2024-06-22, 19:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Dom höll sig inom den egna rasen väldigt länge och i sina områden dit dom anlände, vallonerna beblandade sig knappast med svenskarna direkt det var fördomar, religiösa spörsmål dom var katoliker och deras smide höll dom för sig själva också ville inte lära upp svenskarna för att förlora sitt levebröd. Att dom har hållit sig på sin kant och inte uppgått i den svenska folkstammen direkt har Hermann Lundborg skrivit om i sina rasbiologiska studier du kan läsa. Han hyllar dom förövrigt som folkslag menade påpekar dessa saker.

Min barndomsvän ser jag som en vallon om du fattar hans farmor har svart hår dom har franskklingande namn han har bruna ögon. Man märker påbrå av valloner dessutom har dom kraftigare näsor än svenskar. Annars är dom pursvenska till sättet. Folk undrar ibland om han är svensk haha. Han är ättlingar till valloner och det märks. Dom är gallo-romare inte germaner.
Det vetefan hur det stämmer
Det där med att de ”höll sig till de sina”. har för mig dom blandades ut med resten av befolkningen snabbt. Det är ju ända sen 1700-talet det pågick. Men yrkena höll man sig i närheten av länge

vi är från en släkt blåögd och blonda och min farsas sida släkten var vallonsk ända fram till farfarsfars tid. Idel vallonefternamn, bodde och verkade kring uppländska bruken.

Men visst, farsans sida var inte direkt avlånga och finlemmade. Mer trubbiga näsor och så. Lite som vita sydafrikaner. Blonda och grova och fula. Fast svartmuskiga var vare sig far farfar eller farfarsfar. Men de var trubbnästa och fula med Slaktarfysionomi, breda satta kroppar.
Citera
2024-06-24, 09:22
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Dom höll sig inom den egna rasen väldigt länge och i sina områden dit dom anlände, vallonerna beblandade sig knappast med svenskarna direkt det var fördomar, religiösa spörsmål dom var katoliker och deras smide höll dom för sig själva också ville inte lära upp svenskarna för att förlora sitt levebröd. Att dom har hållit sig på sin kant och inte uppgått i den svenska folkstammen direkt har Hermann Lundborg skrivit om i sina rasbiologiska studier du kan läsa. Han hyllar dom förövrigt som folkslag men påpekar dessa saker.

Min barndomsvän ser jag som en vallon om du fattar hans farmor har svart hår dom har franskklingande namn han har bruna ögon. Man märker påbrå av valloner dessutom har dom kraftigare näsor än svenskar. Annars är dom pursvenska till sättet. Folk undrar ibland om han är svensk haha. Han är ättlingar till valloner och det märks. Dom är gallo-romare inte germaner.

Bertil Lundman skrev att vallonerna som kom till Sverige var protestanter som flydde från katolikernas förföljelser. Wikipedia anger att de var reformerta (kalvinister).
De flesta kommo från Belgien, varifrån de såsom protestanter måst fly på grund av katolikernas förföljelser. I allmänhet voro de av fransk-wallonsk härstamning, men en del voro tyskar. Av den nutida folktypen därstädes, ävensom av utseendet på de walloner, som ännu äro någorlunda oblandade, framgår att de voro åtskilligt mörkare och mer småväxta än svenskarna, dock kraftiga och energiska. Ansiktsformen var mycket växlande, både breda och smala ansikten förekommo. Läpparna voro snarast något fylligare, och håret ej sällan tätare lockigt än hos oss i gemen. Någon enhetlig typ fanns således ej ens vid invandringen och finns ännu mindre efter århundradenas blandning med svenskar. De rätt få wallonättlingar, vi ha i Dalarna, främst vid Stjärnsund, Hofors samt h.o.d. i Västerbergslagen, se numera i regel mycket svenska ut och avvika blott ibland genom släktnamn, såsom Anjou, Ansell, Birath, Bouvin (Bouveng), Dandanell, Faleij, Garney, Gauffin, Gille, Goude, Gäfvert, Herou, Hübinette, Kock, Lemoine, Peirrou, Pousette, Tillman, Tongring o.s.v.
https://www.theapricity.com/snpa/dalarna-invandrade.htm

Typisk vallon från sydöstra Belgien enligt Coon: https://www.theapricity.com/snpa/bilder/troe134.jpg

Svenska av vallontyp enligt Lundman: https://www.theapricity.com/snpa/bilder/dalarna03.jpg

