit noga med att inte vilja att hans bekanta spred att han var vapenägare. Mycket klokt, CA! Man ska inte flasha med sina pickadoller!

Jag slår ihop detta i punkt 5 då. Båda saker du nämner är rån.

Edit: nej jag lägger till en, du har en poäng.

1. Jag har slängt i havet / grävt ner
2. Jag har sålt det till en okänd
3. Jag har sålt det till en känd
4. Jag hade inbrott i bostaden
5. Jag blev rånad på väg till skjutbanan
6. Jag har tappat bort det
7. Jag blev rånad av någon som visste jag hade vapen
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-06-29 kl. 17:17.
Citera
2024-06-29, 17:14
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det betyder att fd legala vapen som påträffas i kriminella miljöer så gott som alltid är stöldanmälda eller förlustanmälda när polisen kollar deras serienummer.

Men inget vapen är väl i princip illegalt från början? CA hade vapnet legalt och sålde det illegalt, knappast att han gjorde en stöld -eller förlustanmälan då. Det vill säga redan där slutar det vara ett legalt vapen och sedan har det många mellanhänder illegalt. Men jag kanske krånglar till det i onödan där.
Citera
2024-06-29, 17:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag slår ihop detta i punkt 5 då. Båda saker du nämner är rån.

Edit: nej jag lägger till en, du har en poäng.

1. Jag har slängt i havet / grävt ner
2. Jag har sålt det till en okänd
3. Jag har sålt det till en känd
4. Jag hade inbrott i bostaden
5. Jag blev rånad på väg till skjutbanan
6. Jag har tappat bort det
7. Jag blev rånad av någon som visste jag hade vapen

Antar att du kring dessa punkter delvis vill fånga in hur ett vapen kan försvinna och delvis då vad som känns rimligast hur CAs vapen försvann?

Ponera att han var GM, närmast till hands känns ju spontant att han dumpat det i havet, i alla fall sett till hur han bäst skulle ha gömt vapnet.

Sedan har vi dock det där med att vapnet kan fungerat som en trofé efteråt. Då är gräva ned vapnet en klok idé. På så viss var det gömt men samtidigt tillgängligt att gräva upp när han ville smeka det.

Jag har ju livlig fantasi, och här kommer en liten joker till. Finns den en möjlighet att ta med sig vapnet i graven? Undersöktes CAs maginnehåll efter att han dog? Okej, nu tog jag ut svängarna lite väl.

Men! Om CA var GM är han inget mot mig om jag varit GM. Jag hade letat reda på en vapensamlare av den extraordinära sorten som samlar på vapen av högt historiskt värde.

Ja, skriv in det på din lista: Jag sålde min baby till en någon annan som ville ha min baby. Kan låta som en dålig deckare, men men inte otänkbart.
Senast redigerad av DrComfort 2024-06-29 kl. 17:36.
Citera
2024-06-29, 17:44
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Men inget vapen är väl i princip illegalt från början? CA hade vapnet legalt och sålde det illegalt, knappast att han gjorde en stöld -eller förlustanmälan då. Det vill säga redan där slutar det vara ett legalt vapen och sedan har det många mellanhänder illegalt. Men jag kanske krånglar till det i onödan där.
Ja det känns som om vi pratar förbi varandra totalt. Om du är vapenägare och får ditt vapen stulet så gör du en förlustanmälan annars framstår du ju i princip som medbrottsling när vapnets används till ett brott om poliser beslagtar det och kollar serienumret. Hänger du med? Ingen annan säljer ett vapen olagligt utan att stöldanmäla det direkt. Mellanskillnaden var f ö cirka 1500 kr mellan vita och svarta marknaden, mellan att begå brott och förlora vapenlicensen eller att sälja det till en riktig vapenhandlare. Fråga en jägare om de känner till ngn som gjort som CA påstår…
Citera
2024-06-29, 17:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Här kan man fråga sig av vilken anledning som CA skulle välja att berätta om Palme-i-rutan för sin kusin. Var det i så fall en handling som CA var stolt över? Var han inte orolig för att kusinen skulle betrakta honom som allvarligt rubbad? Ställde inte heller kusinen några frågor om de närmare omständigheterna vid den påstådda händelsen? Palme var ju ständigt i rutan vid den aktuella tiden, även om han bara var oppositionsledare. Var det bara för att CA råkade ha revolvern framme eller var det något särskilt som Palme sa? Har inte Pennartz eller någon annan ställt motfrågor till kusinen och ifrågasatt hans påstående? Varför inte i så fall?

