Citat:
Ursprungligen postat av
Inloggning
Vill du delge någonting allmänt om din strategi?
Ja jag handlar inom allt som tänkas kan, är mycket noga med den enda regel som både experter och amatörer är eniga om, att inte lägga alla ägg i samma korg.
Sen har jag inte ”en” strategi som man kan jämföra mot en indexfond som de flesta här med begränsad kunskap verkar tro.
Jag har en viss del investerat mot index med hög hävstång. Krävs att index går upp för att ge vinst för att det ska gå bra.
Även större förluster om index går ner.
En annan del av kassan är investerad mot att tjäna på volatilitet. Funkar lika bra i både upp och nedgång.
Köp billigt sälj dyrt, inom många olika underliggande med stor hävstång för att sprida riskerna.
En del används för snabba affärer, små belopp med stor hävstång. Blir rätt ibland och fel ibland, huvudsaken är att vinsterna är fler och större än förlusterna. Detta är det som ger störst vinst och fungerar lika bra i både upp och nedgång för att man kan gå både kort och lång.
Har flera andra strategier också och på grund av att då mycket kapital hela tiden går från att vara exponerat mot det ena och det andra och den hamnar tillbaka som likvider i kassan så finns det alltid ett stort kapital att gå in med strax innan besked om räntor, inflation m.m.
Att så många kan tro att det inte skulle gå att prestera bättre än en indexfond när man har ett helt paket av olika strategier som samspelar oavsett om index går upp eller ner på årsbasis, när man i de flesta affärer inte har en horisont längre än några timmar är skrattretande.
När jag hör nån börjar babbla om att, jo jag tror nog nån enstaka procent kan prestera bättre än en indexfond, men inte på sikt.
Då orkar jag inte ens svara nån som är så totalt lurad.
Fast jag vill, för jag vill hjälpa individen komma ur sin villfarelse.
Men de som säger det har jag märkt är ohjälpliga fall.