2024-06-25, 14:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Lustigt nog är ryssarna också offer för rysk statsledning.
Nja, kanske.
Men dom verkar ju sakna både vilja och förmåga till att förändra situationen.
Är dom då verkligen offer, jag kallar det hjon-mentalitet.
Citera
2024-06-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Och en hel del andra europeiska nyhetssidor. Men så har inte ryssvännerna brytt sig om de kanalerna tidigare ändå.

https://t.me/astrapress/58337

Intressant nog så är även Iltalehti och Ilta-Sanomat, mina mest använda citatplatser, även med på listan. Då kan man lita på det som kommer därifrån.

Enligt Vatniksen här är det ju ett stor problem, de klagar ju på att Rysk media förbjudits i Ukraina och vilket hemskt brott det är emot mänskligheten.
Citera
2024-06-25, 15:02
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nja, kanske.
Men dom verkar ju sakna både vilja och förmåga till att förändra situationen.
Är dom då verkligen offer, jag kallar det hjon-mentalitet.
Om inte annat är de offer som inte gjort något för att minimera sin skada. Det blir intressant att se efteranalyserna efter kriget och se om ryssarna ville detta eller om det är regimdrivet. Med tanke på hur fullkomligt från vettet ryssarna man ser både här och på andra ställen online så tror jag tyvärr att kriget har stöd, antingen direkt eller passivt. Därför jag inte kan göra annat än njuta när jag ser videos på ryssar som blir råttmat.
Citera
2024-06-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Nån som hört nåt om Putin är tillbaka i Ryssland än? Eller blev han kvar i Vietnam? Jag har bara hört Peskov uttala sig om de senaste ryska katastroferna där han nämner att Putin är informerad bara.

Skriftligt?
Citera
2024-06-25, 15:11
Medlem
Ännu fler luftvärn sönderskjuten. 2-3 Pantsir 1 är borta. Snart står ryssarna där med några BUK och TOR från 60-talet som ska försvara samtliga gränser.

Ukraina är för mäktiga, det märks att de har grejer som levererar.
Citera
2024-06-25, 15:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Det var tidigare i tråden angående nedplockade drönare. Nu finns det mer exakta siffror.
Citat:
Ryssland har avfyrat 2 277 Shahed-drönare på ukrainskt territorium bara i år. Ukraina har skjutit ned den stora majoriteten av drönarna, totalt 1 953. Siffrorna kommer från Mykola Oleshtsuki, befälhavare för Ukrainas flygvapen, som rapporterade dem på Telegram på tisdagen, enligt Reuters. Enligt Olesjtjuk har luftförsvaret därmed avvärjt 86 procent av de Shahed som Ryssland använder.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-25, 15:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Om inte annat är de offer som inte gjort något för att minimera sin skada. Det blir intressant att se efteranalyserna efter kriget och se om ryssarna ville detta eller om det är regimdrivet. Med tanke på hur fullkomligt från vettet ryssarna man ser både här och på andra ställen online så tror jag tyvärr att kriget har stöd, antingen direkt eller passivt. Därför jag inte kan göra annat än njuta när jag ser videos på ryssar som blir råttmat.
Det är såklart regimdrivet men det har stöd.
Betänk,
Ryssen har väl egentligen aldrig upplevt frihet och demokrati, vi har en kultur av det sen upplysningstiden.
Det krävs lite mer av folket då men det är bara en minoritet som bryr sig.

Det här klippet är extremt upplysande

https://youtu.be/dLCc60VDArM?si=67g-amac77tQoAp2

Har länkats tidigare
ALLA borde tvingas titta på detta.
Citera
2024-06-25, 15:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Intressant liten bit om vad som händer i det högteknologiska drönarkriget.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1805509978658165154
Ukraina använder gamla YAK-52 propellerplan för att jaga drönare över Ukrainsk mark, det är ett gammalt skolflygplan från 70-talet, närmast jämförbart med SK-61 som vi hade (har?) här i Sverige.

Så blir det när något nytt, som till viss del är lågteknologiskt, plötsligt dyker upp på slagfältet. Då får man gå tillbaka till dom gamla lågteknologiska lösningarna för att hitta motmedel.

Jag hade en sån tanke redan från början av kriget, när Shaheedrobotarna ställde till rejäla problem för Ukraina. Om vi råkade ut för samma sak, kör ett samarbete mellan våra civila flygklubbar ute i landet och det lokala hemvärnet. En hobbypilot + en hemvärnsgubbe med AK eller till och med K-pist i en Cessna borde kunna funka utmärkt mot Shaheeder.
Citera
2024-06-25, 15:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Den inbyggda fatalismen i den ryska kulturen (allt är skit så spela roll om det blir mer skit jag ska ha mitt) möjliggör säkerligen sånt beteende. Inget gör mig förvånad längre. Samtidigt är de burjater och inte ryssar men man kan bara leva i ett skithål som Ryssland under en viss tid innan man börjar anamma deras synsätt. Om du, dina föräldrar, dina farföräldrar och alla generationer bakom dig tills mitten på 1800-talet bara upplevt skit så..

Det går längre tillbaka än det. Innan mitten på 1800-talet var de livegna som köptes och såldes som slavar.
Citera
2024-06-25, 15:26
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det går längre tillbaka än det. Innan mitten på 1800-talet var de livegna som köptes och såldes som slavar.
Jotack jag har koll på serfsystemet. Är verkligen slående hur stor del av det ryska maktsystemet är intakt från Ivan den förskräckliges dagar med skulden på boyarerna och avdyrkan av den starka ledaren som illusion om det enda som ger säkerhet till landet.
Citera
2024-06-25, 15:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Angående diskussionen tidigare om hur amputerade ryssar tas om hand. Såg en liten film för typ en vecka sen med en ryss som visade upp den protesen som han hade fått, han hade blivit av med armen direkt uppe vid axeln, så han hade fått en helt ny arm. Materialet var ungefär tupperware-plast, men handen och fingrarna var faktiskt rörliga. Det gick ett snöre inuti protesen, om man drog i det snöret så knöt den näven...
Citera
2024-06-25, 15:33
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Undra vad det var för nåt reportern kan må ha upptäckt som gör ryssen så nervös?

Jag tror inte reportern upptäckte någonting alls. Han åkte dit på att han var amerikan och kunde användas som spelbricka länderna emellan.

Såg den här artikeln tidigare idag.

https://apnews.com/article/russia-putin-us-prisoners-spying-gershkovich-9d8260f09233d2385856b85d26d3954b
Citat:
More Americans are ending up in Russian jails. Prospects for their release are unclear

One was a journalist on a reporting trip. Another was attending a wedding. Yet another was a dual national returning to visit family.

All are U.S. citizens now behind bars in Russia on various charges.

Arrests of Americans in Russia are increasingly common with relations sinking to Cold War lows. Washington accuses Moscow of using U.S. citizens as bargaining chips, but Russia insists they all broke the law.

While high-profile prisoner exchanges have occurred, the prospects of swaps are unclear.

“It seems that since Moscow itself has cut off most of the communication channels and does not know how to restore them properly without losing face, they are trying to use the hostages. … At least that’s what it looks like,” said Boris Bondarev, a former Russian diplomat who quit after Moscow invaded Ukraine in 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in