2024-06-29, 01:04
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
20 gångers hävstång innebär att varje gång börsen backar -5% så har du förlorat alla pengar!

-5% * 20 = -100%
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tack för uträkningen. Det hade jag ingen aning om.

Ok, tack, vi höjer kunskapsnivån ett snäpp till.

Om börsen går ner -2,5% och du har ett hävstångsinstrument som har 20 i hävstång då förlorar du hälften av dina pengar.

20 * -2,5% = -50%.

Då blir nästa fråga, hur mycket måste börsen stiga för att du ska få tillbaka det förlorade kapitalet?

Har du kvar 50% av dina pengar så måste de dubbla sitt värde för du ska gå +/-0.
2 gånger pengarna är en uppgång på 100%.
100% tjänar du om du har hävstång 20 och börsen stiger 5%.

+5% * 20 = +100%.

Så, med hävstång 20 förlorar du hälften av dina pengar när börsen backar -2,5%,
meeen
du behöver sedan en ökning på börsen med +5% för att få tillbaka pengarna och gå +/- 0
.

Visst är det orättvist?!?
Med hög hävstång (=dagligt återställd hävstång) återhämtar man inte förlusterna efter de dagar/veckor börsen fallit.

Gissa varför de flesta certifikat med höga hävstänger slutar existera efter några månader?
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-06-29 kl. 01:18.
Citera
2024-06-29, 09:21
Medlem
Du argumenterar för en strategi som inte förespråkas här. Att investering av allt kapital med en hävstång på 20 på lång sikt kommer ge totalförlust är en uppenbar insikt.

Det russinsmurf påstår sig använda (om jag kommer ihåg korrekt) är att investera andelen (1/N) i ett certifikat med hävstång minst N över 1 dag. T.ex 1.25% av kapitalet och hävstång 80. Vissa dagar kommer man förlora insatsen (men inte mer), och det är priset för att insatsen på 1.25% kommer växa kraftigt vissa dagar.

I en perfekt värld där avkastningen inte har någon varians kommer detta ge exakt samma utveckling som om allt kapital vore investerat i den underliggande produkten.

I en halvperfekt värld där den statistiska fördelningen på avkastning är symmetrisk (t.ex normalfördelad) och intradagsknockout inte beaktas kommer avkastningen på strategin ge högre avkastning än investering av hela kapitalet i underliggande (har inte lyckats visa matematiskt då ekvationerna för den stokastiska processen blir svår pga max-operatorn, men simulering är tydlig)

I verkligheten är dock inte fördelningen symmetrisk, intradagsvolatilitet förekommer och är signifikant, spread på köp/sälj, så situationen blir långt mer komplex och slutligen blir det att beviset ligger i puddingen. Tyvärr är ingen pudding uppvisad ännu men det är en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ok, tack, vi höjer kunskapsnivån ett snäpp till.

Om börsen går ner -2,5% och du har ett hävstångsinstrument som har 20 i hävstång då förlorar du hälften av dina pengar.

20 * -2,5% = -50%.

Då blir nästa fråga, hur mycket måste börsen stiga för att du ska få tillbaka det förlorade kapitalet?

Har du kvar 50% av dina pengar så måste de dubbla sitt värde för du ska gå +/-0.
2 gånger pengarna är en uppgång på 100%.
100% tjänar du om du har hävstång 20 och börsen stiger 5%.

+5% * 20 = +100%.

Så, med hävstång 20 förlorar du hälften av dina pengar när börsen backar -2,5%,
meeen
du behöver sedan en ökning på börsen med +5% för att få tillbaka pengarna och gå +/- 0
.

Visst är det orättvist?!?
Med hög hävstång (=dagligt återställd hävstång) återhämtar man inte förlusterna efter de dagar/veckor börsen fallit.

Gissa varför de flesta certifikat med höga hävstänger slutar existera efter några månader?
Senast redigerad av Markowitz 2024-06-29 kl. 09:30.
Citera
2024-06-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Du argumenterar för en strategi som inte förespråkas här. Att investering av allt kapital med en hävstång på 20 på lång sikt kommer ge totalförlust är en uppenbar insikt.

Det russinsmurf påstår sig använda (om jag kommer ihåg korrekt) är att investera andelen (1/N) i ett certifikat med hävstång minst N över 1 dag. T.ex 1.25% av kapitalet och hävstång 80. Vissa dagar kommer man förlora insatsen (men inte mer), och det är priset för att insatsen på 1.25% kommer växa kraftigt vissa dagar.

