2024-06-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ja. För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år.

Inte så säker på det med tanke på att det kan ha varit preskriptionsavbrott - de måste man ta hänsyn till.
Citera
2024-06-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Inte så säker på det med tanke på att det kan ha varit preskriptionsavbrott - de måste man ta hänsyn till.

Så här står det om preskriptionsavbrott hos Kronofogden.

Vad innebär ett preskriptionsavbrott?
Ett preskriptionsavbrott uppstår om

den som ska betala erkänner skulden
du har avbrutit preskriptionstiden
du har väckt talan mot den som ska betala.
Citera
2024-06-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG

Men är det inget avtal ingånget bara för jag har bestridigt? Anmälan lades ner.
Citera
2024-06-28, 16:07
Medlem
Citat:

Där står också att man fått skriftligt krav på sig. Fakturan innebär alltså preskriptionsavbrott, men även den korrespondens som bevisligen gjorts därefter kan också utgöra preskriptionsavbrott, jag har för mig det iaf.

Citat:

Det räknas väl inte riktigt som preskriptionsavbrott utan något som man har preskriptionstiden på sig att göra?
Citera
2024-06-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Där står också att man fått skriftligt krav på sig. Fakturan innebär alltså preskriptionsavbrott, men även den korrespondens som bevisligen gjorts därefter kan också utgöra preskriptionsavbrott, jag har för mig det iaf.

Det räknas väl inte riktigt som preskriptionsavbrott utan något som man har preskriptionstiden på sig att göra?

Jag har inte fått någon faktura sen april 2021.

Ett preskriptionsavbrott kan ha gjorts genom att:

konsumenten utfäst betalning, betalt ränta eller amortering eller erkänt fordringen på annat sätt,
 konsumenten fått ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från dig, eller
 du väckt talan mot konsumenten eller på annat sätt åberopat fordran hos Kronofogdemyndigheten, i skiljeförande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord.
Senast redigerad av GhostG 2024-06-28 kl. 16:17.
Citera
2024-06-28, 16:29
Medlem
sebastian66s avatar
Har du kollat upp på Kronofogden om du sitter i deras register? Om du inte sitter i deras register kanske det kan vara ganska lugnt i båten.
Hur kan det komma sig att du tar kontakt med företaget eller undrar efter tre år eller knappt tre år.
Det känns som att det är någonting som stämmer lite dåligt.
Citera
2024-06-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Har du kollat upp på Kronofogden om du sitter i deras register? Om du inte sitter i deras register kanske det kan vara ganska lugnt i båten.
Hur kan det komma sig att du tar kontakt med företaget eller undrar efter tre år eller knappt tre år.
Det känns som att det är någonting som stämmer lite dåligt.

Jag har vetat om det hela tiden men avvaktar. Fick besked nu från deras chat att igår fattades beslut om att jag måste betala för mitt bank id användes vid ordern.

Han hävdar att det inte år preskription. Vad händer om jag bestrider med preskription som skäl till KF? Rättegång?
Citera
2024-06-28, 16:47
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jag har vetat om det hela tiden men avvaktar. Fick besked nu från deras chat att igår fattades beslut om att jag måste betala för mitt bank id användes vid ordern.

Han hävdar att det inte år preskription. Vad händer om jag bestrider med preskription som skäl till KF? Rättegång?
Det känns som att jag tror att du kommer att förlora till 100 %. Preskriptionstiden brukar vara tre år på konsumtionsskulder.
Preskriptionstiden på lån brukar vara 10 år. Däremot är jag lite osäker på vilken kategori kundkredit går på.
Om det är tre år och räknas som en konsumentskuld så har du redan brutit detta med tanke på att du har tagit kontakt med företaget.
Det känns som att det kan vara väldigt svårt att krångla sig bort från detta.
Kan det vara en större skuld eller en skitsumma som gäller. Om det är mindre summa kanske man får bita i det sura äpplet för att slippa en anmärkning. Har du inte fått någon anmärkning på detta.
Citera
2024-06-28, 16:49
Medlem
Citat:
Jag har inte fått någon faktura sen april 2021.

Ett preskriptionsavbrott kan ha gjorts genom att:

konsumenten utfäst betalning, betalt ränta eller amortering eller erkänt fordringen på annat sätt,
 konsumenten fått ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från dig, eller
 du väckt talan mot konsumenten eller på annat sätt åberopat fordran hos Kronofogdemyndigheten, i skiljeförande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord.

Dock...

Citat:
Qliro bad mig återkomma med besked om anmälan vilket jag gjorde i november 2021.

...så skulle detta kunna räknas som preskriptionsavbrott. Den där uppräkningen om vad som utgör preskriptionsavbrott kanske inte är helt uttömmande.
Citera
2024-06-28, 16:58
Medlem
Citat:

Hur kan ditt bankid ha använts vid köp? något luktar unket om detta fallet eller har du helt enkelt förträngt att du handlat grejerna?
Citera
2024-06-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Hur kan ditt bankid ha använts vid köp? något luktar unket om detta fallet eller har du helt enkelt förträngt att du handlat grejerna?

Det var en stökig period och min nu avlidna vän hade mitt bank id på sin lur för jag hade blivit av med min och tydligen även min kod.

Det ska inte vara avbrott för man kontaktar företaget.
Citera
2024-06-28, 17:04
Medlem
Citat:
Det var en stökig period och min nu avlidna vän hade mitt bank id på sin lur för jag hade blivit av med min och tydligen även min kod.

Aha ok ja då är du nog kokt rökt och grillad tyvärr, din enda chans hade vart att ta ut skulden av din vän men det lär nog bli svårt om han är bortgången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in