2024-06-17, 08:56
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag åker till Sverige och Stockholm i början av juli. Får hålla utkik efter henne då. Men det jag minns från mitt senaste besök fanns det många andra kufar. Någon äldre man som såg ut som en uteliggare som stod och spelade munspel utanför Åhléns och någon Michael Jackson-figur som dansade till hög Michael Jackson-musik.

Munspelsmannen—Horst Holtfreter—gick dessvärre bort för något år sedan. Må hans själ vila i frid.

/AI
Citera
2024-06-17, 10:03
Moderator
oilslicks avatar
Vi flyttar.

Kändisskvaller --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2024-06-17, 10:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Och slår samman
/Mod
Citera
2024-06-20, 12:19
Medlem
WTF865s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thinjan
Ja just det! Orgeltanten som spelade o sjöng religiösa sånger! Maria! Så hette hon. Undrar om HON lever?

Död sedan länge (2002)
Citera
2024-06-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Död sedan länge (2002)
Ok. Tack för info. Tänkt på henne då o då. Udda men skön karaktär...
Citera
2024-06-24, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandida.loca
Känner igen mycket väl han första. Jag har sett honom äta sushi en gång och prata med någon en gång. Men minns mycket väl när jag noterade honom 1a gången för att jag "råkade" se honon två dagar i rad. Insåg sen att det blev varje dag. Man undrar ju var han bor för han är inte där till stängning.

Geisha måste ju vara hon med något vitt i ansiktet? Rycker alltid till när jag ser henne med sin vagn. Undrar hur hon lever utöver besöken till Hemköp efter kl 20

Det finns även en kvinna 35-45 år som har sitt hår i typ en stor dread. Har sett henne sedan jag började besöka Frölunda torg (nästan 10 år). Hon står ofta och skrattar för sig själv i en helt annan värld (utan droger så att säga).

Finns ju några till jag sett där omkring i +5 år. Naturligt pga köpcenter.
Tror att den sista du nämnde har en fejk dreadlock. Ser ut som en stor ovårdad mörkblond klump som hon bara fäst lite slarvigt över sitt eget hår i nacken. Sen tycker jag hon ser mycket äldre ut än 45. Tantigt ansikte med ett ständigt halvleende och kyliga, illmariga ögon. Lite otäck blick har hon, likt en örn som vakar över sitt byte.

Den späde killen från nåt mellanösternland blir jag mest irriterad på. Går där jämt och glor alltid när man möter honom med ett fånigt halvleende på läpparna. Som om han gjorde något viktigt med sitt tydliga tvångsbeteende.

Tetig människa är han som visst gillar att slösa bort typ 10 timmar av sitt dagliga liv till att gå fram och tillbaka med endast några hundra meters avstånd mellan punkterna.

Folk pratar om att killen har nån störning på spektrumet. Har själv aldrig träffat en autistisk människa som betett sig som han.
Citera
2024-06-24, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Har också sett "han som vandrar", en ikon. Vad jag hört skall han ha trippeldiagnos och ångest. Den där varianten som inte klarar av att sitta själv hemma utan måste vara i rörelse kontinuerligt, både för att hålla paniken stången men också för att håla adhd energin i schack. Måste vara på rull helt enkelt. Men skall vara helt ofarlig. Så byt några ord med honom nästa gång så blir han säkert glad av lite mänsklig värme.
Har alltid på sig en larvig Super Mario-tröja också. Kanske varit gamer en gång i tiden.
Citera
2024-06-25, 23:46
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mioshoying
Tror att den sista du nämnde har en fejk dreadlock. Ser ut som en stor ovårdad mörkblond klump som hon bara fäst lite slarvigt över sitt eget hår i nacken. Sen tycker jag hon ser mycket äldre ut än 45. Tantigt ansikte med ett ständigt halvleende och kyliga, illmariga ögon. Lite otäck blick har hon, likt en örn som vakar över sitt byte.

Den späde killen från nåt mellanösternland blir jag mest irriterad på. Går där jämt och glor alltid när man möter honom med ett fånigt halvleende på läpparna. Som om han gjorde något viktigt med sitt tydliga tvångsbeteende.

Tetig människa är han som visst gillar att slösa bort typ 10 timmar av sitt dagliga liv till att gå fram och tillbaka med endast några hundra meters avstånd mellan punkterna.

Folk pratar om att killen har nån störning på spektrumet. Har själv aldrig träffat en autistisk människa som betett sig som han.

Jag tycker ändå att hon har typiskt utseende och beteende förenligt med schizoaffektivt syndrom eller nåt.... man se i blicken att hon är någon annanstans.

Saknar inte tokarna på Frölunda torget sedan jag lämnade eländet.
Citera
2024-06-25, 23:52
Medlem
Bandida.locas avatar
På Västtrafiks tåg Göteborg-Vänersborg finns ett original som reser där ganska ofta enl källa.

Jag fastnade själv i ett långt samtal med henne i höstas. Så följande signalement

Kvinna ~70 år
Ursprung Ryssland/Ukraina
Sannolikt högt alkoholintag
Betalar inte sin biljett utan hänvisar till gratis för pensionärer

Berättade omständigt och länge om att hon hade en lägenhet i St Petersburg. Att hon hade mycket guld/smycken som var hennes pension.