I en perfekt värld där avkastningen inte har någon varians kommer detta ge exakt samma utveckling som om allt kapital vore investerat i den underliggande produkten.

I en halvperfekt värld där den statistiska fördelningen på avkastning är symmetrisk (t.ex normalfördelad) och intradagsknockout inte beaktas kommer avkastningen på strategin ge högre avkastning än investering av hela kapitalet i underliggande (har inte lyckats visa matematiskt då ekvationerna för den stokastiska processen blir svår pga max-operatorn, men simulering är tydlig)

I verkligheten är dock inte fördelningen symmetrisk, intradagsvolatilitet förekommer och är signifikant, spread på köp/sälj, så situationen blir långt mer komplex och slutligen blir det att beviset ligger i puddingen. Tyvärr är ingen pudding uppvisad ännu men det är en annan sak.
Precis. Om man ska försöka mästra nån kanske man ska läsa igenom tråden först och sätta sig in i hur det var tänkt och vilken produkt man använder.

Vill nån ha bevis för att det fungerar får den hämta hem kurserna och sätta upp ett program i excel själv.
Lite får man väl göra själv när man fått ett så helt otroligt fantastiskt system helt gratis.
Citera
2024-06-29, 22:00
Medlem
Jag roade mig med att ladda hem stängningskurserna för omx30 varje dag från 2000-04-07 och satte in i Excel. Nu reserverar jag mig för att jag kan ha räknat fel, men håller tummarna att det blev rätt.

Jag satte upp villkoret att om den procentuella skillnaden till nuvarande dags lägsta pris från föregående dags stängningspris inklusive hävstång är lägre än 100% så är det knock, i annat fall får man den procentuella kursrörelsen multiplicerat med hävstången.

Jag testade med lite olika värden, men säg att man kör med en hävstång på 80 och satsat 10k varje gång. Då hade man under perioden gjort en vinst på ungefär 3.2M, jämfört med att omx30 gått upp 82% under perioden.

Dock är det ju så att mini futures är en komplicerad produkt med underliggande belåning. Exakt hur man ska räkna på kostnaden för belåningen har jag inte satt mig in i, men kortfattat kan man säga att om du köper en mini future med hävstång 80 för 10k, så är du investerad med motsvarande 800k och har således lånat 790k som du ska betala ränta på.

Om jag försökte simulera detta med att t.ex lägga in att man bara får 80% av vinsten varje gång man lyckas så blev det dystrare. Då hade man istället förlorat ~1.6M kr.
Citera
2024-06-30, 11:11
Medlem
Jag kollade även på strategin att köpa med 20ggr hävstång vid årsskiftet.

Man kan väl säga att det fungerar oftast, men kostnaden de gånger de inte fungerar är ju inte försumbar. Förlorar man en miljon, så tar det 3 år av att det ska lyckas för att tjäna igen det, och ytterligare mer för att det ska slå att följa index.

TS hävdar t.ex att det gick bra årsskiftet 2021-2022 när tråden skapades. Men om det nu gick bra så beror det snarare på tur än att strategin fungerade.
Stängningskursen för omx30 2021-12-30 var 2419.73. Sen nådde den sin topp 2022-01-04
då högsta betalda var 2466.93.
Det ger en maximal procentuell uppgång på (2466.93 - 2419.73)/2419.73 = 1.95%, dvs under de 2% som TS har i sin strategi. Så för att ha uppnått sitt mål måste man antingen haft tur och köpt in sig när kursen var lägre, eller haft en högre hävstång än 20. Efter 2022-01-04 gick det utför och man hade knockats.
Citera
2024-06-30, 11:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Det är naturligtvis rent vansinne, och ingen av oss vet om TS menar allvar eller trollar, men ändå underhållande att läsa
Citera
2024-06-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är naturligtvis rent vansinne, och ingen av oss vet om TS menar allvar eller trollar, men ändå underhållande att läsa
Vad är det som är rent vansinne?
Att tjäna mycket pengar genom att ta mindre risk kan jag förstå att det för vissa kan kännas som trolleri. Men vansinne kan jag inte se hur det skulle vara.
Citera
2024-07-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag kollade även på strategin att köpa med 20ggr hävstång vid årsskiftet.