Du misstar dig nog gällande hur detta gått till. Det är inte kusinen L som är på journalister och vill lansera sitt budskap. Det är skribenten Pennartz som söker upp en mycket motvillig anhörig, kusin L, som med stor tveksamhet, vånda och efter påstöt berättar detta. Han agerar på samma sätt i förhören.

Om Pennartz håller ett misstänkliggörande korsförhör med en anhörig han sökt upp vet jag inte, det får du fråga honom om. I mina ögon skulle det framstå som märkligt. Men det är klart att han frågat om omständigheter. Det jag hört är att kusinen inte kan erinra sig närmare detaljer 40 år senare och att han inte själv riktigt förstod den Palme-i-rutan -situation CA berättade om.

Citat:
Här är en noggrann redogörelse helt nödvändig från kusinens sida om de exakta omständigheterna vid det tillfälle då CA anförtrodde sig till honom. Annars är det närmast omöjligt att göra en källvärdering. Alldeles oavsett vilken inställning man har i skuldfrågan är det ju A och O att förhålla sig objektiv till grundmaterialet. Det gäller att inte kära ner sig i sin egen teori, utan att tvärtom ständigt ifrågasätta den.

Ok, tack för förnumstigheterna.

Det är nog så att vi får nöja oss med att CA faktiskt skjutit inne i sin bostad och faktiskt skjutit i sin tv. Och den som verkar berättat att CA skjutit inne i sin bostad och sin tv gör det med tillägget att CA till honom också sagt att Palme då var i bild. Som jag tolkar uppgifter från andra i släkten sker detta också innan CA utreds. Varför CA ska ha berättat detta är okänt. Vad som faktiskt hände vid tv-skottet vet ingen.

Källvärdering är jättebra. Om det finns goda skäl till att att misstro kusin L så bör man givetvis göra det. Varsågod. Källvärdering är också att bedöma hur uppgifterna stämmer överens med annat som är känt och fundera över vad uppgiftslämnaren kan haft för anledning att förleda samt på vilket sätt uppgifterna lämnas (på eget initiativ, med iver?).

Det är även nu det jag har att säga om denna sak. Uppgiften är inte avgörande för CA-saken. Jag vet inte vad som hände när han sköt i tv:n. Jag känner inte till någon anledning till att misstänkliggöra den kusin L som är så ovillig att berätta om sina misstankar mot CA.
Citera
2024-06-29, 17:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Antar att du kring dessa punkter delvis vill fånga in hur ett vapen kan försvinna och delvis då vad som känns rimligast hur CAs vapen försvann?

Ponera att han var GM, närmast till hands känns ju spontant att han dumpat det i havet, i alla fall sett till hur han bäst skulle ha gömt vapnet.

Sedan har vi dock det där med att vapnet kan fungerat som en trofé efteråt. Då är gräva ned vapnet en klok idé. På så viss var det gömt men samtidigt tillgängligt att gräva upp när han ville smeka det.

Jag har ju livlig fantasi, och här kommer en liten joker till. Finns den en möjlighet att ta med sig vapnet i graven? Undersöktes CAs maginnehåll efter att han dog? Okej, nu tog jag ut svängarna lite väl.

Men! Om CA var GM är han inget mot mig om jag varit GM. Jag hade letat reda på en vapensamlare av den extraordinära sorten som samlar på vapen av högt historiskt värde.

Ja, skriv in det på din lista: Jag sålde min baby till en någon annan som ville ha min baby. Kan låta som en dålig deckare, men men inte otänkbart.

Tanken är att titta på listan ur olika perspektiv. Att man är den oskyldige CA som gjort sig av med vapnet på annat sätt än han påstår, att man är den oskyldige CA som gjort sig av med vapnet som han sagt, att man är statsministermördaren CA.
Citera
2024-06-29, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du misstar dig nog gällande hur detta gått till. Det är inte kusinen L som är på journalister och vill lansera sitt budskap. Det är skribenten Pennartz som söker upp en mycket motvillig anhörig, kusin L, som med stor tveksamhet, vånda och efter påstöt berättar detta. Han agerar på samma sätt i förhören.

