Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Det är snarare så att behovet av att rikta strålkastarljuset och varna allmänheten för en gädda är större än att kanske eventuellt riskera att anhöriga får det lite jobbigt en period
Jag förstår vad du vill säga och det tycks vara fint om man tittar i det ytliga. Men Det är fortfarande "om och men" och spekulationer till ens egna förhoppningar för något som inte alls ha gjorts, som jag tidigare skrivit.
Du kanske tänker att det är goda gärningar. Tittat närmare ser man dock vilka som fått lida på riktigt som en slags motsatt effekt. Singnalerar detta inte en gnutta ironi? Om jag ska köra en rad "whataboutism" gällande argumentet att "varna för allmänheten" för saker som inte är bevisat (enligt svenska rättväsen), så går det att lägga till exempelvis: människor som misstänks för djurplågeri, rånare, kvinnomisshandlare, knarklangare, skattefuskare, red-flagskillar på Tinder, barnmisshandlare m.m. Dessa hemskheter, kan du säga, är inte lika kraftiga som att förgripa sig på ett barn. Men som flera gånger nämnt så är kontexten också hur långt är det okej att gå för att "varna allmänheten" för något som inte skett?
Dessutom genom att hävda att det är mer värt att "varna allmänehten" för något som inte begåtts än att "riskera att anhöriga får det lite jobbigt en period".....Är det inte ett tydligt förminskande av familjens lidande? Vi pratar om medmänsklighet, lidande kontra fiktivt barns lidande exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Och om dispens fiskare hade struntat i dom så riskerar gäddan få tag i ett riktigt barn
Jag har besvarat detta flera gånger tidigare.
En jättebra affärsidé som Dumpen hade kunnat göra, som också faller inom ramarna för svensk medieetik, skulle vara att de söker efter riktiga barn som fått könsbilder och sextrakasserier skickat till sig. Genom grävande journalistik och hederlig medieetik hade de kunnat ta fram vilka människor som skickat hemskheter till riktiga barn och därmed kunna skicka allt material till Polis för åtalan. Därmed hade den personen aldrig kunnat "gå hela vägen".
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Som jag förstått det så får de närmast anhöriga erbjudande om stöd redan innan publiceringen iomed att dom blir kontaktade efter konfrontationen ägt rum
Och är det så att de närmast anhöriga vägrar ta emot hjälp så kan int dumpen göra så mkt mer, då har dumpen gjort vad dom kunnat
Som du förstått det. Hur mycket vet vi vanliga människor att det stämmer, än att man tvingas förlita sig på antaganden från Dumpen, som bevisligen inte följer hederlig medieetik? Om de var öppna vilka gäddors familjer fått stöd hade andra kritiker eller medier kunnat stämma av med familjerna. Stämmer saker o ting är det bara en win för Dumpen att få kritiker att hålla käften.
Det är väl lite cyniskt att välja att tro att Dumpen inte kan "göra så mycket mer" och "gjort vad dom kunnat" ?