2024-06-21, 19:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag tittade i början på den sidan när den var ny, han var ju klappfattig och gjorde sjuka uträkningar för att inte investera, han hade ju inte pengarna till att investera.

Huvudsyftet var nog snarare att ni Tillsammans ska göra mig RIK.

Han är inte ensam om att (antagligen) tjäna betydligt mer på att skriva/blogga/vlogga om aktier än på själva aktiehandeln.

Men inte mig emot, driv ska belönas.
Senast redigerad av ingetbranick 2024-06-21 kl. 19:08.
Citera
2024-06-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Håll dig långt borta från den sidan.
Du blir inlurad i en sekt som förespråkar att du ska investera allt ditt kapital i en global indexfond.
Med argument att det är omöjligt att kunna prestera högre än ett genomsnitt, och att om man inte följer genomsnittet är man garanterat en förlorare.

Sen kommer du aldrig kunna prestera bättre än en medelmåtta.
Sett många exempel här på forumet, som är helt hjärntvättade och har fått hela sin framtida möjlighet att tjäna mycket pengar gå helt förlorad.

Det är ren fakta att nästan ingen lyckas slå en global indexfond. Några år, absolut. Men på lång sikt, lycka till.

Nästan alltid är motargumenten att "jag har slått index tre månader i rad nu". Återkom när du gjort det tre decennier i rad.
Citera
2024-06-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är ren fakta att nästan ingen lyckas slå en global indexfond. Några år, absolut. Men på lång sikt, lycka till.

Nästan alltid är motargumenten att "jag har slått index tre månader i rad nu". Återkom när du gjort det tre decennier i rad.

Investmentbolag har lyckats ganska bra dock.

Latour:
Senaste 15 åren: 22.9% årlig avkastning
Sedan start: 23.08% årlig avkastning
https://www.latour.se/sv/investerare/totalavkastning

Investor:
Senaste 20 åren: 17.9% årlig avkastning
Sedan start: 15.5% årlig avkastning
http://ir.investorab.com/v3/sv/totalavkastning/graf

Det är bra mycket mer än indexfonderna.
Citera
2024-06-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Men glöm det. Jag gör 20-30 avslut om dagen. Kommer inte sitta och knappa in den i en tråd hela dagarna.

Du kan väl göra det under typ - två veckor - för att få oss tveksamma att hålla käften?

Tänk att du sen kan hänvisa tillbaka till din tråd när dessa frågor kommer upp igen.
Citera
2024-06-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Investmentbolag har lyckats ganska bra dock.

Latour:
Senaste 15 åren: 22.9% årlig avkastning
Sedan start: 23.08% årlig avkastning
https://www.latour.se/sv/investerare/totalavkastning

Investor:
Senaste 20 åren: 17.9% årlig avkastning
Sedan start: 15.5% årlig avkastning
http://ir.investorab.com/v3/sv/totalavkastning/graf

Det är bra mycket mer än indexfonderna.

Det är inte jämförbart. Ett investmentbolag jobbar aktivt för företagen de äger och skapar bättre förutsättningar för dessa än de hade innan. En bra ledning i investmentbolag kan alltså genom sitt inflyttande öka vinsterna för bolagen. Detta är inte samma sak som att slå index genom stock picking.
Citera
2024-06-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Han är inte ensam om att (antagligen) tjäna betydligt mer på att skriva/blogga/vlogga om aktier än på själva aktiehandeln.

Men inte mig emot, driv ska belönas.

Håller med. Bara kul om han tjänar stora pengar.

Dessutom utger sig inte Jan vara expert inom investeringar. Han är tydlig med sina samarbeten. Han redovisar vad forskningen runt investeringar säger.
Citera
2024-06-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Jag gillar Rikatillsmmans. Utan dem hade jag fortfarande harvat 4% om år.

Nu gör jag minimum 12% sedan 2019 ^^

För mig blir det ca 300.000 varje halvår på ISK. Kör 100% aktier.

Blir ekonomiskt fri låååååångt innan pension.

Fattar inte riktigt. Du har 100% aktier tack vare Rika Tillsammans - men deras filosofi är ju billiga indexfonder?
Citera
2024-06-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Det är inte jämförbart. Ett investmentbolag jobbar aktivt för företagen de äger och skapar bättre förutsättningar för dessa än de hade innan. En bra ledning i investmentbolag kan alltså genom sitt inflyttande öka vinsterna för bolagen. Detta är inte samma sak som att slå index genom stock picking.

eeh, alltså det som spelar roll för mig är hur mina pengar förräntas, och hade man köpt aktier Investor och Latour så hade det gått bättre än om jag satt samma pengar i en indexfond. Om jag förstår dig rätt så kallar du det fusk och räknas inte? Det som diskuteras i tråden är ju om det går att få bättre avkastning än att investera i en indexfond, och då tar jag investmentbolag som ett exempel på en investering som har presterat bättre.
Citera
2024-06-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
eeh, alltså det som spelar roll för mig är hur mina pengar förräntas, och hade man köpt aktier Investor och Latour så hade det gått bättre än om jag satt samma pengar i en indexfond. Om jag förstår dig rätt så kallar du det fusk och räknas inte? Det som diskuteras i tråden är ju om det går att få bättre avkastning än att investera i en indexfond, och då tar jag investmentbolag som ett exempel på en investering som har presterat bättre.

Investor har gått starkt och jag äger aktier i den själv, men om vi ska agera med facit i hand varför inte då ta Nvidia?

Du kan också jämföra med LF USA index så får du se. Det finns en anledning till att Warren Buffet rekommenderar en indexfond som följer S&P 500.
Citera
2024-06-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Fattar inte riktigt. Du har 100% aktier tack vare Rika Tillsammans - men deras filosofi är ju billiga indexfonder?

Dessutom rekommenderar de en mix av indexfonder + räntefonder. Rätt långt ifrån 100% aktier alltså.
Citera
2024-06-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Du kan väl göra det under typ - två veckor - för att få oss tveksamma att hålla käften?

Tänk att du sen kan hänvisa tillbaka till din tråd när dessa frågor kommer upp igen.
Jag har inget behov av det.
Hade du klarat av att uppföra dig så kunde du ha fått facit.
Nu valde du inte det.
Citera
2024-06-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Investor har gått starkt och jag äger aktier i den själv, men om vi ska agera med facit i hand varför inte då ta Nvidia?

Du kan också jämföra med LF USA index så får du se. Det finns en anledning till att Warren Buffet rekommenderar en indexfond som följer S&P 500.

Det är skillnad på ett produktbolag som Nvidia, och ett investmentbolag som investerar i olika verksamheter. Jag brukar jämföra investmentbolag med en aktivt förvaltad fond, med skillnaden att den styrs av kompetenta människor. Hur lång historik behöver du för att tro att dessa har gått bra av skicklighet snarare än tur? Inlägget jag svarade på ville ha ett exempel som lyckats 30 år, och det var det jag levererade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in