2024-06-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Efter att ha gluttat i stugans historik, så får jag uppfattningen att hen verkar hylla Anal-assad tillsammans med storråttan puttefnask och trumpeten. Plus igår skrev hen prada om Verkhovna Rada och nu bios istället för bias. Hen borde kanske hålla sig till sina "intellektuellt handikappade".

Kommer ni förresten ihåg de där nötterna som postade Odesa-saker tidigare där det verkade som att ukrainska polisen arresterade folk?
SBU har nu arresterat folk som styrts av FSB som postade lite överallt pro-ryskt skit.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Ja utan tvekan , han verkar lite " eljest" som dom säger i Norrbotten.
Citera
2024-06-28, 10:37
Medlem
donald12s avatar
28.06.2024
Tanks — 8066 (+24)
Armored fighting vehicle — 15480 (+21)
Artillery systems — 14423 (+60)
MLRS — 1109 (+1)
Anti-aircraft warfare — 871 (+3)
Planes — 360 (+1)
Helicopters — 326
UAV — 11509 (+50)
Cruise missiles — 2329 (+5)
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19514 (+46)
Special equipment — 2431 (+11)
Military personnel — aprx. 540490 people (+1170)
Citera
2024-06-28, 10:39
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Absolut, vem tycker inte så ?

Men man kan bara göra det som är möjligt. I dag är det inte möjligt för någon sida att vinna någon
avgörade seger. Eld upphör och vänta in vad som händer.

Dom få Rysktalande Ukrainare som stödde Rysslands invasion redan 2014 är nog lätt räknade i dag.

Som sagt inte lätt att veta men jag tror fortfarande att en Ukrainsk seger är möjlig, och det tror inte du. Så bara en fråga om tro/uppfattning. Jag tycker mig ha sett en del bra tendenser för min tro de senaste veckorna. Tror inte man ska dra för stora växlar på situationen just nu. För att göra ännu en jämförelse med VK1. Tyskarna genomförde stora offensiver i mars till juni 1918 och tog rejält med mark, men kapitulerade i november 1918. Ett eldupphör nu innebär en seger för Ryssland och de får chansen att återhämta sig och så är det dags igen om något år. Inget scenario jag vill ha, även om det finns en risk att det blir så.
Citera
2024-06-28, 10:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Varför skulle Ryssarna ge upp ? Det har ju blivit som första världskriget,
120 mil med skyttegravar.

Ukraina har inte resurser att återta större områden och Ryssarna har inte resurser att ta mer mark.
Oavsett hur mycket material vi skickar. Dom har inte folk till att genomföra detta.
Varför gav de upp i Afghanistan?
Det kostar ofantligt mycket att fortsätta kriga och de är chanslösa i ett utdraget krig så länge Ukraina har stöd av väst.
Citera
2024-06-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Som sagt inte lätt att veta men jag tror fortfarande att en Ukrainsk seger är möjlig, och det tror inte du. Så bara en fråga om tro/uppfattning. Jag tycker mig ha sett en del bra tendenser för min tro de senaste veckorna. Tror inte man ska dra för stora växlar på situationen just nu. För att göra ännu en jämförelse med VK1. Tyskarna genomförde stora offensiver i mars till juni 1918 och tog rejält med mark, men kapitulerade i november 1918. Ett eldupphör nu innebär en seger för Ryssland och de får chansen att återhämta sig och så är det dags igen om något år. Inget scenario jag vill ha, även om det finns en risk att det blir så.

Dra inga växlar på VK1 utom skyttegravar och meningslös förlust av unga mäns liv.

Jag personligen tappade hoppet i början på november när regn och blöta gjorde varje form av
offensiv omöjlig. hela sommaren satt man och hoppades att alla dom Leoparder och andra pansafordon skulle börja rulla österut men inte ett enda jävla skit hände. Små instick på diverse frontavsnitt annars stendött.

Ukraina har inte manskap, så enkelt är det.
Deras bästa trupper ligger begravda redan första halvåret. Dom som var frivilliga och stridsdugliga.
I dag får du bara motvilliga tvångsinkallade tonåringar som saknar vilja och nerver.
Citera
2024-06-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
*
vad befann sig i sjukhusen vid tidpunkten för attacken?

sjukhusbyggnader och skolor och liknande blir militära legala mål då då militären flyttar in.
inga konstigheter.
byggnaden i sig och dess funktion den skapades för spelar ingen roll, det är hur den används.

läs vad du skrivit själv så förstår du. "1500 verifierade attacker mot sjukvården (byggnader)"
stoppar man stridsvagnar och ammunitionslager i källaren och utkikar på de övre våningarna så är det inte längre "sjukvården" utan en postering

Har aldrig sett en stridsvagn i någon källare....någonsin. Vad tusan skulle det tjäna till?
Citera
2024-06-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
81% av de ursprungliga borta alltså. Ohyggligt mycket.

