Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Oj, oj, oj!
Det finns en mycket större bild som du inte verkar veta så mycket om.
I korthet handlar det om USAs krav på att bli den största och den enda stormakt som planeten har. USA har ingen moral, de har ingen förståelse och de bryter alla avtal och undertecknade överenskommelser.
Redan 2006 försökte CIA regimchange i Ukraina. Ungefär samtidigt pågår en undersökning om vad medborgarna vill - om de vill ha Nato eller inte.
De ville inte.
När alla dessa informationer kommer som inte är pro-USA och pro-Nato och pro-EU - så kan man inte dela en mening, eller något smått - men det finns folk som vet mycket. Och jag lyssnar. Och jag får tidpunkts fakta, vem som sagt vad fakta, vem som betalt och vems som är i skuld.
Själv hamnar jag att söka både i öst och väst och norr och söder. En president vet en sak, någon annan minister vet något annat - allting blir ett pussel där man försöker få med alla pusselbitarna.
Och då först kan man se bilden.
Fast när jag då äntligen fått det, så blir jag mött av okunnighetens moder.
Nej, USA försökte inte byta ledning i Ukraina 2006.
Putin lade sig i valet 2004 och försökte giftmörda Viktor Yushchenko.
2003 hade han bestämt sig för att lägga beslag på Ukraina och 2004 bytte han beteckning på landet till territorium (underförstått ryskt) genom att byta från korrekt preposition "в" till inkorrekt preposition "на", källa Illarionov.
Ukraina var neutralt när ryssarna invaderade 2014. Först efter invasionen tog man ett beslut att avsluta sin neutrala status. 2018 beslutade man om en målsättning att bli medlemmar i NATO. Inte konstigt med tanke på sin aggressiva granne.
Det pågick redan förhandlingar omkring invasionen och Ukraina var beredda att gå med på att inte ansluta till NATO. Putin körde på med sin invasion och massmordet i Bucha i alla fall.
"Vladimir Putin's chief envoy on Ukraine told the Russian leader as the war began that he had struck a provisional deal with Kyiv that would satisfy Russia's demand that Ukraine stay out of NATO, opens new tab, but Putin rejected it and pressed ahead with his military campaign, according to three people close to the Russian leadership"
"But, despite earlier backing the negotiations, Putin made it clear when presented with Kozak's deal that the concessions negotiated by his aide did not go far enough and that he had expanded his objectives to include annexing swathes of Ukrainian territory, the sources said. The upshot: the deal was dropped."
""After Feb. 24, Kozak was given carte blanche: they gave him the green light; he got the deal. He brought it back and they told him to clear off. Everything was cancelled. Putin simply changed the plan as he went along," said one of the sources close to the Russian leadership."
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/exclusive-war-began-putin-rejected-ukraine-peace-deal-recommended-by-his-aide-2022-09-14/