Citat:
Ursprungligen postat av
Lefec
Om jag vill känna mig lite mysig på detta, behöver jag ta allt på en och samma gång, eller kan jag fylla på några timmar senare?
Dvs jag har fått 10 mg utskrivet som jag ska ta två gånger per dag, samt tabletter om 5 mg som jag ska ta vid behov mot smärta.
Säg att jag tar 10 mg kl 8 på morgonen, jag blir inge hög av detta. Kan jag då ta ytterligare 5 eller 10 mg typ kl 12-13 och då bli hög, eller måste jag ta allt på en och samma gång, dsv 15-20 mg vid ett och samma tillfälle för att känna något?
Och som jag förstår har jag fått små doser och även väldigt litet uttag, men finns det något jag ska se upp på när det kommer till beroende, varningssignaler eller liknande? Jag tar ju detta mot smärta men ser gärna att vara lite mysig om jag ändå ska vara hemma sjukskriven
Du har redan fått en massa varningar, ta till dig dessa.
Du må ha recept och ”liten dos” just nu, men börjar du ta extra för att du vill lulla runt ”hög” hemma nu när du ”ändå är sjukskriven” kommer toleransen skjuta i höjden snabbare än om du håller dig till ordinerad dos, dvs du kommer behöva fler tabletter än vad som finns på receptet.
Om sen läkaren vägrar skriva ut mer, vilket inte är omöjligt, hur tänker du lösa det?
Abstinens är ingen höjdare, och det kommer troligtvis komma även fast du håller dig till den förskrivna dosen.
Många läkare idag vägrar dessutom att trappa ut utan bara klipper recepten rakt av.
Du verkar ha en otroligt naiv syn på vad det faktiskt är för läkemedel du har förskrivits, vilket kan komma att leda dig i fördärvet.
Läkemedelsmissbruk kan drabba vem som helst, och det är inte för inte dessa mediciner numer skrivs ut väldigt restriktivt.
Googla ”opioidkris USA” exempelvis om du vill ha mer information.