Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Det dumpen hävdar och som jag kan hålla med om är att skydd för våra barn är av allmänintresse och om det krävs 1000 till gäddor publicerade på hemsidan så får det bli så
Dumpen har även försökt med att hålla dom anonyma men tyvärr har dom dykt upp igen och risken är att dom hinner nå fram till riktiga barn om man arbetar på det sättet, inget barn ska behöva ta emot bilder på vuxnas könsorgan eller mötas av vuxna som sexchattar med dom
Det är ingen tvekan om att skydd för våra barn kan ses som allmänintresse. Som jag skrev i mitt första inlägg tycker Dumpen att lidandet av en gäddas familj, barn och vänner väger mindre än lidandet av ett fiktivt barn som inte finns. Det går alltid att spekulera om en gädda hade gjort något, lika mycket som man snarare önskar vad en gädda hade gjort snarare än vad en gädda faktiskt har gjort, dvs. inte förstört/förgripit sig på ett barn.
Det med att Dumpen "försökt hålla dom anonyma" och "risken är att dom hinner nå fram till ritkiga barn om man arbetar på det sättet" skulle vara intressant att se statistik på hur många gånger Dumpen gjort det, och vad vetenskapen säger om risken. Såklart, om du hävdar något kan stå för dig själv men jag uppskattar om du kunde upplysa med forskningen bakom då jag själv är nyfiken.
Att vuxna skickar äckliga könsbilder och sexchattar med barn är definitivt ett problem. Så mycket som man önskar att de gör det till barn så har i Dumpens verksamhetsområde inga könsbilder eller sexchattande gått till riktiga barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Men hade det vart ett riktigt barn på andra sidan så hade dom förgripit sig på barnet, det är en jävla tur att det int var det och att det istället var vuxna människor på andra sidan istället för ett barn
Att gäddan väljer att svika sin familj för att förgripa sig på ett barn är fruktansvärt och där går dumpen in och hjälper och stöttar familjen vid behov
Det går att argumentera "men om det hade varit ett riktigt barn" lika mycket som "men om dumpens fiskare inte fortsatt svara gubben och istället blockade honom så hade kanske mötet aldrig skett ändå".
Tyvärr är konsekvenstänk inte särskilt medveten i hjärnan när människor har förmågan att skriva i anonyma appar, därav känner folk förmodligen att det går att skriva de allra grovaste sakerna. Att det är sjuka fantasier, rollspelande eller att det var seriöst menat, vad vet jag. Hade en gädda förgripit sig på ett barn så självklart är det en väldigt stor svikning (milt sagt) till familjen. Men i dessa fallen ligger det snarare på att väldigt grova moralfel, tillhörande stigma och negativitet uppkommit än att en gädda faktiskt har utfört något övergrepp. Det är skillnad.
Det är jättefint att Dumpen kan stötta den drabbade familjen! Frågan är om Dumpen aktivt söker sig till den drabbades familj och erbjuder stödhjälp? Eller kanske den drabbade familjen drabbas av chock när allt blir offentligt och de behöver hantera både gäddans beteende och efterföljande konsekvenser som kommer när allmänheten fått reda på allt. Kommer en drabbad familj aktivt söka efter Dumpens hjälp som medvetet publicerade familjens "skandal" till allmänheten? Eller vill familjen inte ha något att göra med Dumpen då det, för familjen, förknippas med jobbiga känslor pga vad som hänt?