Herman Lundborgs fotokollage av svenska vallonättlingar: https://archive.org/details/HermanLundborgSvenskaFolktyper1919/page/n157/mode/1up
Citera
2024-06-24, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Bertil Lundman skrev att vallonerna som kom till Sverige var protestanter som flydde från katolikernas förföljelser. Wikipedia anger att de var reformerta (kalvinister).
De flesta kommo från Belgien, varifrån de såsom protestanter måst fly på grund av katolikernas förföljelser. I allmänhet voro de av fransk-wallonsk härstamning, men en del voro tyskar. Av den nutida folktypen därstädes, ävensom av utseendet på de walloner, som ännu äro någorlunda oblandade, framgår att de voro åtskilligt mörkare och mer småväxta än svenskarna, dock kraftiga och energiska. Ansiktsformen var mycket växlande, både breda och smala ansikten förekommo. Läpparna voro snarast något fylligare, och håret ej sällan tätare lockigt än hos oss i gemen. Någon enhetlig typ fanns således ej ens vid invandringen och finns ännu mindre efter århundradenas blandning med svenskar. De rätt få wallonättlingar, vi ha i Dalarna, främst vid Stjärnsund, Hofors samt h.o.d. i Västerbergslagen, se numera i regel mycket svenska ut och avvika blott ibland genom släktnamn, såsom Anjou, Ansell, Birath, Bouvin (Bouveng), Dandanell, Faleij, Garney, Gauffin, Gille, Goude, Gäfvert, Herou, Hübinette, Kock, Lemoine, Peirrou, Pousette, Tillman, Tongring o.s.v.
https://www.theapricity.com/snpa/dalarna-invandrade.htm

Typisk vallon från sydöstra Belgien enligt Coon: https://www.theapricity.com/snpa/bilder/troe134.jpg

Svenska av vallontyp enligt Lundman: https://www.theapricity.com/snpa/bilder/dalarna03.jpg

Herman Lundborgs fotokollage av svenska vallonättlingar: https://archive.org/details/HermanLundborgSvenskaFolktyper1919/page/n157/mode/1up
Verkar vara olika religiösa "skolor" som beefar med varandra här jag hittar citat som detta "Många av dem var valloner och kom från Belgien, Frankrike och Tyskland och var därför ofta katoliker. Många stannade kvar och levde sina liv och avled så småningom här. Då kom naturligtvis behovet av att kunna bli jordfästa enligt den Katolska Kyrkans traditioner."

Sen när jag söker annat hittar jag citat som "Vallonerna var fransktalande men oftast protestanter." man funderar vem som talar sanning men jag litar nog hellre till min "vallonska" barndomsvän och hans berättelser efter släktforskningar absolut katoliker, där dom fick tillåtelse att importera sina egna katolska präster och annat förutom noll i skatteförpliktelser överhuvudtaget villkorat för att komma till Sverige och smida kanoner vilket behövdes i kriget under Svenska stormaktstiden önskade av Gustav II Adolf.
Citera
2024-06-24, 11:18
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Dom höll sig inom den egna rasen väldigt länge och i sina områden dit dom anlände, vallonerna beblandade sig knappast med svenskarna direkt det var fördomar, religiösa spörsmål dom var katoliker och deras smide höll dom för sig själva också ville inte lära upp svenskarna för att förlora sitt levebröd. Att dom har hållit sig på sin kant och inte uppgått i den svenska folkstammen direkt har Hermann Lundborg skrivit om i sina rasbiologiska studier du kan läsa. Han hyllar dom förövrigt som folkslag men påpekar dessa saker.

Din barndomsvän hade antagligen nån utlänning nära tillbaks i släktlinjen, kanske bara en två generationer tillbaka . Eller nåt snedsteg nån sydfransk strandraggare. Eller var jude? Judarna håller ju hårt på att hålla obruten linje bakåt med de sina.

Som sagt, det kolla in gamla foton från tiden då bruken fortfarande var igång. Farsans sida är som sagt mörkblonda eller blonda och blåögda. Och där går släktträdet bakåt mellan de uppländska bruken med släktnamn som Gouffin och Bouvin osv
Citera
2024-06-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratwurstein
Har en fråga angående valloner, alltså befolkningen som bor i Vallonien, I Belgien.

Har fått höra att de har mörka ögon, mörkt hår, och något mörk hud. men är inte valloner i princip samma folk som belgierna? är det någon skillnad?