Efter ett mycket långt samtal (pga jag hade hund med mig o kunde ej flytta mig) kom konduktören och var arg för att hon körde det här tjuvåkandet ofta. Hon steg av i Trollhättan och tyckte det var synd att jag ej tyckte att vi skulle byta nummer så vi kunde hålla kontakten. Hon var lite sugen på att besöka mig då hon gillade landsbygden.

Någon från Vbg etc som känner till henne?
Citera
2024-06-26, 11:47
Medlem
HasseBanans avatar
I Västervik fanns i slutet av 90-talet någon övervintrad hippie som alltid var bland de första kunderna på Systembolaget på förmiddagen. Han gick mest och pratade för sig själv och var inte särskilt social. Någon som minns?
Citera
2024-06-26, 12:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
I Västervik fanns i slutet av 90-talet någon övervintrad hippie som alltid var bland de första kunderna på Systembolaget på förmiddagen. Han gick mest och pratade för sig själv och var inte särskilt social. Någon som minns?

Letar ni efter såna här så gå med i lokala fejsbookgrupper
Citera
2024-06-26, 13:08
Medlem
Jag ser att det inte verkar vara särskilt många som kommenterar orginalen i Karlskrona. Karlskrona är visserligen inte så stor stad men vi har ändå några orginal i vår stad och jag tänker nämna några av stadens orginal.

Conny: Åker mycket buss och han åker enbart en hållplats och väntar på nästa buss. På så sätt så tar han sig ända från Saltö och till Lyckeby. Det är visserligen ingen lång sträcka egentligen och det finns en buss som kör just den sträckan men den här personen går till olika busshållplatser om det är så att just bara en buss trafikerar den aktuella sträckan. Han pratar aldrig med någon och sitter tyst i bussen och vid busskurarna.

Frans: Har jobbat på Samhall och han pratar ofta ljudligt om sin före detta arbetsplats för alla som vill eller inte vill lyssna. Frans blir ofta arg om den som han pratar med inte svarar och han kan vara ganska jobbig och intensiv. Jag har själv jobbat på Samhall och kommer tyvärr i håg hur Frans var då. Då var han inte särskilt positiv till jobbet utan pratade skit om Samhall på stan och bussen hem.

Paul Melén: Den här personen är nog den som folk utanför Karlskrona har hört talas om mest. Paul har varit med i två dokuprogram, Ensam mamma söker ssamt Farmen. Jag tror Paul blev mest uppmärksammad för sin närvaro i Farmen då han gjorde extremt lite arbetssysslor och enligt de andra deltagarna, mest var i vägen. Paul skyllde på ormskräck och andra saker så han inte behövde hjälpa till. Pauls är också alltid med när antikrundan är i Karlskrona. Ett år så sjöng han en sång i TV under antikrundan. Men Paul hörs och syns även utanför scenkameror och det är många i Karlskrona som vet vem han är. Paul hade ett tag alltid en gittar med sig och spelade en liten sång och sjöng dessutom. Det lät inte så bra. Paul brukar besöka loppisar och second hand i Karlskrona och har blivit utslängd flera gånger på grund av att han har trängt sig och bråkat med kunder. Många i simhallen stör sig på Paul eftersom han alltid letar efter kvarglömda femkronor i skåpen.

Rrahman. En väldigt trevlig busschaufför som alltid hälsar glatt då man går på bussen. Han ropar även alltid ut; nu kör vi, då han börjar att köra. Om det är någon som bråkar eller för oväsen i bussen så brukar Rrahman be dom att lugna ner sig. Då pratar han i bussens mkrofon och oftast så lugnar de ner sig.

Måns. En annan trevlig busschaufför som kommer från Danmark. Måns tycker om att prata med de närmaste passagerarna och han har alltid en halmhatt på huvudet då han kör och lyfter på den varje gång en ny resande kommer in i bussen. Måns kan inte så bra svenska utan pratar mest danska men ofta så förstår man ändå vad han säger och han har bra humor. Häromdagen så var det en alkoholist som åkte med bussen och han störde några passagerare men Måns lyckades få honom att lugna ner sig och vara tyst.

Onni. Sjalklädd kvinna som garanterat är största pantburksletaren i stan. Hon har alltid en komplett utrustning med flera långa smala metallpinnar som kan stickas ner i soptunnorna och dra upp pantburkarna. Varje metallpinne har olika längd och tjocklek. Hon har även några olika saxar för att klippa sönder stängsel. Onni är även känd för att göra så kallade dumpster divings på några ställen i Karlskrona och än så länge har hon klarat sig från polisen. Onni brukar besöka de två största campingarna i Karlskrona och tigga burkar och annat. Tidigare när de stora sopcontienerna var öppna så gjorde hon dumpster divings i dem på Dragsö camping. Onni brukar trots sitt letande vara bra klädd, aldrig några trasiga eller smutsiga kläder.

Jag kommer nog att fylla på med fler personer så smånigom och även skriva om de som inte längre finns i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in