2024-06-05, 18:16
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lefec
Om jag vill känna mig lite mysig på detta, behöver jag ta allt på en och samma gång, eller kan jag fylla på några timmar senare?

Dvs jag har fått 10 mg utskrivet som jag ska ta två gånger per dag, samt tabletter om 5 mg som jag ska ta vid behov mot smärta.

Säg att jag tar 10 mg kl 8 på morgonen, jag blir inge hög av detta. Kan jag då ta ytterligare 5 eller 10 mg typ kl 12-13 och då bli hög, eller måste jag ta allt på en och samma gång, dsv 15-20 mg vid ett och samma tillfälle för att känna något?

Och som jag förstår har jag fått små doser och även väldigt litet uttag, men finns det något jag ska se upp på när det kommer till beroende, varningssignaler eller liknande? Jag tar ju detta mot smärta men ser gärna att vara lite mysig om jag ändå ska vara hemma sjukskriven

Oooooh det är en farlig resa du vill ge dig in på... Men tugga tabletten innan du sväljer den, effekten kommer då relativt snabbt. Räcker inte en, så får du helt enkelt förtära ytterligare en på samma vis. Fast om du vill punda på ordentligt så röker du dem på folie
(Förmodar att det är OxyContin du har utskrivet.)
Citera
2024-06-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Oooooh det är en farlig resa du vill ge dig in på... Men tugga tabletten innan du sväljer den, effekten kommer då relativt snabbt. Räcker inte en, så får du helt enkelt förtära ytterligare en på samma vis. Fast om du vill punda på ordentligt så röker du dem på folie
(Förmodar att det är OxyContin du har utskrivet.)

Tack. Det här är en geniun fråga - vad är det som är så farligt med detta om jag har fått de mot smärta av läkare och samtidigt får ut den effekt som de är avsedda för att göra? Är det att man tar aningen mer än vad som behövs för att lindra smärtan? Eller är skön känsla = aútomatiskt tagit för mycket. Eller för att jag tar dem i fel syfte? Du fick mig att tänka till lite, vet ju att de är beroendeframkallande men jag har ju fått dem på recept och om jag tar lite mer någon gång är väl inte så farligt eller???

Och hur länge kan jag vänta om jag ska ta en till? Inge folie eller snorta tänker jag göra, men måste jag ta båda tabletterna samtidigt eller kan jag vänta 4 timmar innan jag tar nästa?
Citera
2024-06-05, 22:30
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Tack. Det här är en geniun fråga - vad är det som är så farligt med detta om jag har fått de mot smärta av läkare och samtidigt får ut den effekt som de är avsedda för att göra? Är det att man tar aningen mer än vad som behövs för att lindra smärtan? Eller är skön känsla = aútomatiskt tagit för mycket. Eller för att jag tar dem i fel syfte? Du fick mig att tänka till lite, vet ju att de är beroendeframkallande men jag har ju fått dem på recept och om jag tar lite mer någon gång är väl inte så farligt eller???

Och hur länge kan jag vänta om jag ska ta en till? Inge folie eller snorta tänker jag göra, men måste jag ta båda tabletterna samtidigt eller kan jag vänta 4 timmar innan jag tar nästa?

Risken är stor att du gillar effekten dem ger och vips så har du hamnat i ett kemiskt fängelse, fortare än vad du har kunnat föreställa. Försöker mig inte på en moralpredikan, talar bara från egen erfarenhet.

Tuggar du dem så borde ha full effekt inom en timme, ingen större fara att återdosera, men naturligtvis så får man ett kraftigare påslag ifall man äter flera tabletter samtidigt.

Verkar skilja otroligt mycket hur olika individer reagerar på medicinen (drogen) och vad som anses som en bra startdos för att uppnå berusning. Vissa blir sköna på ett par-tre stycken 10mg's, några "noddar" (stadie mellan vakenhet och dröm), finns dom som blir energiska och andra illamående.

Edit:
Snorta bör du undvika då biotillgängligheten är sämre än oralt.
Senast redigerad av Hiraeth 2024-06-05 kl. 22:43.
Citera
2024-06-05, 23:07
Medlem
AndreasStartklars avatar
Citat:
Om jag vill känna mig lite mysig på detta, behöver jag ta allt på en och samma gång, eller kan jag fylla på några timmar senare?

Dvs jag har fått 10 mg utskrivet som jag ska ta två gånger per dag, samt tabletter om 5 mg som jag ska ta vid behov mot smärta.

Säg att jag tar 10 mg kl 8 på morgonen, jag blir inge hög av detta. Kan jag då ta ytterligare 5 eller 10 mg typ kl 12-13 och då bli hög, eller måste jag ta allt på en och samma gång, dsv 15-20 mg vid ett och samma tillfälle för att känna något?