För mig är dessa vagnar inte högteknologiska och borde hyggligt enkelt kunna ersättas med nyproduktion. Men det sker ju inte utan infanteri kör nu motorcyklar och golfbilar.

Divideras ju mycket i tråden rörande Rysslands militärproduktion. Åvan borde då vara ett bevis för att produktionen INTE fungerar.

Just MT-LB finns det ingen känd produktion, dvs Rostec eller liknande borde i såna fall rapportera om det. Dock kan det finnas civila verkstäder som renoverar dessa som säkert skulle kunna skalas upp och fokusera på faktiskt produktion om nu pengar/tid fanns.
Men ge det 1 år och vissa typer av stridsfordon kommer vara utrotade, bla MT-LB. Får väl se deras fula och ineffektiva kusin MT-LBu och spaningsfordonet BRDM-2 som ersättare om de nu inte får tag på fler MT-LB utomlands.
Citera
2024-06-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Varför gav de upp i Afghanistan?
Det kostar ofantligt mycket att fortsätta kriga och de är chanslösa i ett utdraget krig så länge Ukraina har stöd av väst.

Så länge Kina håller Rysslands ekonomi under armarna så kommer dom inte kollapsa.

Ukraina är lika chanslösa som Ryssland är. Oavsett hur mycket material vi skickar.
Citera
2024-06-28, 10:50
Medlem
Citat:
Det sa man 2022 ochså. Inte sett något tecken på att deras ekonomi skulle vara på väg i graven som
många trodde. Kina kommer stötta upp om det blir kris.

Slut på kriget kan ske om:

Ny ledning i Ryssland som vill normalisera förhållandet med EU, USA och som inte bryr sin om några
provinser i Östra Ukraina.

eller

Massiv desertering av Ryska soldater. Vi pratar på brigadnivå, inte enstaka kompanier.

Risken för Putin att någon skall göra uppror är inte försumbar.
Det var ett år sedan Wagner marscherade mot Moskva och tog kontroll över en stad samt sköt ned ryska helikoptrar.

En större risk är nog att någon i ledande ställning eller en oligark lönnmördar honom.

Jag tror att så länge Putin har makten så kommer de kunna fortsätta kriga. Det faktum att Ryssland är ett outvecklat land med exportinkomster i form av råvaror gör att de är uthålliga när det gäller sanktioner. Glöm inte heller att Ryssland har en ekonomi lika stor som Italien.

Men visst märks kriget i Ryssland ekonomiskt, det finns gott om personer som förlorat massivt med pengar i dagens Ryssland.
Citera
2024-06-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Nigel Farage verkar vara en förståndig politiker, mycket tänkvärt det han säger om Putin Ukraina.

Det verkar som att politiker runt om i europa nyktrar till i sin hållning till ukraina Ryssland, Han säger vidare att nato redan har stridande trupper i ukraina (finns många video på det).

https://www.bitchute.com/video/8DpThIm7X7t1

Du vet att klippet är 10 år gammalt va? Mycket har hänt sedan dess. Du råkar inte ha ett nyare klipp där han säger samma sak?!
Citera
2024-06-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Har aldrig sett en stridsvagn i någon källare....någonsin. Vad tusan skulle det tjäna till?

Han menar nog inte "källaren" bokstavligen utan att dom var inom sjukhusområdet.

Påminner mej om när jag i krigets startskede skulle förklara för frun hur ett artilleriradarsystem fungerar.

Att radarn plockar upp granatens bana och man får tillbaka koordinater varifrån batteriet som
skjuter är lokaliserat.

Sen så skjuter man moteld mot platsen där dom är lokaliserade.
Om det är en lekplats, ett sjukhus eller vad som det har man ingen aning om.
Alltså: beskjutning av en skola eller annat betyder inte att man med avsikt skjuter på skolan
utan att man bekämpar fientligt artilleri eller GRK.

Detta gäller oavsett vem som skjuter på vem.
Citera
2024-06-28, 11:02
Medlem
Citat:
Så länge Kina håller Rysslands ekonomi under armarna så kommer dom inte kollapsa.

Ukraina är lika chanslösa som Ryssland är. Oavsett hur mycket material vi skickar.

Jag tror också både Ryssland och Ukraina kommer ha svårt att uppnå sina mål enbart militärt.

När det gäller kina skall man komma ihåg att de har oerhört mycket mer att förlora på att bli paria i väst.
De lever till skillnad från Ryssland på export av högförädlade varor.

Om deras ekonomi skulle kollapsa så skulle de kunna tappa kontrollen i landet väldigt snabbt.
Ingen armé eller polis klarar av att hantera om ett par hundra miljoner medborgare bestämmer sig för att agera. Dvs 10-20% av befolkningen i kina räcker för att driva igenom ett regimskifte.
Kinesiska ledare är mer rädda för sitt eget folk än ”fiender” som usa.

Faktum är att både Putin och Xi är beroende av sitt folks välvilja för att kunna sitta kvar. Vilket också gör varje ryss medansvarig till vad som sker i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in