Man kan väl säga att det fungerar oftast, men kostnaden de gånger de inte fungerar är ju inte försumbar. Förlorar man en miljon, så tar det 3 år av att det ska lyckas för att tjäna igen det, och ytterligare mer för att det ska slå att följa index.

TS hävdar t.ex att det gick bra årsskiftet 2021-2022 när tråden skapades. Men om det nu gick bra så beror det snarare på tur än att strategin fungerade.
Stängningskursen för omx30 2021-12-30 var 2419.73. Sen nådde den sin topp 2022-01-04
då högsta betalda var 2466.93.
Det ger en maximal procentuell uppgång på (2466.93 - 2419.73)/2419.73 = 1.95%, dvs under de 2% som TS har i sin strategi. Så för att ha uppnått sitt mål måste man antingen haft tur och köpt in sig när kursen var lägre, eller haft en högre hävstång än 20. Efter 2022-01-04 gick det utför och man hade knockats.
Precis som det framgår i inlägg nummer 18.
Citera
2024-07-02, 19:59
Medlem
Citat:
Precis som det framgår i inlägg nummer 18.

Ja, så det är ju bra att det gick bra för dig, och förhoppningsvis fortsätter det gå bra för dig.
Men ska vi diskutera strategin så får man vara transparent med att den inte fungerade 2021-2022. Anledningen att det gick bra för dig var inte att det var på håret, utan för att du gjorde något annat som är utanför strategin att köpa en turbo med 20x hävstång. Vill man marknadsföra det som att strategin fungerade så får man ändra så det är någon annan hävstång som gäller, så att folk som vill följa faktiskt lyckas, och inte bara du.

Jag skriver inte för att informera dig, du får göra som du vill. Men om någon hade gått in i tråden och tänkt att detta låter som en bra strategi och köpt med 20x hävstång så hade de förlorat sina pengar, och jag tycker det är en bra konsumentupplysning till de som läser i tråden. Innan dess fungerade det inte årsskiftet 2015-2016 heller.
Senast redigerad av Dogmatix 2024-07-02 kl. 20:17.
Citera
2024-07-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, så det är ju bra att det gick bra för dig, och förhoppningsvis fortsätter det gå bra för dig.
Men ska vi diskutera strategin så får man vara transparent med att den inte fungerade 2021-2022. Anledningen att det gick bra för dig var inte att det var på håret, utan för att du gjorde något annat som är utanför strategin att köpa en turbo med 20x hävstång. Vill man marknadsföra det som att strategin fungerade så får man ändra så det är någon annan hävstång som gäller, så att folk som vill följa faktiskt lyckas, och inte bara du.

Jag skriver inte för att informera dig, du får göra som du vill. Men om någon hade gått in i tråden och tänkt att detta låter som en bra strategi och köpt med 20x hävstång så hade de förlorat sina pengar, och jag tycker det är en bra konsumentupplysning till de som läser i tråden. Innan dess fungerade det inte årsskiftet 2015-2016 heller.
Otroligt lönsamt i vilket fall som helst.
Citera
2024-07-02, 21:44
Medlem
Citat:
Otroligt lönsamt i vilket fall som helst.

2015/16= -1miljon.
2016/17= -600K
2017/18= -200K
2018/19= +200K
2019/20= +600K
2020/21= +1miljon
2021/22= Plus minus noll.
2022/23= +400K
2023/24= +800K

Nu vet jag ju inte vad du får behålla efter skatter osv, men nåt sånt?
Det kräver ju att man är miljonär och har råd att gambla med några miljoner oxå…

3år för att ens gå på plus om man började 15/16 eller 21/22.

Hur många har råd att torska 3ggr på raken?
Citera
2024-07-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
2015/16= -1miljon.
2016/17= -600K
2017/18= -200K
2018/19= +200K
2019/20= +600K
2020/21= +1miljon
2021/22= Plus minus noll.
2022/23= +400K
2023/24= +800K

Nu vet jag ju inte vad du får behålla efter skatter osv, men nåt sånt?
Det kräver ju att man är miljonär och har råd att gambla med några miljoner oxå…

3år för att ens gå på plus om man började 15/16 eller 21/22.

Hur många har råd att torska 3ggr på raken?

Jämför med om man köpt omx30 index 2016-01, då har man en uppgång på 84%. Hade man investerat en miljon så, så hade man haft mer pengar, och undvikit 2 hjärtinfarkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in