2024-06-21, 20:00
Moderator
Siegfrids avatar
Såg en flicka i nedre tonåren idag som.hade med sig en såndär käpphäst på.ett midsommarfirande. Kommer ihåg käpphästar från min berndom men då var vi i cirka femårsåldern när vi hö!ll på med sånt, både flickor och pojkar som lekte cowboys.
Citera
2024-06-21, 20:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Uppenbarligen något man gör för uppmärksamhet. Det har ju varit reportage precis överallt om det där i flera år nu. Så fort någon får nys om att några småtjejer har en käpphäst-klubb, så tipsar de tidningen.
Det är väl samma ungar som försöker slå löjliga rekord, så att de får vara med i tidningen.
Citera
2024-06-21, 23:23
Medlem
gynandromorphs avatar
Käpphäst i sig är ju inget nytt påhitt direkt, enligt Wikipedia har den anor från medeltiden. Det är heller ingen större nyhet att flickor och unga tjejer älskar hästar. Jag tycker det är fint att barn kan leka och använda fantasin istället för att bli mobilberoende. Även när de är runt 12-14 tycker jag att tjejer ska få ägna sig åt lek istället för att skynda sig att bli vuxna, bära pushup-bh och kröka med sig på nån hemmafest. Sen kan man ju diskutera ifall det är konstigt att man håller på med detta i vuxen ålder, men å andra sidan är ju lajv inte så dumt om man gillar sånt.
Citera
2024-06-21, 23:30
Medlem
gynandromorphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Uppenbarligen något man gör för uppmärksamhet. Det har ju varit reportage precis överallt om det där i flera år nu. Så fort någon får nys om att några småtjejer har en käpphäst-klubb, så tipsar de tidningen.
Det är väl samma ungar som försöker slå löjliga rekord, så att de får vara med i tidningen.
Jag tvivlar på det faktiskt. Barn bryr sig bara om att få uppmärksamhet och bekräftelse från andra barn, och det är knappast någon i den åldern som läser tidningen varje morgon eller ens kollar på nyheterna. Jag tror snarare att det handlar om faktumet att käpphäst nuförtiden är en ganska oväntat hobby för unga tjejer och därför något extra märkvärdigt att skriva om. Sen kan jag också tänka mig att föräldrar som läser om käpphästklubbar osv kan glädja sig åt att barn kan ha andra intressen än TikTok nuförtiden, och på så vis kanske blir inspirerade att introducera käpphästarna för sina barn.
Citera
2024-06-22, 00:42
Medlem
Muppetys avatar
Käpphästar känns ju sååå typ 50-tal? Men det är väl i.a.f. bra att det fortfarande förekommer nån form av lek utan telefoner o datorer.

Eller det kanske är nån grej som är populärt att lägga ut på TikTok?

Att vuxna håller på begriper jag inte varför, men såg att vår kära poliskår ägnar sig åt det nån gång, för att bekämpa gängen eller vad det var...

EDIT: https://nyheteridag.se/hoppa-kapphast-polisen-jobbar-trygghetsskapande-i-gottsunda/
Citera
2024-06-22, 00:53
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Klart att det är märkligt att en sport leker att det är en annan sport. Men det finns många konstiga sporter som bara går ut på att göra saker så att det ser ut på ett speciellt sätt, simhopp, konståkning och konstsim. Så varför inte? Men troligen den enda sport som härmar en annan sport.
Citera
2024-06-22, 02:22
Medlem
ursprungligens avatar
Är det något sexuellt inblandat? Måste man ha 'sexmask' när man rider?

https://youtu.be/BOAnGsdqWmw?t=81

Tittar jag noga verkar yngre män också ganska 'ridsugna' i klippet.
Citera
2024-06-22, 05:30
Medlem
Amazon-mannens avatar
Ja ja, unga tjejer som stönande och gnyende gnider sitt kön mot en hård pinne medan andra tittar på..

Känns ju helt normalt
Citera
2024-06-22, 10:04
Medlem
Haha, jag skrattade så jag grät när jag såg tjejen likt en häst hoppa över hästhinder efter hästhinder....

För övrigt vore det bättre om de finska tjejerna förbättrar sitt engelska uttal istället för att fjanta sig.
Citera
2024-06-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Hjälp mig att förstå denna nya "sport" (?) eller hobby? Jag själv hade aldrig hört talas om detta....

Unga tjejer med en käpp mellan benen leker häst? Tydligen en pyssla som sprider sig över Europa främst.

Tankar, åsikter? Har du själv erfarenhet? Diskutera fritt!

https://www.svtplay.se/video/ed6rVVX/rapport/ikvall-19-30?position=1267&id=ed6rVVX

Om du ska vara helt ärlig... Har du aldrig lekt med en käpp mellan benen?
Citera
2024-06-22, 10:22
Medlem
Bra att de låter de stackars riktiga hästarna vara.
Citera
2024-06-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Bra att de låter de stackars riktiga hästarna vara.

Det är en säkrare hobby än att börja med horse i alla fall...

Fast mer allvarligt... De hästar vi har idag är domesticerade. De kan inte eller är inte lämpade att leva i naturen på egen hand så vitt jag vet.

Skulle inte hästar ännu använts för människor och andra ändamål, försvinner väl meningen att föda upp arten?
Senast redigerad av Snobird 2024-06-22 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in