2024-06-26, 23:31
Medlem
Dovin har egentligen allt för bli en stabil målvakt i en top 5 liga mittengäng typ.
Gillar han stabilt även om det blir nåt galet beslut då o då,dessa måste minskas.
Spännande följa
2024-06-27, 08:19
Medlem
Teus avatar
Tydligen är Chelsea intresserade av att lägga miljardbud på Alexander Isak. Nu får AIK så klart inte alla 5% av solidaritetsersättningen, men det kommer tveklöst bli ett åttasiffrigt belopp som inkasseras.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/QMyVnq/chelsea-uppges-visa-intresse-for-alexander-isak
2024-06-27, 09:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tydligen är Chelsea intresserade av att lägga miljardbud på Alexander Isak. Nu får AIK så klart inte alla 5% av solidaritetsersättningen, men det kommer tveklöst bli ett åttasiffrigt belopp som inkasseras.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/QMyVnq/chelsea-uppges-visa-intresse-for-alexander-isak
Grattis. Saved by the bell.

På en miljard, hur mycket tillfaller Aik då om man räknar på det?
2024-06-27, 09:18
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Spännande tider för Hammarby och afrikaspåret som hitills levererat Aidoo (nu Celta Vigo), Odilon (nu Bayern Leverkusen och afrikansk mästare), Aziz (nu Gent), Amoo (55M rekordförsäljning) och Adjei (+70M rekordförsäljning).

Bazoumana Touré har slagit allsvenskan med häpnad redan och ingen har väl missat honom.

Divine Roosevelt Teah vart ju klar i vintras. Fyllde dock 18 någon dag efter att transferfönstret stängde så han är inte spelklar förens nu. Beskrivs som en av afrikas hetaste talanger i sin årskull.
Stod ut ordentligt i matchen mot BP tidigare i veckan (och stod för målet).

Nu är ytterligare en talang, Elohim Kaboré, också som ett resultat från det lyckade med ASEC Mimosas på plats och bekantar sig med Bajen (för andra gången). Bli dock inte spelklar för ens i vinterfönstret.

Och man har redan bekantat sig med Saah Moses Jr som kommer bli klar nästa sommar då han blivit 18.

Alla fotbollsälskare måste ju hoppas att trenden för Bajens afrikaner fortsätter, och då har jag isf precis listat spelare som allsvenskan får njuta av och som kommer betinga, vad en halv miljard...?

Kom ihåg vart ni läste det först

DIF har väl också lyckats med afrikaner?
2024-06-27, 09:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Grattis. Saved by the bell.

På en miljard, hur mycket tillfaller Aik då om man räknar på det?
På 5% blir det ju 50 mille om jag inte är helt borta. Vi får väl kanske 30 tror jag? Solidaritetsersättningen räknas från 12-22 och delas efter antal år tror jag.
2024-06-27, 09:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
DIF har väl också lyckats med afrikaner?
Dom hade en kort period med ett par stycken, men det var ett tag sedan. Dom verkar lagt ner det spåret efter Chilluffaren 2017?

Häcken och IFK har armbågat sig in i Bajens sammarbete med ASEC på sistone.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-27 kl. 09:28.
2024-06-27, 09:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
På 5% blir det ju 50 mille om jag inte är helt borta. Vi får väl kanske 30 tror jag? Solidaritetsersättningen räknas från 12-22 och delas efter antal år tror jag.
Jag tror att av dom 5% så går en större del till dom klubbar han tillhört senare än som junior, men kan ha fel.
2024-06-27, 09:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag tror att av dom 5% så går en större del till dom klubbar han tillhört senare än som junior, men kan ha fel.
Jag vet inte, men jag hörde ~20 när han gick till Newcastle, och det var en lägre transfersumma.
2024-06-27, 12:12
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag vet inte, men jag hörde ~20 när han gick till Newcastle, och det var en lägre transfersumma.
Skall man tolka dessa regler får ni 0kr om han säljs inom England?

https://www.fotbollskanalen.se/italien/bp-gar-miste-om-miljoner---juve-slipper-betala-solidaritetsersattning/
2024-06-27, 12:16
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Dom hade en kort period med ett par stycken, men det var ett tag sedan. Dom verkar lagt ner det spåret efter Chilluffaren 2017?

Häcken och IFK har armbågat sig in i Bajens sammarbete med ASEC på sistone.
Antar att ASEC inte är nöjda med utfallet utan tvingas tittare på fler samarbeten i Sverige? 🤷‍♂️

Om erat samarbete med ASEC vore så starkt så skulle ni knappast gått miste om senaste årens bästa spelare därifrån som hamnat i Sverige, Traore och Yalcouye. Det är inte jättehäftigt att få välja och vraka i fyndlådan när vi andra är klara?
2024-06-27, 12:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Skall man tolka dessa regler får ni 0kr om han säljs inom England?

https://www.fotbollskanalen.se/italien/bp-gar-miste-om-miljoner---juve-slipper-betala-solidaritetsersattning/
Varje land har olika regler, men det är möjligt att det är likadant i England. Helt uppriktigt behövs det ett betydligt mer transparent regelverk när det gäller såna här saker.
2024-06-27, 12:29
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Varje land har olika regler, men det är möjligt att det är likadant i England. Helt uppriktigt behövs det ett betydligt mer transparent regelverk när det gäller såna här saker.
Jag tror det är samma regler för alla UEFA länder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in