2024-06-28, 21:15
Medlem
cleolinas avatar
Hej!

Hoppas att jag la den här tråden rätt nu.
Är helt desperat!
Har tydligen en saldospärr på mitt abonnemang. Framgår inte över abonnemangsöversikt men har ett vagt minne av det, så stämmer säkert.

Köpte nu utlandssurf för UK varpå saldotaket tydligen nåddes. Varpå de spärrade ALLT! Har massa surf kvar men det enda som funkar är Wi-Fi. Kan när jag har Wi-Fi surfa och skicka mess på iPhone. Mess till andra mobiler funkar inte.

Tele2 skriver att för att låsa upp detta saldotak måste jag ringa dem (går alltså inte att göra via sitt konto på Tele2), men att ringa fungerar ju inte heller!
De har heller ingen chatt och skriver på instagram att de inte besvarar personliga frågor utan hänvisar även där till telefoni - som de alltså har stängt av.

Ingen kan heller ringa till mig, samtalen kopplas inte fram.

Jag vet att det är saldotak som är problemet för att jag fick ett sms om att den nu slagit in (samma sekund som jag köpte till utlandssurfen) och i sms:et stod det att jag skulle ringa om jag ville ändra detta.
Som alltså inte funkar pga spärrat abonnemang.

På sin hemsida skriver Tele2:
”För att aktivera, ta bort eller ändra Saldotak, ring kundservice på 90 222.

Viktigt att veta om saldotak

När saldotaket är uppnått spärras ditt abonnemang för all användning. Även eventuella gratistjänster som ingår i din månadsavgift spärras. Därför rekommenderar vi att du i första hand att använder någon av våra spärrtjänster för att begränsa extrakostnader om du har ett abonnemang där samtal, sms och mms ingår.”

De vet alltså uppenbarligen om att hela (!) abonnemanget, även sånt som ingår, spärras vid saldotak. Ändå hänvisar de till att ringa, en funktion som alltså har strypts. Vad ska jag göra!?

Finns ingen chatt.
Mail svarar de på inom 5 dagar och då svarar de inte på personliga frågor utan ”allmäna”.
Får inget svar på instagram.
Telefonen är spärrad från att ringa.
Ingen kan heller ringa mig.
Utanför Wi-Fi funkar telefonen inte alls.
Wi-Fi funkar - men som sagt var: inte heller vid Wi-Fi funkar det att ringa.
Kommer inte att hinna besöka en av deras butiker innan mitt flyg går.
Vad fan ska jag göra?
Har förstås startat om mobilen, men ingen skillnad.
Har massa GB kvar på min surf inom Sverige och köpte 30 GB för UK, men allt är jag låst. 🤯🤯🤯

Snälla, hjälp! 😭😭😭
Citera
2024-06-28, 21:32
Medlem
Har du verkligen testat att ringa just 90222? (kanske just det numret fungerar att ringa, liksom 112)

Konstigt att de spärrar fria funktioner.
Citera
2024-06-28, 21:35
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har du verkligen testat att ringa just 90222? (kanske just det numret fungerar att ringa, liksom 112)

Konstigt att de spärrar fria funktioner.
Ja, har testat att ringa det numret, som är det de hänvisar till. Har även testat att ringa andra nummer och andra har testat att ringa till mig. Samtalen kopplas inte fram.

Ja, inte klokt. Man förväntar ju sig att saldotaket hindrar från att köpa/ringa/surfa för över den summan, men allt, inklusive alla GB jag har kvar (en massa!) är spärrade. Kan som sagt var inte ens bli uppringd.
Citera
2024-06-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, har testat att ringa det numret, som är det de hänvisar till. Har även testat att ringa andra nummer och andra har testat att ringa till mig. Samtalen kopplas inte fram.
Något har säkert hänt som inte skulle hänt när de spärrade det de skulle.

Starta om och lite sånt där? In och kolla inställningar.

Om du är i UK nu så kanske du betalar för inkommande samtal, så det är därför ingen kan ringa dig?
Citera
2024-06-28, 21:39
Medlem
Einstein, det finns fler telefoner!
Citera
2024-06-28, 22:03
Medlem
invandrar-leffes avatar
Först och främst, välkommen till den nya kundservicefria nutiden. Avaknad av nåbar servicepersonal och kundtjänst är ett jävla gissel som slår till när man minst behöver det.

Citat:
Kommer inte att hinna besöka en av deras butiker innan mitt flyg går.
Vad fan ska jag göra?

Har förstås startat om mobilen, men ingen skillnad.
Har massa GB kvar på min surf inom Sverige och köpte 30 GB för UK, men allt är jag låst. 🤯🤯🤯

Snälla, hjälp! 😭😭😭

Du får väl helt enkelt klara dig utan mobil och/eller surf ett tag. Många av oss har överlevt många år utan och det kan vara praktiskt att utföra lite verklig hands on träning för ett framtidsscenario systemen slås ut.

Är du i helt desperat behov av en telefon får du väl helt enkelt köpa något kontantkort.
Flashback har mig veterligen ingen supportcentral för Tele2 . . .
Citera
2024-06-28, 22:14
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Något har säkert hänt som inte skulle hänt när de spärrade det de skulle.

Starta om och lite sånt där? In och kolla inställningar.

Om du är i UK nu så kanske du betalar för inkommande samtal, så det är därför ingen kan ringa dig?

Ja, verkar ju helt absurt att de skulle låsa även telefoni med flit och sedan bara hänvisa till just det för att låsa upp gränsen. Också lite sjukt att man inte ser denna spärr alls på sitt konto, inte ens när man är inloggad med bank-id, och inte är betrodd att ta bort gränsen själv via bank-id…
Har startat om, är inte i UK utan kvar i Sverige med massa surf kvar på abonnemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av ola.h
Einstein, det finns fler telefoner!

