2024-06-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kan vi inte hålla oss till ämnet?

Ja, det vore trevligt
Citera
2024-06-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jo, det var faktiskt 7,50 kr, enligt JB själv.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/jan-bolmesons-roll-i-okanda-miljardbolaget-storagare-i-storskogen

Om du kollar lite längre upp i tråden så ser du vilka emissioner Storskogen gjort.

Antingen ljuger Jan Bolmesson eller så är det nån tok som faktiskt sålt aktier till Bolmesson för 7,5 kr. Dock är ju i så fall inte dessa aktier köpta i en nyemission.

Det är ju också möjligt att hans inköp gjordes många år före noteringen...

I tråden hävdar några att det skett en pre-IPO strax före noteringen och att Bolmesson då köpte för 7,5 kr, detta stämmer i allafall inte.
Senast redigerad av Uuno-fisnjutare 2024-06-24 kl. 14:22.
Citera
2024-06-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inloggning
Ja, det vore trevligt

För en jämförelse mellan RT och FB är det dock intressant att notera att det är väldigt mycket OT i båda trådarna. Någon orkar kanske beräkna andelen OT-inlägg i vardera tråd och redovisa resultatet, efter helt objektiva kriterier givetvis.
Citera
2024-06-24, 14:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
För en jämförelse mellan RT och FB är det dock intressant att notera att det är väldigt mycket OT i båda trådarna. Någon orkar kanske beräkna andelen OT-inlägg i vardera tråd och redovisa resultatet, efter helt objektiva kriterier givetvis.

Vad gäller RT är det dock rätt uppenbart att lärjungarna försöker skydda sin store ledare (och sig själva) genom att medvetet tramsa bort trådens ämne. Det är en gammal beprövad taktik att avleda och skifta fokus när det blir för känsligt. Deras TS hade nog tänkt sig en trevlig stund där de kunde ge varandra ryggdunkar och överlägset hånflina åt de simpla själarna på Flashback - sååå långt under deras egen upphöjda nivå - och vad vi skrev om dem, och de gillade definitivt inte att vi tog upp även de mindre smickrande sidorna hos JB och RT.

Jag är inte särskilt förvånad över att det blev OT även här, däremot över att det har fått hållas utan att rensas bort. I andra avdelningar jag följer brukar det vara hårdare tag mot sånt.
Citera
2024-06-24, 15:01
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Indexfonder är bra för alla, även om man har mycket stort kapital och hög kompetens. Det finns goda anledningar till att även Warren Buffett rekommenderar indexfonder som följer S&P 500.
Den här är ju klassisk där Buffett utmanade hedgefondförvaltare i ett vad om bäst utveckling på 10 år, där han själv satte pengarna i en indexfond. https://www.investopedia.com/articles/investing/030916/buffetts-bet-hedge-funds-year-eight-brka-brkb.asp
Det hela var förstås ett led i kritiken mot dyra hedgefonder.

Vad jag vet har inte Buffett uttryckt några åsikter mot just svenska indexfonder. I USA har de andra index som är med nischade med tech-bolag som ofta är väldigt högt värderade och där kan jag tänka mig en och annan anledning att vara försiktig.

Hur som helst är poängen inte att det måste vara specifika indexfonder utan just att sådana är ett bra sätt att få exponering mot aktiemarknaden för den som inte kan eller vill lägga ner mycket tid.

Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Det spelar dock mycket stor roll vilka index som följs, ta t.ex. Avanza Zero som följer OMXS30, det är alltså bara 30 aktier i hela världen som dessutom är geografiskt placerad i ett litet land som Sverige. Inte mycket till riskspridning direkt.
Rent matematiskt är 30 bolag i olika sektorer och med verksamhet spridd över världen gott och väl tillräckligt för att diversifiera bort bolagsrisker. Marknadsrisken i form av breda börsnedgångar får man leva med oavsett.