Och som jag förstår har jag fått små doser och även väldigt litet uttag, men finns det något jag ska se upp på när det kommer till beroende, varningssignaler eller liknande? Jag tar ju detta mot smärta men ser gärna att vara lite mysig om jag ändå ska vara hemma sjukskriven

Ja att du skriver så här är den största röda varningslampan som existerar. Du är garanterat i riskgrupp. Du kommer bygga tolerans snabbt och kommer väl knappt hinna göra slut på ditt första recept innan du behöver mer och får vända dig till svarta marknaden om du blir frälst (vilket risken är stor för). Ärligt talat skiter jag i vad du gör och jag tror du ändå bestämt dig så ja du bör tugga i dig 20mg på en gång för att få nån typ av rus

ses på andra sidan
Senast redigerad av AndreasStartklar 2024-06-05 kl. 23:15.
Citera
2024-06-06, 19:20
Medlem
Tortellis avatar
Citat:

Det fungerar i början, men efter två veckor börjar toleransen att spöka. 10mg blir 20mg. Opiater är underbart vid smärta och recept. Men kroppen skiter I recept, du kommer att fastna i ett helvete tro mig. Som ovan skrev, Det är en farlig väg du tänker börja med. Bara ett gott råd. Var försiktig.
Citera
2024-06-07, 19:23
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Du har redan fått en massa varningar, ta till dig dessa.
Du må ha recept och ”liten dos” just nu, men börjar du ta extra för att du vill lulla runt ”hög” hemma nu när du ”ändå är sjukskriven” kommer toleransen skjuta i höjden snabbare än om du håller dig till ordinerad dos, dvs du kommer behöva fler tabletter än vad som finns på receptet.

Om sen läkaren vägrar skriva ut mer, vilket inte är omöjligt, hur tänker du lösa det?
Abstinens är ingen höjdare, och det kommer troligtvis komma även fast du håller dig till den förskrivna dosen.
Många läkare idag vägrar dessutom att trappa ut utan bara klipper recepten rakt av.

Du verkar ha en otroligt naiv syn på vad det faktiskt är för läkemedel du har förskrivits, vilket kan komma att leda dig i fördärvet.
Läkemedelsmissbruk kan drabba vem som helst, och det är inte för inte dessa mediciner numer skrivs ut väldigt restriktivt.

Googla ”opioidkris USA” exempelvis om du vill ha mer information.
Citera
2024-06-09, 13:49
Avslutad
Någon annan som tycker oxy är överskattat? Går ju inte att få ett värt rus på skiten. Har noterat att dom som är beroende av oxy inte verkar må så bra dom heller. Dom blir mest bara dräggiga eller något.

Cocillana är ju mycket mysigare. Kan man bli skön på någon gång per år när förkylningen kommer.
Citera
2024-06-27, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Någon annan som tycker oxy är överskattat? Går ju inte att få ett värt rus på skiten. Har noterat att dom som är beroende av oxy inte verkar må så bra dom heller. Dom blir mest bara dräggiga eller något.

Cocillana är ju mycket mysigare. Kan man bli skön på någon gång per år när förkylningen kommer.
Oxy är ju det bästa som finns, Cocilliana är väl mer sådana som gillar nedåt!
Citera
2024-06-27, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasStartklar
Ja att du skriver så här är den största röda varningslampan som existerar. Du är garanterat i riskgrupp. Du kommer bygga tolerans snabbt och kommer väl knappt hinna göra slut på ditt första recept innan du behöver mer och får vända dig till svarta marknaden om du blir frälst (vilket risken är stor för). Ärligt talat skiter jag i vad du gör och jag tror du ändå bestämt dig så ja du bör tugga i dig 20mg på en gång för att få nån typ av rus

ses på andra sidan
Lyckliga du!Gick från 120 till 0 efter splitterfrakturoen ny fraktur dåfick 40 mg 2 mån!
Citera
2024-06-28, 07:08
Medlem
Vad hade hänt om en person som inte har någon tolerans alls för opiater, sväljer en hel 80 mg? Hade det blivit akuten eller hade personen i fråga bara blivit väldigt hög?

Konstig fråga jag vet.
Citera
2024-06-28, 18:23
Medlem
karbolexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killa49
Vad hade hänt om en person som inte har någon tolerans alls för opiater, sväljer en hel 80 mg? Hade det blivit akuten eller hade personen i fråga bara blivit väldigt hög?

Konstig fråga jag vet.

Alla reagerar olika och dosering är väldigt individuellt. Att svälja en 80s kan ge väldigt olika utgångar, beroende på en mängd olika faktorer. Jag skulle inte rekommendera att du gör det. Om du mot förmodan gör det så kan du nog förvänta dig att du blir redigt illamående i bästa fall. Hade jag varit du hade jag börjat lågt och jobbat mig upp istället om du är helt ny på opiater. Jag har använt opiater i snart två decennium och det händer att efter långa uppehåll så slänger jag i mig en 80s på en gång, men jag besitter mycket erfarenhet kring substansen och har lärt mig hur min kropp reagerar på olika doseringar.
Citera
2024-06-28, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killa49

Konstig fråga jag vet.
Jag skulle säga att det är safe för dom flesta så länge inte alkohol eller någon annan drog är inblandad. Sen är väl en ”hel 80mg” en depottablett så det blir inte 80mg riktigt som kroppen tar upp på en gång.

Sen kanske om du är känslig kommer du spya mycket men jag tror det krävs minst 100mg+ för någon utan tolerans att dö, dvs så länge inte andra droger är med i bilden.

En bra sak är att veta är att om du är rödhårig eller har någon familjemedlem som är rödhårig har du med största sannolikhet mycket högre tolerans för opioider än normalt.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-06-28 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in