Ok, vems telefon ska jag ta på Arlanda i morgon bitti? Troligen har inte Tele2:s kundtjänst öppnat då heller, men jag kanske kan övertala någon random londonbo att jag ska få ringa till Sverige och sitta i telefonkö några timmar med vederbörandes telefon?
För jag har då inga andra telefoner med abonnemang över.

Citat:
Ursprungligen postat av GoVsTRaJJdeRR
Men jösses gå till en kiosk och köp ett "kontantkort"

Varför har folk så svårt att hitta lösningar på problem?
Ok, jag har inte haft kontantkort sen jag var typ 17. Trodde inte såna fanns längre. Vem har inte riktigt abonnemang?
Men ok, man kan alltså fixa ett nytt simkort och sätta in i telefonen och ringa för den summan som finns laddat på?
Då hoppas vi att Tele2 går att komma fram till med det och att de hjälper mig även om jag ringer från ett nummer som inte är kopplat till mitt abonnemang. Är tyvärr inte säker på att de gör det.

—-

Finns det någon annan som har ett förslag är jag väldigt, väldigt tacksam!
Citera
2024-06-28, 22:18
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Först och främst, välkommen till den nya kundservicefria nutiden. Avaknad av nåbar servicepersonal och kundtjänst är ett jävla gissel som slår till när man minst behöver det.

Du får väl helt enkelt klara dig utan mobil och/eller surf ett tag. Många av oss har överlevt många år utan och det kan vara praktiskt att utföra lite verklig hands on träning för ett framtidsscenario systemen slås ut.

Är du i helt desperat behov av en telefon får du väl helt enkelt köpa något kontantkort.
Flashback har mig veterligen ingen supportcentral för Tele2 . . .

Jag vet att detta forum inte är tele2:s kundservice men det kanske finns folk som varit med om samma och vet lösningen, eller ändå har någon bra input? Måste man verkligen vara sarkastisk när någon förtvivlat ber om hjälp?
Men ja, uppenbarligen får jag klara mig utan att kunna surfa, skicka sms eller kunna ringa eller bli uppringd. Känns halvkul när man är utomlands, dock.
Om nu inte kontaktkort funkar.
Citera
2024-06-29, 02:38
Medlem
JustTrollings avatar
Man behöver ringa och ange bankID när man ringer för att visa på att man är rätt kund.

Man behöver inte ringa från samma nummer som man har hos Tele2. Är det kö så erbjuder systemet att ringa upp när det är ens tur i kön, man får ange nummer själv och eftersom man får ange nummer själv så behöver nog inte det vara samma nummer som man är kund med.

Du får ringa 90222 eller 0772-252525 från kl. 09.

Om du inte lyckas fixa det innan flyget går så finns det gott om kontantkort att skaffa i UK. Du vill ha "SIM only, Pay as you go". Det är inte speciellt dyrt. Du får helt enkelt ett kontantkort och köper en laddning med en viss mängd data, brukar kallas "data pack", "bundle", eller liknande. Kommer kosta 100-200 kr för ett kontantkort med massor av data som gäller i en månad.
Senast redigerad av JustTrolling 2024-06-29 kl. 02:47.
Citera
2024-06-29, 06:40
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Man behöver ringa och ange bankID när man ringer för att visa på att man är rätt kund.

Man behöver inte ringa från samma nummer som man har hos Tele2. Är det kö så erbjuder systemet att ringa upp när det är ens tur i kön, man får ange nummer själv och eftersom man får ange nummer själv så behöver nog inte det vara samma nummer som man är kund med.

Du får ringa 90222 eller 0772-252525 från kl. 09.

Om du inte lyckas fixa det innan flyget går så finns det gott om kontantkort att skaffa i UK. Du vill ha "SIM only, Pay as you go". Det är inte speciellt dyrt. Du får helt enkelt ett kontantkort och köper en laddning med en viss mängd data, brukar kallas "data pack", "bundle", eller liknande. Kommer kosta 100-200 kr för ett kontantkort med massor av data som gäller i en månad.

Tack, snälla du! 🌞 🌷

Och tack till alla andra som gett input!
Citera
2024-06-30, 02:03
Medlem
GoVsTRaJJdeRRs avatar
Citat:
Ja, verkar ju helt absurt att de skulle låsa även telefoni med flit och sedan bara hänvisa till just det för att låsa upp gränsen. Också lite sjukt att man inte ser denna spärr alls på sitt konto, inte ens när man är inloggad med bank-id, och inte är betrodd att ta bort gränsen själv via bank-id…
Har startat om, är inte i UK utan kvar i Sverige med massa surf kvar på abonnemanget.

Ok, vems telefon ska jag ta på Arlanda i morgon bitti? Troligen har inte Tele2:s kundtjänst öppnat då heller, men jag kanske kan övertala någon random londonbo att jag ska få ringa till Sverige och sitta i telefonkö några timmar med vederbörandes telefon?
För jag har då inga andra telefoner med abonnemang över.

Ok, jag har inte haft kontantkort sen jag var typ 17. Trodde inte såna fanns längre. Vem har inte riktigt abonnemang?
Men ok, man kan alltså fixa ett nytt simkort och sätta in i telefonen och ringa för den summan som finns laddat på?
Då hoppas vi att Tele2 går att komma fram till med det och att de hjälper mig även om jag ringer från ett nummer som inte är kopplat till mitt abonnemang. Är tyvärr inte säker på att de gör det.

—-

Finns det någon annan som har ett förslag är jag väldigt, väldigt tacksam!

Är du efterbliven? Om du vill vara ekonomiskt och stannar i ett land en längre tid så köper du givetvis ett kontantkort/abonnemang i det landet du befinner dig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in