2008-01-12, 18:38
Bannlyst
Undrar en fråga, hur kan denna svenska hemsida: http://www.linchpin.se/

Sälja massor av vapen som är olagliga i sverige så öppet?

Vad jag vet har sidan funnits över ett år och personen i fråga verkar sälja utan problem.

Vad för krav finns det egentligen? Kan vem som helst öppna en liknanade sida med vapen och sälja fritt?

Begår inte personen i fråga något brott med denna hemsida?

Tacksam för svar.
Citera
2008-01-12, 18:46
Medlem
sommarlovs avatar
Varför ens uppmärksamma en så hopplös sida?
Citera
2008-01-12, 19:41
Medlem
Den här frågan är väl mera juridisk, du får nog bättre svar i Juridik.
Citera
2024-06-26, 13:12
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag är så fräck och kidnappar tråden en kort stund, då jag inte tycker att min frågeställning behöver en helt egen tråd.

Jag har beslutat mig för att sälja två av mina vapen, mest för att jag inte anser mig ha tid att använda dom i nationellt skytte då IPSC:n stjäl allt mitt fokus.
Jag är dessutom på gång att köpa mig mitt första "rifle" eller eventuellt PCC, har inte riktigt bestämt mig ännu vad jag vill köpa först.

Frågan jag har är hur proceduren för att sälja vapen till en vapenhandlare ser ut generellt.
Jag har fått intrycket att vapenhandlare helst säljer begagnade vapen på uppdrag, dvs att dom inte köper vapnet av dig som vill sälja det, utan tillhandahåller vapnet till potentiella kunder och sen efter försäljning till ny kund ger dig som säljare dina pengar.

Jag sitter inte på så hemskt mycket pengar och skulle helst vilja använda mina vapen som en slags inbyte vid köp av ett gevär eller pcc av handlaren, och sen betala kontant resterande summa, som bil/mc-handlare ofta gör.

Ni som är lite mer erfarna av legal vapenhandel än vad jag är, vad är era erfarenheter av detta?
Vet ni, på rak arm, om någon vapenhandlare som är villig att ta "inbyte" vid köp av nytt vapen hos dom?
Citera
2024-06-26, 19:41
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Vet ni, på rak arm, om någon vapenhandlare som är villig att ta "inbyte" vid köp av nytt vapen hos dom?

Varför inte fråga vapenhandlaren där du tänkt byta in dem?
Allt hänger på vad det är för vapen och hur mycket du tror det är värt.
Citera
2024-06-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Varför inte fråga vapenhandlaren där du tänkt byta in dem?
Allt hänger på vad det är för vapen och hur mycket du tror det är värt.
Har frågat en handlare via mail, fick ett lite svårtytt svar. Han skrev att "vi kanske kan lösa det via inbyte, eller så säljer jag dom åt dig och tar provision."
När jag svarade att jag helst ville att vi skulle ordna ett inbyte så har han inte återkommit.

Ja, jag vet, man kan åka in och blablablabla.....men nu ställer jag frågan här istället på grund av bekvämlighet och möjligheten att nå ut till massor av kunniga vapenägare som dig själv bland andra, så har du någon erfarenhet av detta spörsmål jag ställt?
Citera
2024-06-26, 20:35
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Har frågat en handlare via mail, fick ett lite svårtytt svar.

Generellt vill de inte ha inbyte och svaret du fått (och inte fått) av dem är rätt målande.
Tar dem inbyte så kommer du få rätt dåligt betalt eftersom de ska gå igenom och ev reparera trasiga delar, lämna garanti på det och sedan lägga på moms på priset. Allt det får i slutändan inte bli högre än vad ett begagnat vapen kostar privat, annars kommer det bli en hyllvärmare.
Undantag finns, om det är ett unikt vapen på något vis.

