2024-06-24, 23:38
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Ja det är riktigt illa faktiskt, var väl någon höjdare inom räddningstjänsten som tog hem det som lekutrustning till barnen
Illa? Det är ju bra att svårt ryska halvapor stryker med.
Dessa borde dessutom utgöra de "smartaste" i det mångkulturella kloakhål som kallas Ryssland. Att de enligt egen uppgift sysslade med "Precisionsstyrd" ammunition säger det mesta om hur "smarta" de egentligen är. Eller var.
Trashankarna kan ju inte ens träffa en ladugårdsvägg om de så står inne i ladan
Citera
2024-06-24, 23:39
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Säger inte att andra länder skall sluta med sin utbildning, men man kommer att tappa ett viktigt kugghjul med utbildningen när Danmark går över till F35.

Zelensky har ju även varit frustrerad att jänkarna inte kan utöka antalet ukrainska piloter på F16, för att det finns få platser som är alleredan vikta för andra allierade länders pilotutbildningar. Det då i Usa.

Kan Holland plocka upp flera ? Personligen sätter jag ett "tvek" på det.., och de skall ju även gå över till F35.

Rumänien.., jag vet inte ?

Då återstår närmast draken, om man skall utbilda piloter mera nu. Det är dit jag tror det hamnar till slut.

Om man utbildar internt för nya plan kommer hälften vara ukrainare om kriget fortgår. 1+1 är inte så svårt att räkna ut, eller?
Citera
2024-06-24, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kanske borde då sverige ta chansen att få ut JAS i krig och visa vad planet går för och om det verkligen är bättre än F16 och framförallt F35.
Vilken jävla reklam om man körde åttor runt motståndet till en billigare driftkostnad som JAS tydligen ska ha.
'

Skulle vart mumma..., rent hypotetiskt : Hur många utbildningsplatser för JAS kunde Sverige ställa upp med ?

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ?
Citera
2024-06-24, 23:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Om man utbildar internt för nya plan kommer hälften vara ukrainare om kriget fortgår. 1+1 är inte så svårt att räkna ut, eller?

Hmm..är det så lätt som du hävdar ?
Citera
2024-06-24, 23:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
'

Skulle vart mumma..., rent hypotetiskt : Hur många utbildningsplatser för JAS kunde Sverige ställa upp med ?

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ?

Jag har absolut ingen koll på den frågan men denna info googlade jag fram.
Infon är sen 2012 så inte färsk.

Nu är det omkring 100 sökande på varje plats per år. Bara sju av platserna på årets pilotutbildning är tillsatta. -Vi skulle ha fler sökande och gärna fler kvinnor. Vi har bara en kvinnlig stridspilot, säger Anders Silwer.18 maj 2012
Citera
2024-06-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Folket i Donbass har hållit val och valt att tillhöra Ryssland. Det är inte sååå många år sen - 2022 närmare bestämt - och det skrevs om det i alla tidningar. Men du kanske inte minns det.

Nej, det har inte hållits något val i Donbas. Donbas är till stora delar ockuperat av Ryssland vilket gör val där omöjligt.
Enligt polls vill de tillhöra Ukraina. Hade det hållits val så hade folket mao valt Ukraina.
Citera
2024-06-24, 23:52
Medlem
Citat:

Nu är det omkring 100 sökande på varje plats per år. Bara sju av platserna på årets pilotutbildning är tillsatta. -Vi skulle ha fler sökande och gärna fler kvinnor. Vi har bara en kvinnlig stridspilot, säger Anders Silwer.18 maj 2012
Det är fler nu men fortfarande inte speciellt många platser. Att utbilda Ukrainas piloter på jas är nog mer ett önske tänkande tror det blir svårt
Citera
2024-06-24, 23:53
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Säger inte att andra länder skall sluta med sin utbildning, men man kommer att tappa ett viktigt kugghjul med utbildningen när Danmark går över till F35.

Zelensky har ju även varit frustrerad att jänkarna inte kan utöka antalet ukrainska piloter på F16, för att det finns få platser som är alleredan vikta för andra allierade länders pilotutbildningar. Det då i Usa.

Kan Holland plocka upp flera ? Personligen sätter jag ett "tvek" på det.., och de skall ju även gå över till F35.

Rumänien.., jag vet inte ?

Då återstår närmast draken, om man skall utbilda piloter mera nu. Det är dit jag tror det hamnar till slut.

Om det vore så pass enkelt när det gäller militär, ekonomi, samhälle, u name it... En lösning utifrån mitt huvud: träna ukrainare i att använda F-35 och "skänk" några av dessa plan som en slags goodwill i och med all försening och annat skrot som skickats till Ukraina. Skrot i jämförelse vad väst har i sin arsenal och som Ukraina har fått hittills.

Jag vet. Att ändra från F-16 till F-35 skulle bara komplicera utbildningen av piloterna, men drömma kan man ju.
Citera
2024-06-24, 23:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Intressant iallafall och "tack"

Ett trångare nålsöga än vad jag trodde. Sedan en fråga till.., och lika viktig : Räknar man 1 pilot per flygplan, eller går det i utbildningssyfte 2, eller 3 personer per plan ?

För jag antar att det är fler än 1 pilot. Så antalet piloter som behövs, är fler än antalet flygplan.
Citera
2024-06-24, 23:58
Medlem
Har dock lite svårt och se vad f16 skulle tillföra för förmågor om jag ska vara helt ärlig tror inte vi kommer få se några luft strider men vist dom kan förstöra ryskt luftvärn och skapa lufthäravälde i några timmar men ser inte vad det skulle bidra med i stället för andra vapen system
Citera
2024-06-25, 00:03
Medlem
Citat:
Jo, de sades på den norska radion idag också. Trist, för piloter kommer det att behövas de närmaste åren. Var på tre till ställen det utbildades F16 piloter, Usa, Holland (tror jag de sa) och tredje land jag inte minns.

Sedan kan det privatägda "draken" erbjuda utbildningspaket på F16, men det lär vara riktigt dyyyrt ! Men det är väl dit man hamnar till slut.., för Ukraina behöver piloterna..och räkningen får man ta till slut. För priset är ingen fråga när nationens överlevnad står på spel !
Tredje landet är Rumänien
Citera
2024-06-25, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Jag vet. Att ändra från F-16 till F-35 skulle bara komplicera utbildningen av piloterna, men drömma kan man ju.

Tror nog att Pentagon skulle då få förklara, många gånger och länge..till allierade som beställt F35 att de får nu vänta en stund till.., blir nog också att "Lockheed" blir stämda/ekonomisk kompensation..., så nej..det tror jag inte sker.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Har dock lite svårt och se vad f16 skulle tillföra för förmågor om jag ska vara helt ärlig tror inte vi kommer få se några luft strider men vist dom kan förstöra ryskt luftvärn och skapa lufthäravälde i några timmar men ser inte vad det skulle bidra med i stället för andra vapen system

Som jag ser det, så ser jag inget slut på kriget i år, inte nästa heller. Kanske 2026.., så i det längre perspektivet så tror jag nog att F16 inte i sig själv avgör kriget.., men det ger Ukraina en kapacitet som man inte alls har. Så därav så kommer det att behövas så många piloter som möjligt, och själva flyget !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in