Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Jag umgicks inte i hennes kretsar, däremot så kände jag under några år en av hennes systrar.
Jag har läst i denna tråden av och till och det mest tragiska är nog att jag tror att flera här är närmare sanningen än polisen någonsin har varit.
Det som pratades DÅ var att man trodde att hon tagits i nån bil och körts långt bort från Mariestad- jag bodde i en grannort och där fanns det folk som hade hypoteser om att hon kastats i Vättern som ju är sjukt djup.
Men många rykten. Min mamma fick för sig att Helena blivit kidnappad och såld som "fru till nån arabisk prins" och det är väl inte så troligt.
MIN hypotes är dock att det var någon hon kände, jag tror att det finns personer som fanns runt henne då som vet eller iaf anar. Nån flirt eller fd, nån som flippat på henne på något vis. Jag är övertygad om att det just nu sitter någon som vet som inte kommer att berätta om det inte händer något särskilt
Jag tror också på att det troligtvis var någon/några som Helena kände/kände till. Att de var fler än två, det undrar jag, som en del tror. Två personer som står/stod nära varandra (bröder/släktingar/bästa vänner) tror jag har lättare att hålla tyst om det som hände, (deras "hemlighet") än om det var tre eller fler. Lojalitetsband kan spricka under åren, även om gm bara var två, men jag tror ändå att det är större chans/risk (utifrån vilken "sida" man tillhör), om man är flera (som ska hålla sams och hålla tyst under så många år).
Tror också att gm hade skippat att lägga tid och kraft på att föra bort - gömma - Helenas kropp om de varken hade någon som helst koppling till Helena eller Mariestad. Om de direkt efter det som hände skulle åka från stan, så skulle de inte ha behövt oro sig för att de lämnat kvar spår efter sig. Jag tror inte heller att de skulle ha behövt "fördröja" upptäckten, genom att föra bort kroppen i ett sådant fall.
Det är inte omöjligt att Helenas familj och vänner har sina åsikter och tankar. Och att de vet mer i familjen än vad vi gör, det utgår jag ifrån. De kan eventuellt ha en känsla om vem/vilka eller varför, men det vet vi inte. Utifrån vad Leif GW tror, så kan de kanske ana vilka han avser (de två männen). Oavsett vad så kanske de inte bryr sig om det för att de inte vill att det ska vara så? Det vet vi inte heller.
Trevlig fortsättning på midsommar! 🇸🇪