Om Pennartz håller ett misstänkliggörande korsförhör med en anhörig han sökt upp vet jag inte, det får du fråga honom om. I mina ögon skulle det framstå som märkligt. Men det är klart att han frågat om omständigheter. Det jag hört är att kusinen inte kan erinra sig närmare detaljer 40 år senare och att han inte själv riktigt förstod den Palme-i-rutan -situation CA berättade om.

Ok, tack för förnumstigheterna.

Det är nog så att vi får nöja oss med att CA faktiskt skjutit inne i sin bostad och faktiskt skjutit i sin tv. Och den som verkar berättat att CA skjutit inne i sin bostad och sin tv gör det med tillägget att CA till honom också sagt att Palme då var i bild. Som jag tolkar uppgifter från andra i släkten sker detta också innan CA utreds. Varför CA ska ha berättat detta är okänt. Vad som faktiskt hände vid tv-skottet vet ingen.

Källvärdering är jättebra. Om det finns goda skäl till att att misstro kusin L så bör man givetvis göra det. Varsågod. Källvärdering är också att bedöma hur uppgifterna stämmer överens med annat som är känt och fundera över vad uppgiftslämnaren kan haft för anledning att förleda samt på vilket sätt uppgifterna lämnas (på eget initiativ, med iver?).

Det är även nu det jag har att säga om denna sak. Uppgiften är inte avgörande för CA-saken. Jag vet inte vad som hände när han sköt i tv:n. Jag känner inte till någon anledning till att misstänkliggöra den kusin L som är så ovillig att berätta om sina misstankar mot CA.

Vilket år är det CA bränner av ett skott hemma? När på året?
Citera
2024-06-29, 17:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

1980 7 juli brände han av det, tre dagar efter han köpt revolvern och en sportpistol, en Hämmerlin.
Citera
2024-06-29, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Den där revolvern, ja, nu vill jag slänga in en joker. Att han skulle sålt vapnet illegalt till en langare i Humlegården kan verka otroligt. Många säger att det stred emot hans moral. Samtidigt hävdar man dock att det inte stred emot hans moral att medvetet skjuta i TV-apparaten

Jag tror inte att CA sköt in i sin tv "medvetet". Men det är svårt att föreställa sig tillfället på annat vis än att han suttit i soffan med sin skarpladdade Magnumrevolver och siktat på folk i teven. Vad som var i bild då ett skott råkar (eller nåt) avgå är okänt. Det vi vet är att han verkar ha berättat för en kusin att Palme var i bild vid tillfället.

Citat:
och att skjuta ihjäl en statsminister.

Det kuliga i sammanhanget kan faktiskt vara så att han både är GM och att han faktiskt sålde vapnet till den där langaren. Har inte hört någon som tror på CA som GM resonera att det kan förhålla sig så. Det är en giv i det hela som i alla fall jag inte ser vara helt otrolig.

Han sålde revolvern, säger han, till langaren för att han skulle ha till hyran, ett bekymmer som kanske var tyngre för honom än att polisen skulle ha som intresse att han var GM. Han upplevde möjligen att han kommit undan den biten. Eller helt gav fan i att han möjligen begick ett stort misstag. Apropå gärningsmannaprofilen och de som tycker CA stämmer bra in på den så är det ju fråga om oorganiserad och bitvis kaotisk och impulsiv typ.

Men varför har då revolvern inte dykt upp? Tja, alla var så klart inte intresserade av Palmemordet och några större rubriker kring CA blev det aldrig när det begav sig. Personen som köpte vapnet behövde så klart inte heller varit i livet vid den tidpunkten CA blev aktuell eller flyttat utomlands eller tjabblat bort vapnet etc. Vapnet kan också använts vid andra mord eller annan grov brottslighet. Kanske skjutits ihjäl mer än Palme med den revolvern? Finkamma brott där en dylik revolver använts och försöka röna bland de inblandade här? För sent och även om det inte hade varit det är det så klart att ge sig ut att leta en nål i en höstack.

Spekulationer detta så klart men inte något att utesluta, faktiskt, särskilt då inte för er som tror på CA som en oorganiserad och kaotisk och impulsiv i enlighet med FBIs beskrivning.
Citera
2024-06-29, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

1980, förmodligen på sommaren eller tidig höst.

Citat:
1980 7 juli brände han av det, tre dagar efter han köpt revolvern och en sportpistol, en Hämmerlin.

7:e juli?
Citera
2024-06-29, 17:58
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
1980, förmodligen på sommaren eller tidig höst.

7:e juli?

11 juli, förlåt! 8 juli köpte han revolvern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in