2024-06-21, 22:52
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag har alltid tänkt att lukten av nyklippt gräs är härlig. Samma sak när man sågar ned träd.

Det har dock slagit mig att dessa lukter faktiskt är lukten av död. Man massakrerar ju gräset/trädet. Det är nästan så man kan få för sig att lukten faktiskt är obehaglig.

Vad tänker ni om det? Och vad sjutton är det som luktar rent kemiskt/tekniskt?
Citera
2024-06-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag har alltid tänkt att lukten av nyklippt gräs är härlig. Samma sak när man sågar ned träd.

Det har dock slagit mig att dessa lukter faktiskt är lukten av död. Man massakrerar ju gräset/trädet. Det är nästan så man kan få för sig att lukten faktiskt är obehaglig.

Du jämför klippa gräs med att fälla träd? Likställer du också amputering och klippa hår?
Citera
2024-06-21, 23:09
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Uppvuxen på landet så förknippar doften av gräs mest med arbete och slit så tycker inte att det är en angenäm doft.

Det som doftar är https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cis-3-Hexenal
Citera
2024-06-21, 23:18
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Vad har du rökt ikväll?
Citera
2024-06-21, 23:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Vad har du rökt ikväll?
Gräs? Nyklippt, förlåt nyskördat
Citera
2024-06-21, 23:31
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Gräs? Nyklippt, förlåt nyskördat

Ha ha ha 😂😂😂 Tim Roth är dessutom en av favoriterna! 👍
Citera
2024-06-22, 01:13
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Vadå lukten av död? Gräset dör inte för att du klipper det, och gräs har dessutom inget nervsystem och kan inte förstå någonting, så det är bara en del av kretsloppet.
Citera
2024-06-22, 07:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Du jämför klippa gräs med att fälla träd? Likställer du också amputering och klippa hår?

Ok, point taken. Men jag tänker mest på att processen lämnar efter sig döda växtdelar. Även om hela trädet dör vid trädfällning så lämnar ju gräsklippning också döda växtdelar efter sig. Hår lever ju inte har jag hört (hårsäcken undantagen).

Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Uppvuxen på landet så förknippar doften av gräs mest med arbete och slit så tycker inte att det är en angenäm doft.

Det som doftar är https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cis-3-Hexenal

Ja det förstår jag att det kan upplevas på det sättet också. Tack för info och länk. Hittade inte det när jag googlade.

Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Vad har du rökt ikväll?

Jag hade bara druckit öl. 😎

Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vadå lukten av död? Gräset dör inte för att du klipper det, och gräs har dessutom inget nervsystem och kan inte förstå någonting, så det är bara en del av kretsloppet.

Sant. Men de avklippta gräsdelarna dör ju. Det måste ju ses som en ganska onaturlig process, från moder jords sida alltså.
Citera
2024-06-22, 11:11
Medlem
pMTqs avatar
Gräset släpper ju ut något ämne när de blir hugget eller tuggat på av insekter som en försvarsmekanism. Kanske är det som luktar?
Citera
2024-06-22, 12:14
Medlem
maxatdunders avatar
Dofter från naturen är betydligt bättre än doften av en microvärmd findusrätt
Citera
2024-06-22, 22:38
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pMTq
Gräset släpper ju ut något ämne när de blir hugget eller tuggat på av insekter som en försvarsmekanism. Kanske är det som luktar?

Korrekt, det är en märklig sak naturen..
https://illvet.se/naturen/vaxter/varfor-doftar-nyklippt-gras-sa-harligt
Citera
2024-06-22, 23:20
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Sant. Men de avklippta gräsdelarna dör ju. Det måste ju ses som en ganska onaturlig process, från moder jords sida alltså.

Hur lyckas du ens få det till en onaturlig process? Vilket biologiskt eller icke-biologiskt material existerar för alltid?

Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Korrekt, det är en märklig sak naturen..
https://illvet.se/naturen/vaxter/varfor-doftar-nyklippt-gras-sa-harligt

Inte det minsta märkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här