Sälj det privat på någon av sidorna som annonserar vapen.
Citera
2024-06-27, 07:21
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Har frågat en handlare via mail, fick ett lite svårtytt svar. Han skrev att "vi kanske kan lösa det via inbyte, eller så säljer jag dom åt dig och tar provision."
När jag svarade att jag helst ville att vi skulle ordna ett inbyte så har han inte återkommit.

Ja, jag vet, man kan åka in och blablablabla.....men nu ställer jag frågan här istället på grund av bekvämlighet och möjligheten att nå ut till massor av kunniga vapenägare som dig själv bland andra, så har du någon erfarenhet av detta spörsmål jag ställt?

Dom flesta vapenhandlare byter in vid nyaffär, men du får väldigt lite betalt. Precis som Perfect skriver så måste Dom ta moms, vinst, ev rep med i beräkningen vilket gör att en pistol som säg ligger på 5k beg, den kanske du får 1000-1200 för vid inbyte.
Sälj Dom privat istället.
Citera
2024-06-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Generellt vill de inte ha inbyte och svaret du fått (och inte fått) av dem är rätt målande.
Tar dem inbyte så kommer du få rätt dåligt betalt eftersom de ska gå igenom och ev reparera trasiga delar, lämna garanti på det och sedan lägga på moms på priset. Allt det får i slutändan inte bli högre än vad ett begagnat vapen kostar privat, annars kommer det bli en hyllvärmare.
Undantag finns, om det är ett unikt vapen på något vis.

Sälj det privat på någon av sidorna som annonserar vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Dom flesta vapenhandlare byter in vid nyaffär, men du får väldigt lite betalt. Precis som Perfect skriver så måste Dom ta moms, vinst, ev rep med i beräkningen vilket gör att en pistol som säg ligger på 5k beg, den kanske du får 1000-1200 för vid inbyte.
Sälj Dom privat istället.
Tycker det verkar vara rätt dålig omsättning på begagnade vapen, i alla fall när jag kollar in handlares sortiment där samma vapen finns kvar under väldigt lång tid.
Jag tar hellre en lite sämre ekonomisk affär och får till en snabb affär än att vänta.

Tackar i alla fall herrarna för era svar.
Citera
2024-06-27, 10:24
Medlem
Citat:
Tycker det verkar vara rätt dålig omsättning på begagnade vapen, i alla fall när jag kollar in handlares sortiment där samma vapen finns kvar under väldigt lång tid.
Jag tar hellre en lite sämre ekonomisk affär och får till en snabb affär än att vänta.

Tackar i alla fall herrarna för era svar.

Personligen tycker jag att Blocket, Robsoft och Skytteforum är lika lätta att sälja vapen på.
Många handlare vill inte ta in enhandsvapen tyvärr då de flesta bara handlar med gevär.

Får man fråga vart du bor så kanske man kan tipsa dig om en handlare?
Citera
2024-06-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Personligen tycker jag att Blocket, Robsoft och Skytteforum är lika lätta att sälja vapen på.
Många handlare vill inte ta in enhandsvapen tyvärr då de flesta bara handlar med gevär.

Får man fråga vart du bor så kanske man kan tipsa dig om en handlare?
Blocket vettefan om jag skulle vilja lägga ut något på. Har en känsla av att mest idioter kontaktar en om allt mellan himmel och jord där, det är i alla fall min erfarenhet när jag lagt ut andra saker till försäljning där.

Jag bor i stockholmsområdet.
Citera
2024-06-27, 10:36
Medlem
Citat:
Blocket vettefan om jag skulle vilja lägga ut något på. Har en känsla av att mest idioter kontaktar en om allt mellan himmel och jord där, det är i alla fall min erfarenhet när jag lagt ut andra saker till försäljning där.

Jag bor i stockholmsområdet.

Jag förstår precis hur du tänker där ang blocket men de vapen jag både har köpt och framförallt sålt så har jag aldrig stött på nån som har "krånglat", jag tror att folk fattar att det är inte nån ide att försöka köpa att legalt vapen därifrån om man inte kan få licens.

Kolla Walter Borg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in