Har valloner på ena sidan av släkten, den svenska grenen. Enligt historien kom de upp från Belgien på typ 1700-talet för att arbeta som smeder och blev kvar med svenska fruntimmer. Stora tunga grova karlar, riktigt mörka i hår och hud, med hela muskelmassan på överkroppen och överjävligt starka. Dessa egenskaper går i arv och har kommit väl till pass bland släktens skogsarbetare. Så ser de ut som invandrare i slutet av somrarna också, det är inga klassiskt svenska utseenden utan pigment vi pratar om.
Citera
2024-06-24, 11:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Har valloner på ena sidan av släkten, den svenska grenen. Enligt historien kom de upp från Belgien på typ 1700-talet för att arbeta som smeder och blev kvar med svenska fruntimmer. Stora tunga grova karlar, riktigt mörka i hår och hud, med hela muskelmassan på överkroppen och överjävligt starka. Dessa egenskaper går i arv och har kommit väl till pass bland släktens skogsarbetare. Så ser de ut som invandrare i slutet av somrarna också, det är inga klassiskt svenska utseenden utan pigment vi pratar om.
Fast just då där du säger det är också hur myten funkade i den lägre arbetarklassen kring förra sekelskiftet , att morfar med sitt korpsvarta hår blev så brun på sommaren , ja det måste beror på att han härstammade från de ädla vallonerna . Det var precis så vanligt fölks snack om valloner började komma upp. Man var rädd att folk skullle misstänka tattarblod. Eller nåt annat tråkigt, att farfarsfar kanske var nån Tornedalisk finne med same och ryssblod därav det oljigt korpsvarta håret, nej man ville ha nåt finare. Så man drog vallonkortet. De ädla arbetarna.

Vetefan det där med pigmentering. Vad jag kan se på gamla bilder var valloner väl inte direkt sydeuropeiska, mer blekfeta belgare med Valross-mustasch. Mina dokumenterat vallonrelsterade släktingar är som sagt mörkblonda blåögda och trubbnästa.
Senast redigerad av st33r 2024-06-24 kl. 12:04.
Citera
2024-06-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Fast just då där du säger det är också hur myten funkade i den lägre arbetarklassen kring förra sekelskiftet , att morfar med sitt korpsvarta hår blev så brun på sommaren , ja det måste beror på att han härstammade från de ädla vallonerna . Det var precis så vanligt fölks snack om valloner började komma upp. Man var rädd att folk skullle misstänka tattarblod. Eller nåt annat tråkigt, att farfarsfar kanske var nån Tornedalisk finne med same och ryssblod därav det oljigt korpsvarta håret, nej man ville ha nåt finare. Så man drog vallonkortet. De ädla arbetarna.

Vetefan det där med pigmentering. Vad jag kan se på gamla bilder var valloner väl inte direkt sydeuropeiska, mer blekfeta belgare med Valross-mustasch. Mina dokumenterat vallonrelsterade släktingar är som sagt mörkblonda blåögda och trubbnästa.

Njä, farfar hade släktforskat. Smeder i Roslagen, Uppland osv. Korpsvart/oljigt hår kan du ha själv, ha ha, det återfinns inte i mina släktled 😁 men det mörkblonda finns bland barn i släkten, det växer bort med åren.
Citera
2024-06-24, 12:27
Avslutad
Citat:
Din barndomsvän hade antagligen nån utlänning nära tillbaks i släktlinjen, kanske bara en två generationer tillbaka . Eller nåt snedsteg nån sydfransk strandraggare. Eller var jude? Judarna håller ju hårt på att hålla obruten linje bakåt med de sina.

