2024-06-20, 19:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Absolut. Han som gjorde närmanden. Och han som körde bilen. Det är min spekulation, och den för oss inte ett steg närmare gåtans lösning.

Den här tråden startade 2007; det är 17 år sedan. Idag är tråden inte närmare en lösning än vad den var 2007. Att diskutera och spekulera i vem eller vilka av de män som var aktiva i stadens uteliv på den tiden, och vem/vilka av dem som kan ha gjort detta - det har ju faktiskt inte givit något annat än spekulationer. Hur många inlägg har inte ägnats åt att diskutera bilmodell och färg på bilen - har det lett någonstans? När vi inte ens vet hur hon tog sig hemåt, bil eller promenad, så är det svårt att komma vidare.
Ja, jag har sagt detta fler gånger tidigare, med de ofullständiga uppgifter vi har nu, kommer vi inte längre.

Nej, inget säger att Helena fick skjuts!

I övrigt: Varför måste du hela tiden trycka ner oss som med energi, hopp och intresse ändå tycker att det är intressant att luska i fallet? (Har polisen kommit närmare en lösning? ) Varför inte i stället berömma oss och ge oss energi att fortsätta?

Till sist: Om du nu tycker att allt det här så plågsamt, varför läser du då tråden? Är det inte lika bra att du blundar och håller käften?
Citera
2024-06-20, 19:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det finns kanske någon som under anonymitet kan tänka sig att berätta hur allt faktiskt gick till. Hen kanske läser i tråden regelbundet. Men hen inser att här i tråden kommer hen att bli ifrågasatt och t o m bli anklagad för att skydda de verkliga gärningsmännen. Hen inser att det inte kommer att leda någonstans att gå in här och berätta: ”jag vet, jag var med, jag kan berätta precis hur det gick till, vilka som var med och bakgrunden till händelsen.”

Det är väl helt utmärkt om någon gör det. (Men varför inte i stället anonymt berätta det för polisen?) Sedan förstår jag inte hur någon skulle kunna bli ifrågasatt om den personen berättar. Vi - och polisen - vet tillräckligt mycket för att inse att "det här på riktigt".

Dessutom har vi många gånger redan efterfrågat just denna berättelse. Du är som vanligt trea på bollen.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-20 kl. 19:42.
Citera
2024-06-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
PN blir enligt loudamus källa upphämtad i en mindre vit bil med avhugget bakparti vid 22:30 som passagerare. Är detta samma vita bil med avhugget bakparti som Gatstens vittne uppe på Kolarestigen såg inne på cykelvägen runt en timme senare ?

Men nu håller du ju på så här igen. Texten av loudamus som du citerar säger ju inte ens avhugget bakparti.
Du gör allt för att få ihop din story.
Citera
2024-06-21, 11:47
Medlem
RFTs avatar
Trevlig midsommar till er alla i tråden!
Citera
2024-06-21, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag ar fortfarande nyfiken pa motivet och orsaken om du nu skall plocka in 3 danskar och en KM. Sa en av dessa misshandlar en tjej utan nagon specifik orsak tills hon avlider och de ovriga 3 star och tittar pa utan att ingripa ? Varfor ?

Kanske det ar annorlunda idag, men jag vet att om nagon kille pa 90-talet nar jag var ute i svangen hade fatt for sig att puckla pa en tjej av nagon orsak infor vittnen sa hade han tuggat asfalt ganska fort. Det hade inte accepterats. Sa var det da. Ditt resonemang ar fortfarande svart att salja utan motiv/orsak/bakgrund.

Jag vet inte vilken värld du lever i, men det förekom både då och tidigare att en snubbe kunde spöa upp en tjej, ibland sin egen inför flera andra som inte gjorde något- av en eller annan orsak.
Precis som gruppvåldtäkt förekom.
Jag är själv i Helenas åder, bodde inte så långt från där hon bodde och vet både av egen erfarenhet (har inte upplevt det själv men vet på annat vis) och fått hör från väninnor till mamma att jo, det skedde.

Det pratades dock inte om det på samma sätt öppet, man höll varandra om ryggen, särskitl som man. IDAG skulle det vara svårare då män blivit lite klokare och lite mer insiktsfulla rent generellt, men då nä det skulle mycket väl kunna ske.

MED DET SAGT låter det inte som ett troligt scenario i just detta fall
Citera
2024-06-21, 18:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jag är själv i Helenas åder, bodde inte så långt från där hon bodde

Jag och några till i tråden, spekulerar i huruvida denna tragiska händelse kan ha någon koppling till något som hänt i hennes liv, t ex att denna händelse är en fortsättning på en osämja mellan henne och någon annan.
Vad tror du?
Citera
2024-06-21, 18:58
Avslutad
Citat:
Jag och några till i tråden, spekulerar i huruvida denna tragiska händelse kan ha någon koppling till något som hänt i hennes liv, t ex att denna händelse är en fortsättning på en osämja mellan henne och någon annan.
Vad tror du?

