Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Jo då! Det fanns ett inbördeskrig i Ukraina från 2014 så det fanns redan ett krig. Ryssland sa att Ukraina inte får tillhöra Nato, för Natos enda uppgift är att angripa Ryssland och därför vill inte Ryssland ha Nato uppefter gränserna.
Och FN har gått med på att Ryssland har rätt att angripa Ukraina eftersom Ryssland ser det som ett stort hot mot deras säkerhet. Ukraina hade gjort övernskommelser om att tillhöra Nato. Och vi har hört hur EU och USA redan har delat upp Ryssland i olika delar och med det förstört Ryssland. Så Ryssland skyddar sig själva mot Nato som ju är aggressivt - bevisligen! Realism! Hur många länder har Nato angripit?
Skulle du kunna hänvisa till det FN-beslutet? Datum, referensnummer, länk eller något?
Enligt folkrätten har man inte alls rätt att angripa någon för att man ser någon som ett hot. Däremot har man rätt att försvara sig om man blir angripen.
Enligt folkrätten har man rätt att slå ner separatistuppror. Jag anser t ex att Ryssland var i sin fulla rätt att slå ner upproren i Tjetjenien (sedan har jag synpunkter på
hur de gjorde det, men det är en annan fråga). På samma sätt har Ukraina rätt att slå ner separatistuppror på sitt territorium.
Och återigen, varför ska Ryssland få bestämma över Ukrainas politik? Bör inte det vara en fråga för ukrainarna?
Att Natos uppgift är att angripa Ryssland har du förstås en källa till? Eller är det bara din åsikt? Och att du på basis av din åsikt drar slutsatser?
Ukraina kan inte själva besluta om att tillhöra Nato. Genom Sveriges inträde i Nato bör du ha fått en klar bild av hur det går till att bli medlem och inte minst vilka hinder som finns på vägen. Jag vet minst 8 Natomedlemmar som (före 2022) var starka motståndare mot Ukrainskt Natomedlemskap och som sannolikt skulle ha stoppat en "Lillrysk" ansökan.
Och att EU eller USA skulle ha styckat upp Ryssland kan du kanske belägga med en säker källa? Men kom inte med en källa som är daterad efter februari 2022, utan kan du påvisa en sådan från (rimligen) före mars 2014?