2024-06-28, 17:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG
Det var en stökig period och min nu avlidna vän hade mitt bank id på sin lur för jag hade blivit av med min och tydligen även min kod.

Det ska inte vara avbrott för man kontaktar företaget.
Jag tror att du måste läsa på mig när du hör av dig till företaget bryter du preskriptionen.
Om du betalar något på skulden som bryter du också detta.
Om du tar emot ett brev som bryter du detta också. Däremot är det företaget som ska bevisa att du har fått ett brev.
Det känns som att du kan fet glömma att bli av med detta. Jag hade en känsla på att det var någonting som låg och stämde till 100%.
Det känns som att du faktiskt mer eller mindre är inblandad på något sätt. Handlade det om en större summa?
Citera
2024-06-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tror att du måste läsa på mig när du hör av dig till företaget bryter du preskriptionen.
Om du betalar något på skulden som bryter du också detta.
Om du tar emot ett brev som bryter du detta också. Däremot är det företaget som ska bevisa att du har fått ett brev.
Det känns som att du kan fet glömma att bli av med detta. Jag hade en känsla på att det var någonting som låg och stämde till 100%.
Det känns som att du faktiskt mer eller mindre är inblandad på något sätt. Handlade det om en större summa?

En halvstor summa. Jag var inte indragen.

Har du källa på att preskriptionstiden avbryts när jag kontaktar företag.
Citera
2024-06-28, 17:25
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:

Jag vet inte om du kan komma in på denna länken men du kan pröva. Jag sitter i Asien så att sidan Kanske kan vara blockerad. Denna sidan har hjälpt mig mycket för 15 år sedan.
fattiga riddare forum
Kan du få väldigt mycket hjälp och jag hoppas att sidan fortfarande existerar.
Annars får du försöka Googla dig runt. Jag har liksom inte så mycket tid med tanke på att jag sitter i Asien klockan 12 på kvällen och jobbar.
Skulle ner för mycket får du dra på någon form av landsflykt ett par år..
Citera
2024-06-28, 17:30
Medlem
Citat:

I princip alla kontakter kring en skuld innebär avbrott, räcker med ett telefonsamtal eller att du får ett brev.
Citera
2024-06-28, 17:33
Medlem
Citat:

Ja, så fort du på något sätt medger att det finns en fordran (och det gör du ju om du frågar om den preskriberats) så avbryts preskribtionstiden:

Preskribtionslag
Citat:
Preskriptionsavbrott

5 § Preskription avbryts genom att
1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller planförhandling under företagsrekonstruktion. Lag (2022:976).

Så du har inget att vinna på att kontakta dem.

Dum uppfattning är väl att det inte finns någon fordran från början och det har du meddelat. Då har du gjort ditt.
Då händer inget alls om inte borgenären väljer att väcka talan i domstol.

Det troliga är väl att de lagt ner kravet för länge sedan.
Senast redigerad av Engineer 2024-06-28 kl. 17:36.
Citera
2024-06-28, 18:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej, han har bestridit med att det var bedrägeri. Någon kredit har alltså inte beviljats och inget lånavtal har ingåtts.

Det är preskriberat.
Om det inte finns något lån finns inget att preskribera.
Citera
2024-06-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, så fort du på något sätt medger att det finns en fordran (och det gör du ju om du frågar om den preskriberats) så avbryts preskribtionstiden:

Preskribtionslag

Så du har inget att vinna på att kontakta dem.

Dum uppfattning är väl att det inte finns någon fordran från början och det har du meddelat. Då har du gjort ditt.
Då händer inget alls om inte borgenären väljer att väcka talan i domstol.

Det troliga är väl att de lagt ner kravet för länge sedan.

De har inte lagt ner. Fick veta att de igår har återaktualliserat skulden.

Är det verkligen preskriptionsavbrott att fråga varför det står att en faktura kommer skickas? Det enda jag har gjort förutom det är meddela att polisanmälan är nedlagd i november 2021.
Citera
2024-06-28, 18:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Någon handlade i mitt namn i januari 2021 på kontokredit på Qliro. Jag fick veta det i april när jag fick en slutfaktura. Jag bestred till Qliro och sa att det är ett bedrägeri. Jag gjorde också en polisanmälan som lades ner. Qliro bad mig återkomma med besked om anmälan vilket jag gjorde i november 2021.
Tekniskt sett är det ju Qliro som bör göra polisanmälan eftersom det är de som har blivit bedragna.
Citera
2024-06-28, 18:47
Medlem
Citat:
De har inte lagt ner. Fick veta att de igår har återaktualliserat skulden.

Är det verkligen preskriptionsavbrott att fråga varför det står att en faktura kommer skickas? Det enda jag har gjort förutom det är meddela att polisanmälan är nedlagd i november 2021.

Räcker ju att det blir olika uppfattningar om vad samtalet handlare om. Du är ju i ett läge där du varken kan eller behöver göra något, då är det bättre att ligga lågt och låta tiden gå. Du har bestridit, då har du gjort ditt.. Nästa steg när du måste agera är när KFM frågar om skulden.
Citera
2024-06-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Räcker ju att det blir olika uppfattningar om vad samtalet handlare om. Du är ju i ett läge där du varken kan eller behöver göra något, då är det bättre att ligga lågt och låta tiden gå. Du har bestridit, då har du gjort ditt.. Nästa steg när du måste agera är när KFM frågar om skulden.

Jag vill ju veta om det går hävda preskription när det har gått till KF.
Citera
2024-06-28, 19:41
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jag vill ju veta om det går hävda preskription när det har gått till KF.
Men vänta lite grann nu det är någonting som inte stämmer. Du får liksom berätta hela historien för att man ska kunna hjälpa dig.
Kan det vara möjligt att denna skulden ligger på Kronofogden eller hos företaget eller hos någon Inkasso.
Det känns som att det är för många konstigheter som inte stämmer med detta.
Har du fått någon betalningsanmärkning på grund av detta eller inte. Du vet att inkassobolaget kan sälja skulder mellan inkassobolag.
Det innebär att din skull kan leva i flera år och bara åker fram och tillbaka mellan inkassombolag och Kronofogden.
Om skulden ligger på Inkasso så ska du begära preskription till inkassobolaget. Om skulden ligger på Kronofogden ska du göra en invändning mot att preskription ska gälla.
Däremot så har du redan brutit preskriptionen eftersom du har hört av dig innan tre år har gått.
Jag anser att detta är någon form av lån. Om det är lån så är preskriptionstiden 10 år och inte tre år.
Citera
2024-06-28, 20:12
Medlem
Citat:
Det var en stökig period och min nu avlidna vän hade mitt bank id på sin lur för jag hade blivit av med min och tydligen även min kod.

Det ska inte vara avbrott för man kontaktar företaget.

Man ska inte överhuvudtaget lämna ut sin BankID till någon. Då det verkar som du har gjort det då har du dig själv att skylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in