Citat:
Ursprungligen postat av
UnfilteredFountain
Indexfonder är bra för alla, även om man har mycket stort kapital och hög kompetens. Det finns goda anledningar till att även Warren Buffett rekommenderar indexfonder som följer S&P 500.
Den här är ju klassisk där Buffett utmanade hedgefondförvaltare i ett vad om bäst utveckling på 10 år, där han själv satte pengarna i en indexfond.
https://www.investopedia.com/articles/investing/030916/buffetts-bet-hedge-funds-year-eight-brka-brkb.asp
Det hela var förstås ett led i kritiken mot dyra hedgefonder.
Vad jag vet har inte Buffett uttryckt några åsikter mot just svenska indexfonder. I USA har de andra index som är med nischade med tech-bolag som ofta är väldigt högt värderade och där kan jag tänka mig en och annan anledning att vara försiktig.
Hur som helst är poängen inte att det måste vara specifika indexfonder utan just att sådana är ett bra sätt att få exponering mot aktiemarknaden för den som inte kan eller vill lägga ner mycket tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
UnfilteredFountain
Det spelar dock mycket stor roll vilka index som följs, ta t.ex. Avanza Zero som följer OMXS30, det är alltså bara 30 aktier i hela världen som dessutom är geografiskt placerad i ett litet land som Sverige. Inte mycket till riskspridning direkt.
Rent matematiskt är 30 bolag i olika sektorer och med verksamhet spridd över världen gott och väl tillräckligt för att diversifiera bort bolagsrisker. Marknadsrisken i form av breda börsnedgångar får man leva med oavsett.
Min visst, det finns indexfonder som baserar sig på bredare index som SIXRX. Det viktiga är dock att fonden jämför sig med ett utdelningsjusterat index.
SIXRX har f.ö. en fantastisk utveckling över tid. Över 15 % CAGR sedan start för 44 år sedan!