2022-02-11, 15:33
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oavsett vad så är 37% väldigt dåligt det med. Rikssnittet ligger på c:a 87%.

87% tvekar jag skarpt på.
Då har man nog mätt antalet legitimerade lärare i huvudsak och inte kollat att de faktiskt undervisar i ämnen de är utbildade. I en del kommuner är det neråt 50%
Citera
2022-02-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
87% tvekar jag skarpt på.
Då har man nog mätt antalet legitimerade lärare i huvudsak och inte kollat att de faktiskt undervisar i ämnen de är utbildade. I en del kommuner är det neråt 50%

Rikssnittet ligger på 87%, bara kolla själv. Bilda dig först en uppfattning om vad rikssnitt betyder.
Citera
2022-02-11, 15:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Rikssnittet ligger på 87%, bara kolla själv. Bilda dig först en uppfattning om vad rikssnitt betyder.

Vi talar om grundskola nu.
Enligt SKR ligger andelen behöriga lärare, alltså legitimerade, kring 70% när man slår ihop kommunala och fristående aktörer.
(https://skr.se/skr/arbetsgivarekolle...tik.28986.html)

Såhär uttrycker sig SKR:

"Jämfört med förra läsåret har andelen lärare med behörighet i minst ett undervisningsämne minskat något i grundskolan men ökat något i gymnasieskolan. Behörighetsgraden skiljer sig åt mellan olika ämnen i både grund- och gymnasieskolan och mellan olika delar av landet. Kommunala huvudmän har högre andel behöriga lärare än enskilda huvudmän."

Det är i de flesta skolor helt omöjligt att undervisa i bara ett enda ämne, så här pratar vi om en massa lärare som undervisar i sådant de kanske inte ens har studerat själva. Hela det svenska skolväsendet är ett luftslott.
Citera
2022-02-11, 16:05
Medlem
Citat:
Vi talar om grundskola nu.
Enligt SKR ligger andelen behöriga lärare, alltså legitimerade, kring 70% när man slår ihop kommunala och fristående aktörer.
(https://skr.se/skr/arbetsgivarekolle...tik.28986.html)

Såhär uttrycker sig SKR:

"Jämfört med förra läsåret har andelen lärare med behörighet i minst ett undervisningsämne minskat något i grundskolan men ökat något i gymnasieskolan. Behörighetsgraden skiljer sig åt mellan olika ämnen i både grund- och gymnasieskolan och mellan olika delar av landet. Kommunala huvudmän har högre andel behöriga lärare än enskilda huvudmän."

Det är i de flesta skolor helt omöjligt att undervisa i bara ett enda ämne, så här pratar vi om en massa lärare som undervisar i sådant de kanske inte ens har studerat själva. Hela det svenska skolväsendet är ett luftslott.

Varför hänvisar du till SKR? SKR är ingen som helst myndighet över skolan.
https://www.skolverket.se/om-oss/pre...ga-larare-okar

Om du dessutom hade tittat vad jag skrev hade du sett att jag tog ett annat årtal då jag slog i APIn för databasen.

Nu är fakta den att de allra flesta lärare som undervisar i grundskolans tidigare år (F-6) faktiskt har en tokbred utbildning på alla teoretiska ämnen. Det är bara ämneslärarna som har ett eller två ämnen.
Senast redigerad av Methos 2022-02-11 kl. 16:07.
Citera
2022-02-11, 16:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Varför hänvisar du till SKR? SKR är ingen som helst myndighet över skolan.
https://www.skolverket.se/om-oss/pre...ga-larare-okar

Om du dessutom hade tittat vad jag skrev hade du sett att jag tog ett annat årtal då jag slog i APIn för databasen.

Nu är fakta den att de allra flesta lärare som undervisar i grundskolans tidigare år (F-6) faktiskt har en tokbred utbildning på alla teoretiska ämnen. Det är bara ämneslärarna som har ett eller två ämnen.

SKR är "branschorganisation" för kommunerna som är de som organiserar de absolut flesta svenska grundskolor. SKR har ingen anledning att fara med osanning.

När det gäller kontroll av skolor har inte heller Skolverket någon funktion då detta åligger Skolinspektionen.

All statistik bygger dock på uppgifter som kommunerna (läs skolorna) själva rapporterar in...
Citera
2022-02-11, 16:33
Medlem
Citat:
SKR är "branschorganisation" för kommunerna som är de som organiserar de absolut flesta svenska grundskolor. SKR har ingen anledning att fara med osanning.

När det gäller kontroll av skolor har inte heller Skolverket någon funktion då detta åligger Skolinspektionen.

All statistik bygger dock på uppgifter som kommunerna (läs skolorna) själva rapporterar in...

Nä, jag som trodde att bilbesiktningen hade kontrollfunktion för skolorna...
Citera
2022-02-11, 16:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Nä, jag som trodde att bilbesiktningen hade kontrollfunktion för skolorna...

Många tror att Skolverket ombesörjer detta, pga. att de gjorde det kring millennieskiftet.
Fråga dina lokala skolpolitiker så kan du få skrämmande svar.
Citera
2022-02-11, 17:03
Medlem
Citat:
Många tror att Skolverket ombesörjer detta, pga. att de gjorde det kring millennieskiftet.
Fråga dina lokala skolpolitiker så kan du få skrämmande svar.

Nu råkar det vara så att Statens Skolverk faktiskt står över Statens Skolinspektion, BEO och LAN som styrmyndighet. När det gäller statistiken och SALSA så är det faktiskt Statens skolverk som hanterar den, tillsammans med SCB. Skolinspektionen lägger in sina dokument och länkar dessa till SALSA. Det är bla. från den öppna APIn som jag drar allt detta och får upp allt om t.ex. IES täby via Python.
Citera
2022-03-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Intressant artikel från TheLocal: https://www.thelocal.se/20220202/for...medium=twitter

Tydligen är hög omsättning någonting bra eftersom nya utländska lärare inte har någon insikt alls om hur det svenska skolsystemet fungerar samt att information om betygsättning buntas ihop med övrig information i en stor lunta. Vissa vet inte ens att man kan sätta F på elever. Hög omsättning är även bra för att hålla lönerna nere. Lärarna är även rädda att kritisera ledningen för att dessa pressar lärarna att sätta högre betyg eftersom de vet att de inte är anställningsbara på vanliga skolor. Många väljer då byta jobb eller flytta hem.
Det här är inte ett enskilt fall. Borås tidning har intervjuat rektorer och lärare i Borås. Det visar sig att många delar samma bild - elever från Internationella engelska skolan kommer in med högre betyg men klarar sig sämre.
Citat:
Han gick i Internationella engelska skolan och fick goda betyg, men när han började på Bäckängsgymnasiet gick det sämre. Han hade högst betyg i matematik under grundskolan men fick F, det vill säga underkänt, på gymnasiet. Nu kritiserar han sin grundskola för undermålig undervisning.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-sig-ingenting
Man kan ju undra i vilken utsträckning detta beror på att man anställer icke legitimerad personal.

När det kommer till ämnet matematik så motiverar man sitt åsidosättande av legitimerad personal att det utländska "lärarna" skulle vara bättre. Det verkar inte stämma dock.
Citera
2024-06-26, 11:44
Medlem
https://www.vilarare.se/nyheter/inte...ella-skolorna/
Det är ju för fan en muslim som förbjuder korta kjolar släng ut iidioten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in