Min visst, det finns indexfonder som baserar sig på bredare index som SIXRX. Det viktiga är dock att fonden jämför sig med ett utdelningsjusterat index.
SIXRX har f.ö. en fantastisk utveckling över tid. Över 15 % CAGR sedan start för 44 år sedan!
Citera
2024-06-24, 15:07
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Att köpa månadsvis kan vara en bra grej för då slipper du riskera att råka köpa på en topp.
Absolut.
Citat:
Dessutom kan det vara bra att ha en viss del som hedge i exempelvis råvaror eller tom. räntefonder.
Fast poängen med indexfonder är väl att de som inte har kunskap eller tid ska kunna få bra långsiktig avkastning. Då tror jag det är bättre om man helt avstår att försöka tajma marknadssvängningar genom att har råvaror eller räntefonder.
Framförallt råvaror är ofta volatila och där blir det lätt ren spekulation om vart de ska.
Räntefonder kan vara vettigt om man avser använda pengarna snart, men inte annars. Ska man få den långsiktigt fina börsavkastningen måste man vara 100 % investerad mot börsen hela tiden (avser nu sparare som inte är aktiva).
Citera
2024-06-24, 15:14
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inloggning
Många svar, hinner inte med att filtrera här riktigt. Många delade meningar om RT. Roligt, fortsätt diskutera för all del 🙂
Ska man sammanfatta din initiala frågeställning så går det nog att få en del vettiga råd på RT. UnfilteredFountain bidrog med en lista över användare.

Detta så länge du undviker konstiga produkter som Bolmessons eventuellt föreslår.
Månadssparande i vanliga indexfonder med låg avgift är en vettig startpunkt för långsiktigt sparande. Åtminstone så länge du inte får för dig att tajma genom att ta ut kapitalet när du tror börsen är övervärderad.
Citera
2024-06-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ska man sammanfatta din initiala frågeställning så går det nog att få en del vettiga råd på RT. UnfilteredFountain bidrog med en lista över användare.

Detta så länge du undviker konstiga produkter som Bolmessons eventuellt föreslår.
Månadssparande i vanliga indexfonder med låg avgift är en vettig startpunkt för långsiktigt sparande. Åtminstone så länge du inte får för dig att tajma genom att ta ut kapitalet när du tror börsen är övervärderad.

Tack! Ja, det är typ dit jag kommit också. Har läst en del ekonomitrådar här på forumet också
Citera
2024-06-24, 21:15
Medlem
Som jag tidigare skrivit - jag gillar RT och tycker råden om billiga indexfonder passar de flesta som grund. Tycker dock att de är lite taskiga mot Dan84.

Det är ändå lite gulligt att (förmodat) medelålders -> äldre personer har hittat animerade gifs år 2024. Deras tråd om FB påminner om en fest som kom av sig när alla roliga gäster gått hem. Några tappra skickar upp lite tokroliga gifs för att inte ge upp helt.
Citera
2024-06-24, 21:30
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag tror inte att ett IQ på 180 gör att man har mycket större chanser att slå index över tid, en apa har ungefär lika stor chans om man bortser från transaktionskostnader.

Själv har jag slagit index över långa tider när jag tidigare handlade aktier, men jag förespråkar ändå indexfonder. Indexförespråkare måste alltså inte ha åsikten att ingen kan slå index över betydande tidsperioder, slumpen innebär tvärtom att flera kommer göra det på ren tur. Men många blundar också för en rad faktorer som gör att de tror att de presterar bättre än de gör. Bortförklarar eller glömmer dåliga affärer eller perioder t.ex.

Svårt att tolka om du håller med mig eller inte. Men detta var hela min poäng, att inte ens brainiacs på Wall St kan slå index. Eller som du så bra förklarar med apan.

Så därför kan självklart inte de flesta FBare som sitter i mammas källare göra detta. Såklart finns outliers åt båda håll, de som haft tur (grattis) och de som kört sin ekonomi i diket.
Citera
2024-06-24, 21:31
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Ännu en som mal på om fondförvaltare.
Ja det kan jag, men kanske inte genom att skapa mig en hemsnickrad fond?
Är det helt otänkbart att man kan investera på annat vis än i fonder?

Vad tror du hedgefonderna investerar i? Slår alla alltid index menar du?
Citera
2024-06-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Vad tror du hedgefonderna investerar i? Slår alla alltid index menar du?

Wolf of wallstreets Jordan Belfort förklarar under 1,5 minut varför hedge fonder fungerar - trots att de underpresterar - och ändå gör ägarna riiika. Tycker han har en poäng.

https://www.youtube.com/watch?v=km-BcEntRnM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in