2024-06-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Lustigt att du lackar ur på att RikaTillsammans lyfter fram en aktivt förvaltad fond som faktiskt har gått riktigt bra historisk sett. Vad är det som inte stämmer? En snabb jämförelse mellan BMC (f.d. Coeli) Global Select och de tre populäraste globala indexfonderna i Avanzas utbud, Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks och Avanza Global, visar att den förstnämnda, aktivt förvaltade fonden har gått bättre än de tre passivt förvaltade på fem års sikt, och samma sak hade sannolikt varit fallet även på tio års sikt om inte Global Select startat först i december 2014.

Att fonden inte överträffar index varje år under en mätperiod betyder ju inte att det är lögn att påstå att den slår index över tid.

"Svindyr" vet jag inte heller om den är, 1,86 % är förvisso inte billigt men inte på något sätt exceptionellt för en aktivt förvaltad fond. Hos de globala jättarna i branschen ligger motsvarande arvoden ofta en bra bit över 2 %. Bevisligen gör förvaltarna ett bra jobb, och så länge avkastningen är bättre än för de jämförda "billiga" indexfonderna över tid så kan jag ta det.

För att det inte stämmer, de ändrade t.o.m. vadets regler eftersom fonden förlorade enligt de spelregler som sattes upp. Detta för att den ska få nya chanser att klara vadet enligt nya spelregler.

Jag vet inte exakt när vadet ingicks men på t.ex. 3 års sikt har den gått betydligt sämre än andra globala fonder som t.ex. Länsförsäkringar global index och DNB global. Längre tillbaks i tiden lyckades den däremot bra (dock inte lika bra som DNB på 5 års sikt) men det är just detta som är kritiken mot aktiva fonder med höga avgifter, det håller inte i längden.

Notera också att dessa 1,86% inte bara är svindyrt jämfört med 0,21% för LF global, den avgiften är också prestationsbaserad så den kan bli högre om de lyckas något år.

BMC verkar också bete sig som en fond med hävstång, den går starkare i uppgång men faller också hårdare i nedgång. Följaktligen har den därför också högre volatilitet. Med andra ord, de tar högre risk. Detta gynnar fondförvaltaren extra mycket då avgiften är provisionsbaserad.
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-06-21 kl. 16:45.
Citera
2024-06-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Det finns många studier som visar att t ex Coffee-Can Investing slår Indexinvesteringar, bland annat Jeremy Siegel och Jeremy Schwartz studie om S&P 500 från starten 1957 till 2003.

Resultaten är entydiga i stort sett i varenda studie och de visar att Coffee-Can är bättre om inte överlägsen Indexinvesteringar och det trots att man behållit alla de sämsta investeringarna genom hela studien. Det skulle man normalt sett inte gjort som investerare.

Om det hade stämt skulle alla använda den metoden och då skulle den omöjligen kunna överträffa index längre. Att överträffa index är att vara bättre än andra och just därför kan det inte finnas en metod som gör att man presterar bättre än andra.
Citera
2024-06-21, 16:28
Medlem
analkings avatar
Akta dig det är ett pyramidspel där du betalar
Citera
2024-06-21, 16:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Lustigt att du lackar ur på att RikaTillsammans lyfter fram en aktivt förvaltad fond som faktiskt har gått riktigt bra historisk sett. Vad är det som inte stämmer? En snabb jämförelse mellan BMC (f.d. Coeli) Global Select och de tre populäraste globala indexfonderna i Avanzas utbud, Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks och Avanza Global, visar att den förstnämnda, aktivt förvaltade fonden har gått bättre än de tre passivt förvaltade på fem års sikt, och samma sak hade sannolikt varit fallet även på tio års sikt om inte Global Select startat först i december 2014.

Att fonden inte överträffar index varje år under en mätperiod betyder ju inte att det är lögn att påstå att den slår index över tid.

"Svindyr" vet jag inte heller om den är, 1,86 % är förvisso inte billigt men inte på något sätt exceptionellt för en aktivt förvaltad fond. Hos de globala jättarna i branschen ligger motsvarande arvoden ofta en bra bit över 2 %. Bevisligen gör förvaltarna ett bra jobb, och så länge avkastningen är bättre än för de jämförda "billiga" indexfonderna över tid så kan jag ta det.

Finns inga garantier för att historisk avkastning håller i sig.

Hur går det för svindyra brummer-fonderna nuförtiden?
Citera
2024-06-21, 16:45
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Såklart man kan slå index, det är det ingen som förnekar. Kruxet är att slå index över tid, det vill säga under en 10-20-30-årsperiod. Det är det inte många som klarar av.
Ja det krävs att slå index under 10+ år för att bli stenrik. Vilket många blivit på börsen.
Citera
2024-06-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Om det hade stämt skulle alla använda den metoden och då skulle den omöjligen kunna överträffa index längre. Att överträffa index är att vara bättre än andra och just därför kan det inte finnas en metod som gör att man presterar bättre än andra.
Alla?
Nej det tror jag väl ändå inte.
Citera
2024-06-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns inga garantier för att historisk avkastning håller i sig.

Hur går det för svindyra brummer-fonderna nuförtiden?

Precis och det är BMC ett tydligt exempel på, deres historiska performance har inte infriats de senaste 3 åren, då har de tvärtom presterat dåligt.

Jag gjorde en edit av mitt inlägg som du kan läsa också. Fonden beter sig som högbeta, de går starkare i uppgång men faller hårdare i nedgång. Detta är förstås bra för fondförvaltaren då avgiften är prestationsbaserad, men dåligt för kunden.
Citera
2024-06-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Alla?
Nej det tror jag väl ändå inte.

Varför skulle inte alla använda en metod som ger bättre avkastning än index om det fanns en sådan metod? Då skulle alla gå bättre än snitt, eller vänta nu, kan det då verkligen finnas en sådan metod? Matematisk är detta förstås omöjligt.
Citera
2024-06-21, 16:54
Medlem
Citat:
Varför skulle inte alla använda en metod som ger bättre avkastning än index om det fanns en sådan metod? Då skulle alla gå bättre än snitt, eller vänta nu, kan det då verkligen finnas en sådan metod? Matematisk är detta förstås omöjligt.
Därför att alla gör aldrig samma sak.
Vad lever du i för fantasivärld?
Jag överpresterar index och alla gör inte som mig.
Tycker jag känner igen det här allapratet.
Citera
2024-06-21, 16:58
Medlem
Citat:
Därför att alla gör aldrig samma sak.
Vad lever du i för fantasivärld?
Jag överpresterar index och alla gör inte som mig.
Tycker jag känner igen det här allapratet.

Det beror ju på att de inte tror på ditt påstående att din metod slår index.

Jag utmanar för övrigt dig också, starta en tråd där du redovisar all din handel i detalj så vi kan granska hur du lyckas! Märkligt att ingen vågar anta den utmaningen.
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-06-21 kl. 17:01.
Citera
2024-06-21, 17:02
Medlem
Citat:
Det beror ju på att de inte tror på ditt påstående att din metod slår index.

Jag utmanar för övrigt dig också, starta en tråd där du redovisar all din handel i detalj så vi kan granska hur du lyckas!
Men glöm det. Jag gör 20-30 avslut om dagen. Kommer inte sitta och knappa in den i en tråd hela dagarna.
Citera
2024-06-21, 17:04
Medlem
Citat:
Men glöm det. Jag gör 20-30 avslut om dagen. Kommer inte sitta och knappa in den i en tråd hela dagarna.

Så förvånande, alla som slår index har en ursäkt för att inte redovisa sin handel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in