2024-06-26, 22:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Även Japan tillverkar Patriot på licens via Mitsubishi Heavy Industries.

https://www.mhi.com/products/defense/mim104_patriot.html

Edit:
Är nog bara en tidsfråga innan Sydkorea gör detsamma.

Äsch skulle vara en edit men blev ett svar.
Citera
2024-06-26, 22:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://bulgarianmilitary.com/amp/2024/04/21/su-34-su-35-and-su-57-use-us-made-ew-components-mig-29-not/
Det kryllar av väst teknologi i alla nya ryska flygplan ser du

Åter igen då:
Inget land tillverkar någonting av bara helt egna komponenter men de kritiska systemen förser man bara med komponenter man vet att sin värsta fiende inte kommer att stoppa en från att få tag på då det är krig på riktigt.

Jag skrev ju att det finns komponenter från TI i planet.

Men ta Nvidia som enklare exempel:
Det sitter säkert ett industriellt Nvidia-chip som driver renderingen av faktiska pixlar på skärmarna i cocpit i SU-57. Enda problemet är att exakt samma chip de valt ut till det också antagligen sitter i skärmarna i en Atlas Copco gruvmaskin, eller i kinesiska helikoptrar eller i ett Brasiliansk displaysystem för visning av pixlar på en skärm i en racerbåt. D.v.s inte kritisk komponent på ett sådant sätt att de inte går att få tag på då det inte är ekonomiskt hållbart att belägga Nvidia med ett totalt exportförbud på alla sina kretsar som kan ha både civila och militära ändamål.
Citera
2024-06-26, 22:43
Medlem
Citat:
Edit:

Det har kommit lite i skymundan att Sydkorea är en mycket stor vapenproducent. Dom exporterar till och med flygplan till Polen.

Och skulle Nordkorea leverera ännu mer till Ryssland än hittills är det möjligt att Sydkorera sänder in vapen till Ukraina.
Ryssland har blivit varnade.
Citera
2024-06-26, 22:46
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Tror inte patriot har förmåga att plocka så små mål och dom kan inte täcka in hela fronten med patriot. Irondome är väll bäst på att ta ner sånt där skrot.
FAB fälls med gps så Ukraina behöver någon form av störförmåga mot just gps.

För i helvete. Nu fattar jag.
Well played. Jag fick nästan en hjärnblödning men nu så är jag med.
Det är mot formreglerna att påstå att ngn tr***** men ingen kan ju vara så efter. Snyggt! Applåder!

Du förstår att patriot framdeploerat är till för att slå ut vapenplattformen (flygplanet som för FAB fram till avfyringsplatsen) och inte FAB-bomben i sig? Alternativt se till att flygplanet i sig inte ens gör ett försök till en sortie med FAB i lasten för att risken för planet är för stort?
Citera
2024-06-26, 22:47
Medlem
Citat:
Edit:

Tydkland och några mer nato länder ska ochså tillverka 1000 pac2 robotar så produktionen ökas nu kraftigt
Citera
2024-06-26, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har kommit lite i skymundan att Sydkorea är en mycket stor vapenproducent. Dom exporterar till och med flygplan till Polen.

Och skulle Nordkorea leverera ännu mer till Ryssland än hittills är det möjligt att Sydkorera sänder in vapen till Ukraina.
Ryssland har blivit varnade.

Det verkar som Sydkorea lackat ur och nu funderar på att leverera offensiva vapen efter Putins och den fetes överenskommelse.

https://www.hbl.fi/artikel/nya-pakten-oroar-sydkorea-omprovar-stod/
Citera
2024-06-26, 22:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tydkland och några mer nato länder ska ochså tillverka 1000 pac2 robotar så produktionen ökas nu kraftigt

Skönt att höra, ju fler desto bättre.
Citera
2024-06-26, 22:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Det verkar som Sydkorea lackat ur och nu funderar på att leverera offensiva vapen efter Putins och den fetes överenskommelse.

https://www.hbl.fi/artikel/nya-pakten-oroar-sydkorea-omprovar-stod/

Och som svar på posten började direkt helan och halvan raljera om ditten och datten med mer bajsballonger från nord som följd.
Citera
2024-06-26, 22:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det gör det säkert, och det har ju tidigare visats lust ifrån endel väst-piloter att komma. Meeen.., jag tror iallafall nu, att Biden tänker låta det vara en exklusiv ukrainsk kamp på pilot-sidan (men vem f-n vet, så länge de ger sig inte över ryskt luftrum..och kan bli nerskjutna).
Ger ju också vatten på kvarn till Putin med att säga till hemmapubliken : "-Se där, det har jag sagt hela tiden..Nato krigar emot oss !"
När det är sagt, så kommer nog tekniker/mekaniker ifrån väst på F16 att vara en betydlig hjälp.

Men kanske f.d. piloter som slutat flyga i olika flygvapen som haft F16 helt privat bara tar värvning i Ukrainska flygvapnet? Det måste ju finnas tusentals f.d. F16-piloter i världen?
Citera
2024-06-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
För i helvete. Nu fattar jag.
Well played. Jag fick nästan en hjärnblödning men nu så är jag med.
Det är mot formreglerna att påstå att ngn tr***** men ingen kan ju vara så efter. Snyggt! Applåder!

Du förstår att patriot framdeploerat är till för att slå ut vapenplattformen (flygplanet som för FAB fram till avfyringsplatsen) och inte FAB-bomben i sig? Alternativt se till att flygplanet i sig inte ens gör ett försök till en sortie med FAB i lasten för att risken för planet är för stort?
Jo men du kan ändå bara täcka in ett mycket begränsat område ser du så patriot är liksom inte lösningen och det är nog inte f16 heller. Det måste till någon förmåga och störa ut gps för att stoppa FAB.
Glidbonber har ofta en mycket bra räckvidd när dom fälls på hög höjd och en su35 har antagligen längre räckvidd än patiot på den höjden. Så nej patriot är inte lösningen mot FAB
Citera
2024-06-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men kanske f.d. piloter som slutat flyga i olika flygvapen som haft F16 helt privat bara tar värvning i Ukrainska flygvapnet? Det måste ju finnas tusentals f.d. F16-piloter i världen?
Det är en intressant tanke som alla fall inte jag tänkt på. Det kommer antagligen ske det du säger frivilliga från andra länder kommer nog ställa upp
Citera
2024-06-26, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Och som svar på posten började direkt helan och halvan raljera om ditten och datten med mer bajsballonger från nord som följd.

Låt dom härja, det säger mer om dem än om oss. Vad är syftet med dessa bajsballonger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in