Jag umgicks inte i hennes kretsar, däremot så kände jag under några år en av hennes systrar.
Jag har läst i denna tråden av och till och det mest tragiska är nog att jag tror att flera här är närmare sanningen än polisen någonsin har varit.

Det som pratades DÅ var att man trodde att hon tagits i nån bil och körts långt bort från Mariestad- jag bodde i en grannort och där fanns det folk som hade hypoteser om att hon kastats i Vättern som ju är sjukt djup.

Men många rykten. Min mamma fick för sig att Helena blivit kidnappad och såld som "fru till nån arabisk prins" och det är väl inte så troligt.

MIN hypotes är dock att det var någon hon kände, jag tror att det finns personer som fanns runt henne då som vet eller iaf anar. Nån flirt eller fd, nån som flippat på henne på något vis. Jag är övertygad om att det just nu sitter någon som vet som inte kommer att berätta om det inte händer något särskilt
Citera
2024-06-21, 19:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
det mest tragiska är nog att jag tror att flera här är närmare sanningen än polisen någonsin har varit.

Tack för ditt svar.
Det vore intressant om du vill utveckla ovanstående.
Citera
2024-06-21, 19:30
Avslutad
Citat:
Tack för ditt svar.
Det vore intressant om du vill utveckla ovanstående.

Åter.. endast mina spekulationer som bygger på rykten och vad jag hörde för många år sedan. Jag bor inte i närheten i dag och har i princip inga bekanta kvar där.

MEN, på flera ställen här i tråden nämns nån som ska ha flirtat med henne, jag minns inte exakt hur men jag tror som sagt att det är något åt det hållet.
Jag tror att man som privatperson kan gissa och dra vissa slutusatser på chans mer än polisen kan.

Jag har inga namn och vågar mig knappt på att säga det men jag tror att det finns familjemedlemmar till Helena som har mer fakta, eller iaf aningar - än vad som blivit officiellt. Det är också något som har nämnts längre bak i denna tråd.
Det är en ganska liten stad och jag är iaf säker på att det inte är någon utifrån utan någon som kände henne.

Sen kan jag inte presentera några fakta utan det är min egen känsla.
Citera
2024-06-21, 20:25
Medlem
RFTs avatar
Tack för att du delger oss detta.
Det finns ju de i tråden som menar att hon hade en fling med han som i tråden kallas ”hundkompisen”.
Om du kommer på något mer, är du mer än välkommen.
Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!
Senast redigerad av RFT 2024-06-21 kl. 20:31.
Citera
2024-06-21, 22:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Trevlig midsommar till er alla i tråden!

Detsamma till dig! 🇸🇪
Citera
2024-06-21, 23:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag umgicks inte i hennes kretsar, däremot så kände jag under några år en av hennes systrar.
Jag har läst i denna tråden av och till och det mest tragiska är nog att jag tror att flera här är närmare sanningen än polisen någonsin har varit.

Det som pratades DÅ var att man trodde att hon tagits i nån bil och körts långt bort från Mariestad- jag bodde i en grannort och där fanns det folk som hade hypoteser om att hon kastats i Vättern som ju är sjukt djup.

Men många rykten. Min mamma fick för sig att Helena blivit kidnappad och såld som "fru till nån arabisk prins" och det är väl inte så troligt.

MIN hypotes är dock att det var någon hon kände, jag tror att det finns personer som fanns runt henne då som vet eller iaf anar. Nån flirt eller fd, nån som flippat på henne på något vis. Jag är övertygad om att det just nu sitter någon som vet som inte kommer att berätta om det inte händer något särskilt

Jag tror också på att det troligtvis var någon/några som Helena kände/kände till. Att de var fler än två, det undrar jag, som en del tror. Två personer som står/stod nära varandra (bröder/släktingar/bästa vänner) tror jag har lättare att hålla tyst om det som hände, (deras "hemlighet") än om det var tre eller fler. Lojalitetsband kan spricka under åren, även om gm bara var två, men jag tror ändå att det är större chans/risk (utifrån vilken "sida" man tillhör), om man är flera (som ska hålla sams och hålla tyst under så många år).

Tror också att gm hade skippat att lägga tid och kraft på att föra bort - gömma - Helenas kropp om de varken hade någon som helst koppling till Helena eller Mariestad. Om de direkt efter det som hände skulle åka från stan, så skulle de inte ha behövt oro sig för att de lämnat kvar spår efter sig. Jag tror inte heller att de skulle ha behövt "fördröja" upptäckten, genom att föra bort kroppen i ett sådant fall.

Det är inte omöjligt att Helenas familj och vänner har sina åsikter och tankar. Och att de vet mer i familjen än vad vi gör, det utgår jag ifrån. De kan eventuellt ha en känsla om vem/vilka eller varför, men det vet vi inte. Utifrån vad Leif GW tror, så kan de kanske ana vilka han avser (de två männen). Oavsett vad så kanske de inte bryr sig om det för att de inte vill att det ska vara så? Det vet vi inte heller.

Trevlig fortsättning på midsommar! 🇸🇪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in