2024-06-29, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Väst måste inkludera USA annars tror jag inte ukrainarna kan stå emot. Jag följde debatten mellan Biden och Trump i natt och det var i det närmaste en katastrof, för Biden. Väljs Trump som president, så tydde allt på att det är slut på dom stora "paketen". Relationen EU / USA kan gå samma väg.

Trumpen är svår att bli klok på. Den som lever får se. Både han och Putin kan vara döda innan Ryssland hunnit bygga någonting som liknar en armé värdig en stormakt igen (om det ens händer). Allt kommer behöva göras nytt när sovjetlagret är slut, vilket det är om några år. Stridsvagnar, flyg, luftvärn, flotta. Förmodligen medan Ryssland är under sanktioner och har bränt alla sparade pengar. Ryssland hade aldrig en jätteekonomi till att börja med och var inte ledande i teknik heller. Den som väntar på att BRICS ska börja leverera på allvar får nog ha tålamod. Indien köper västvapen när Ryssland inte kan exportera.
Senast redigerad av YBB641 2024-06-29 kl. 01:21.
Citera
2024-06-29, 01:30
Medlem
monken1s avatar
https://x.com/baanedvidz/status/1806716914003283991?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Nu tror jag att jag sett ALLT! Ryssarna sätter in Spindelmannen i armén!
Citera
2024-06-29, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Har du historiska bevis på det? ps jag är svensk. 70% går inte på er nato smörja

Om du tittar på en karta från 1450 talet så ser du vart Ukraina och var Ryssland är någonstans.
Citera
2024-06-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
*
vad befann sig i sjukhusen vid tidpunkten för attacken?

sjukhusbyggnader och skolor och liknande blir militära legala mål då då militären flyttar in.
inga konstigheter.
byggnaden i sig och dess funktion den skapades för spelar ingen roll, det är hur den används.

läs vad du skrivit själv så förstår du. "1500 verifierade attacker mot sjukvården (byggnader)"
stoppar man stridsvagnar och ammunitionslager i källaren och utkikar på de övre våningarna så är det inte längre "sjukvården" utan en postering

Om Sjukhusen används i militära syften försvinner skyddsstatusen men inget av sjukhusen som bombats har använts i militära syften.

Ryssen bombar civila konstant, bara ta deras double taps de använder på civila hus för att döda sjukvårdare/poliser/brandmän. Ryssarna begår konstanta krigsbrott.
Citera
2024-06-29, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag är ganska säker att de fått MIM 104A varianten som når strax över 10 mil, finns sedan en variant som når 16 mil och en som når 18 mil mot flyg.
Du har naturligtvis helt rätt, även den äldre varianten när dessa avstånd. Du hade rätt, jag hade fel.
Citera
2024-06-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om Sjukhusen används i militära syften försvinner skyddsstatusen men inget av sjukhusen som bombats har använts i militära syften.

Ryssen bombar civila konstant, bara ta deras double taps de använder på civila hus för att döda sjukvårdare/poliser/brandmän. Ryssarna begår konstanta krigsbrott.
Det är standard bland ryssen, knappt ett krigsbrott då ryssen inte gör annat. Vidriga jävla patrask. Voi vittu!
Citera
2024-06-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kommer inte hända så länge Kina stödjer Putin. Dom kommer aldrig tillåta att "väst" segrar.

Ukraina frågan är inte viktig för Nalle Puh. Dessutom är Kina rätt sura på Putin för hans allians med N. Korea.
Senast redigerad av Kratatch 2024-06-29 kl. 02:33.
Citera
2024-06-29, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Har aldrig sett en stridsvagn i någon källare....någonsin. Vad tusan skulle det tjäna till?

Hur får man ens dit den utan att köra igenom en vägg och sedan rasa ner när golvet ger vika?
Citera
2024-06-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det bästa vi realistiskt sett kan hoppas på för Ukrainas del är att stärka deras förhandlingsposition, så mycket som möjligt. Att Ukraina med militära medel skulle kunna pressa tillbaka ryssarna öster om Surovikin- linjen är inte realistiskt. Likaså att ryssarna skulle ge upp Krim.

Militärt tror jag inte att man kan anfallserövra dessa territorium men till slut kommer ryssen få bestämma sig för att stanna där de är och ha förluster på flera hundra soldater om dagen för överskådlig framtid tillsammans med enorma materialförlustet eller att backa tillbaka till Ryssland.
Senast redigerad av will242 2024-06-29 kl. 02:39.
Citera
2024-06-29, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
rent specifikt så funkar det så med artilleriradar ( som tex svenska ARTHUR ) att man bekämpar
fiendens artilleri. Man beskjuter det plats vart dom har sina pjäser.
Klart att en pjäsplats är ett militärt mål.
Grupperar du ett granatkastarkompani på en skolgård får du räkna med att skolgården kommer att
bli beskjuten. Dom som skjuter vet inte vart dom skjuter dom får bara X+Y koordinater.
I alla fall var det så på " min tid "

Detta är inget specifikt för Ukraina kriget. Funkar så i alla krig där man försöker hitta vart fienden
har sitt artilleri placerat för att kunna skjuta moteld.

Antar att Israelerna gör samma sak i Gaza ? Mäter in var Hamas sköt sina raketer från och svarar med
robotangrepp eller flygräd mot positionen.

Vilka Artilleripjäser står inne i Kharkiv menar du?
Citera
2024-06-29, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Uppgifter på twitter och telegram att S-500 slagits ut. Ej bekräftat men sådana här rykten brukar ha "legs"...

It is reported that the newest Russian S-500 air defense system was destroyed by ATACMS cluster missiles.

The cost of one of these reaches $600 million.

https://x.com/front_ukrainian/status/1806629720877838621

Om det stämmer så gjorde den sitt jobb i alla fall. Den stoppade en ATACMS från att träffa något annat mål. Tyvärr kommer den inte kunna göra om det igen. (Om det nu stämmer att den slagits ut)
Citera
2024-06-29, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ukraina frågan är inte viktig för Nalle Puh. Dessutom är Kina rätt sura på Putin för hans allians med N. Korea.
Kan man hoppas på att Kina vänder sig helt emot Putin? Så den lille feta och aiatollan blir hans enda vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in