Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Okej du valde att spela allan ballan. Vad förvånad jag blir att du inte kunde svara på frågan.
Ni har ingen frisk person som tar ert parti. Ingen bryr sig om er, för ni är koko.
Det finns mängder med personer från alla möjliga yrkeskategorier som riktar kritik mot socialtjänstens utredningar. I detta fallet en socionom med huvudet på skaft.
https://socionomen.se/socialtarbete/lilla-hjartat/replik-socialtjansten-har-inte-kunskap-att-bedriva-rattssakra-utredningar/?q=socialtarbete/lilla-hjartat/replik-socialtjansten-har-inte-kunskap-att-bedriva-rattssakra-utredningar/
De som tar soc parti i ur och skur utgår felaktigt från att soc alltid har rätt och aldrig brister, men verkligheten ser såklart inte ut så. Och de behöver man inte vara einstein för att lista ut. jag tror inte jag hört någon socialsekreterare som menar att situationen är frid och fröjd i arbetsmiljön och att de hinner med att göra ett gediget utredningsarbete där inga fel begås. Tvärtom ser verkligheten helt annorlunda ut, vilket märktes med exempelvis Lilla Hjärtat där soc inte gjorde vad de borde göra, nämligen ta reda på hur den aktuella hemsituationen såg ut och på så sätt stoppa en hemflytt av flickan.
Men eftersom som folk felaktigt tror att myndigheter aldrig kan brista och M.J lyckades skapa en av de största masshypnoser ever, så vände sig folk mot föräldrarna istället mot de huvudansvariga för haveriet.
Det är exakt samma princip med LVU-utredningarna. Det finns inte tid att göra rättssäkra utredningar och det gör att barn som inte ska omhändertas slinker med också bland alla korrekta LVU-fall.
Och det är inte bara tid som saknas, utan även nödvändig
kunskap:
Det här är vad IVO säger:
Citat:
”Vi noterar att det, trots omfattande kunskapsstöd, finns handläggare som saknar nödvändig kunskap för en rättssäker handläggning (IVO, 20200221).
Det här gäller åt två håll. Dels mot barn som borde vara omhändertagna som "Lilla Hjärtat", men också mot föräldrar som fått sina barn felaktigt omhändertagna.
Den som inte kan erkänna och se dessa brister är sannolikt helt hjärntvättad. Och jobbar man inom svensk socialtjänst utan att kunna ta in detta så har man inget där att göra och borde få sluta med omedelbar verkan.