Som sagt, det kolla in gamla foton från tiden då bruken fortfarande var igång. Farsans sida är som sagt mörkblonda eller blonda och blåögda. Och där går släktträdet bakåt mellan de uppländska bruken med släktnamn som Gouffin och Bouvin osv
Det blir anekdot mot anekdot här men jag tror nog dom flesta är överens om att valloner är mörka finns bilder om inte annat som styrker påståendet. Judarna håller sig verkligen inom sina egna dom har ju t.o.m raslagar i sina religiösa skrifter det är tabu att träffa en goyim. Sedan kommer dom från olika klasser judarna höll på med finans hör och häpna medans valloner var arbetare. Det är inte troligt tyvärr utan lösa spekulationer från din sida. Jag spekulerar tillbaks att man kan undra hur mycket "vallon" som pumpades i era ådror egentligen det är ju mycket myter om det där har blivit någon jävla adelstitel för bland svenskar för att leka exotiska någon blodsmagi när man inte ens ser det på er varken namn eller utseende dom flesta av er som hävdar "vallon" hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Helt riktigt dom är "mörka" asså det är inget blont hår eller ljusa ögon. Etniskt klassade som en blandning av kelter och romare asså gallo-romare som det kallas.
Senast redigerad av Congelado 2024-06-24 kl. 12:29.
Citera
2024-06-24, 13:11
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Det blir anekdot mot anekdot här men jag tror nog dom flesta är överens om att valloner är mörka finns bilder om inte annat som styrker påståendet. Judarna håller sig verkligen inom sina egna dom har ju t.o.m raslagar i sina religiösa skrifter det är tabu att träffa en goyim. Sedan kommer dom från olika klasser judarna höll på med finans hör och häpna medans valloner var arbetare. Det är inte troligt tyvärr utan lösa spekulationer från din sida. Jag spekulerar tillbaks att man kan undra hur mycket "vallon" som pumpades i era ådror egentligen det är ju mycket myter om det där har blivit någon jävla adelstitel för bland svenskar för att leka exotiska någon blodsmagi när man inte ens ser det på er varken namn eller utseende dom flesta av er som hävdar "vallon" hehe.

Och jag vill hävda att man kanske överdrivit i efterhand hur pass ”svartmuskiga” vallonerna egentligen var. De skilde sig inte nämnvärt från andra nordeuropéer

Så idag efter 300 år så tror jag du går på en nitlott om du försöker avgöra vilken svensk som idag är ”äkta” vallonsläkting eller inte baserat utseendet. Svenskar är i regel ganska utblandade med grannfolken. Jag tror inye du hittar nåt särpräglat vallonskt hos de hundratusentals svenskar som härstammar från vallonerna på 1700-talet. För det är ju så många, kanske närmare miljonen rent av.
Citera
2024-06-24, 13:17
Avslutad
Citat:
Och jag vill hävda att man kanske överdrivit i efterhand hur pass ”svartmuskiga” vallonerna egentligen var. De skilde sig inte nämnvärt från andra nordeuropéer

Så idag efter 300 år så tror jag du går på en nitlott om du försöker avgöra vilken svensk som idag är ”äkta” vallonsläkting eller inte baserat utseendet. Svenskar är i regel ganska utblandade med grannfolken. Jag tror inye du hittar nåt särpräglat vallonskt hos de hundratusentals svenskar som härstammar från vallonerna på 1700-talet,
Jag är mer intresserad av att höra någon där man kan se exempelvis bruna ögon och ett franskt efternamn möjligtvis berätta om sitt vallonska släktskap än någon helblond blåögd man slå sig på bröstet att han minsann inte är svensk utan en vallon precis som Léon Degrelle.
Citera
2024-06-24, 14:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jag är mer intresserad av att höra någon där man kan se exempelvis bruna ögon och ett franskt efternamn möjligtvis berätta om sitt vallonska släktskap än någon helblond blåögd man slå sig på bröstet att han minsann inte är svensk utan en vallon precis som Léon Degrelle.

Många valloner har ljusa eller melerade ögon.

https://books.google.com/books?id=U7N6DwAAQBAJ&pg=PA135&dq=%22pigmentation+ des+cheveux%22+%22leguebe%22&hl=en&newbks=1&newbks _redir=0&sa=X&ved=2ahUKEwiktNPI2eCGAxXwFVkFHUWwDIw Q6AF6BAgIEAI#v=onepage&q=%22pigmentation%20des%20c heveux%22%20%22leguebe%22&f=false

Ljusa 43,31% Flamländare 34,40% Bryssel 37,32% Valloner
Blandade/melerade 35,03% 39,17% 35,84%
Mörka 21,66% 26,43% 26,84%
Inte nämnvärt mer mörkögda än de "germanska" flamländarna.

Hårfärg:
Ljus Flamländare 22,31% Bryssel 19,11% Valloner 22,00%
Medel 63,06% 68,15% 62,89%
Mörk 12,41% 11,78% 12,65%
Röd 2,22% 0,96% 2,46%
Citera
2024-07-01, 15:00
Medlem
GertBennys avatar
Vallon var sånt som många svenskar som var mörkare och av tattarursprung/hade tattarblod ofta sa att de var ifrån början. För det var lite finare att påstå att man hade vallonursprung än att man var en sketen tattare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in